Według raportu Hootsuite sporządzonego w lutym 2024 r. platforma ma już 11 mln użytkowników w Polsce. Zaangażowani odbiorcy z chęcią śledzą wypełnione estetycznymi zdjęciami, ciekawe i pełne inspiracji profile. Nie są też obojętni na reklamy pojawiające się w medium czy kreatywnie przedstawione oferty. Takich w medium nie brakuje. Coraz częściej więc pojawia się pytanie, jak wyprzedzić konkurencję na Instagramie i dać się poznać z jak najlepszej strony. Z pomocą przychodzi pozycjonowanie.
Spis treści
Dlaczego opisy na Instagramie są ważne?
Mimo że Instagram to medium pięknych zdjęć, wartościowe treści pełnią kluczową rolę, by zwiększyć zaangażowanie Twoich obserwujących i nie tylko. Krótkie opisy mogą się sprawdzić, jeśli przekazujesz główną treść w karuzeli albo rolce, jednak jeśli chcesz przyciągnąć odbiorcę na jeszcze dłużej i zaangażować go, umieść rozwinięcie tematu w dłuższym, ciekawym opisie. Nie tylko pozwolisz mu lepiej poznać Twoją markę i budować więź (a potem lojalność). Algorytm Instagrama, widząc, że spędzasz dużo czasu z treściami określonych profili, będzie chętniej i częściej wyświetlać inne posty tego samego autora. Dzięki temu w nowym odbiorcy dojrzewa potrzeba do posiadania produktu, który oferujesz, i będzie chciał go własnie od Ciebie.
Opis profilu na Instagramie
Podstawą działań profesjonalnych na Instagramie powinno być posiadanie konta biznesowego. Procedurę jego zakładania opisuje dokładnie sama platforma, warto więc zerknąć tam po odpowiednie wskazówki. My skupmy się zaś na tym, co robić, gdy konto już mamy. Zacznijmy od nazwy. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że Instagram pozwala nam na dodanie dwóch nazw.
Pierwszą z nich wpisujemy w polu „Imię i nazwisko”, drugą w „Nazwie użytkownika”. To niezwykle ważne, by w pełni wykorzystać te pola, ponieważ oba będą się wyświetlały w instagramowej wyszukiwarce. Nazwa użytkownika to de facto nazwa naszego profilu. Nie powinna być zbytnio wymyślna, najlepiej, aby była spójna z nazwą firmy oraz profili w naszych pozostałych social mediach. W wyszukiwarce będzie się wyświetlać jako pierwsza.
Za to w polu imię i nazwisko możemy się już wykazać nieco większą inwencją twórczą. Zamiast powielać w obu miejscach tę samą nazwę, zalecamy dodanie w tym miejscu słowa kluczowego, frazy kluczowej, na którą najczęściej wyszukiwana jest nasza firma. To pozwoli nam wyprzedzić konkurencję w wynikach wyszukiwania na Instagramie.
Przykład: fotograf, rzadko będziemy szukać konkretnej nazwy fotografa, częściej inspiracji. Nazwijmy się więc:
- Fotograf (nazwa firmy/ imię i nazwisko)
- Fotograf (lokalizacje, w których działamy: Kraków, Warszawa etc.)
- Fotografia ślubna + nazwa firmy/lokalizacja

Oczywiście warto tutaj zwrócić uwagę na ograniczenia. Nazwa użytkownika może liczyć maksymalnie 30 znaków ze spacjami, musi być oryginalna, nie może zawierać emotikon ani znaków specjalnych, a jej zmiana jest zatwierdzana przez Instagram nawet przez 14 dni. Jeśli więc nazwa naszej firmy jest długa, musimy przemyśleć, czy nie warto posiłkować się skrótami (grunt, żeby były zrozumiałe dla wyszukującego np. Wwa od Warszawa).
Biogram na Instagramie
Elementem równie ważnym, co nasza nazwa, jest „Biogram”, czyli popularne „bio na Insta”. To 150 znaków mówi o naszej marce więcej niż 1000 słów. Bio również warto, a nawet trzeba, nasycić słowami kluczowymi. Im ich więcej, tym większa szansa, że nasza marka wybije się w gąszczu podobnych. Gdzie szukać słów kluczowych dla naszej działalności? Na naszym blogu znajdziecie całe opracowania na ten temat. Wymieńmy klika z nich: Słowa kluczowe – jak wybrać te odpowiednie i jaką rolę pełnią frazy SEO?, 4 pomysły, jak dobrać słowa kluczowe, Jak sprawdzić słowa kluczowe konkurencji? Narzędzia do analizy SEO konkurencji.
Darmowymi narzędziami do takiej analizy jest m.in. Planer Słów Kluczowych Google. Można też skorzystać z opcji płatnych np. Semstorm, Senuto, Majestic czy Ahrefs. Obok fraz kluczowych w bio mogą się znaleźć hashtagi (#). Czasami udaje się upiec dwie pieczenie na jednym ogniu, gdy wybrane przez nas słowa kluczowe, okazują się również popularnymi hashtagami na platformie. Sprawdzimy to, porównując listę naszych fraz z popularnymi hashtagami, które wyróżnimy np. przy użyciu narzędzia Ingramer (o którym słów kilka w kolejnym podpunkcie).
Obecność hashtagów związanych z naszą marką w bio zapewni nam lepszą widoczność profilu, który będzie się już wyświetlał zarówno po wpisaniu słów kluczowych, jak i hashtagów w wyszukiwarkę.

Zdjęcia na Instagramie – najlepiej z bonusem
Instagram to przede wszystkim zdjęcia. Zapomnijcie jednak o znanych z e-commerce packshotach (typowej fotografii produktowej). Na Instagramie sprzedawać będą zdjęcia produktów w użyciu, na co dzień, produkty umieszczone w ciekawych miejscach czy scenografiach, niecodziennie użyte i właściwie opisane.
No właśnie, aby nasz król (content) nie okazał się nagi, zdjęcie musi przekazywać treść. Umieszczone w poście, musi zostać ciekawie opisane i opatrzone hashtagami, o których już sporo powiedzieliśmy. Ale na tym zabawa się nie kończy! Dodając zdjęcia do postów, warto pamiętać o ich opisach, tzw. ALT-ach. Są to opisy powstałe pierwotnie z myślą o niewidomych i niedowidzących, dla których identyfikowały zawartość obrazów.
Z czasem jednak całymi garściami zaczęło z nich czerpać SEO. W opisach zdjęć możemy zawrzeć frazy kluczowe i odwołania za pomocą kilku kliknięć i wejścia w „Ustawienia zaawansowane” przy dodawaniu posta. Co ważne, dzięki ALT-om rosną nasze szanse na wyszukanie nie tylko na Instagramie, ale też w Google! Opisy zdjęć na Instagramie możemy też edytować i dodać je do naszego profilu nawet do wszystkich postów powstałych od początku jego istnienia. Warto dbać o dodawanie ALT-ów, ponieważ przy publikacji postów mało kto o nich pamięta.
Taka dbałość o detale może się więc bardzo opłacić i stać naszą przewagą konkurencyjną.
Opis pod zdjęciem, czyli jak zaskoczyć followersów
Opis pod zdjęciem na Instagramie to nie jedyny opis na Instagramie, który będziemy stosować. Jakie są inne? Tutaj najwięcej ma do powiedzenia sama platforma. Tworzenie angażujących opisów na Insta powinno stanowić dla ciebie przemyślaną strategię, a nie rzemieślniczą pracę. Zamiast rzeźbić w tekście, zadaj sobie pytanie, po co i dlaczego to robisz. Do kogo kierujesz komunikat? Wypracuj schematy, do których przyzwyczaisz swoich obserwatorów. Publikuj posty w danym dniu tygodnia, aby się ich spodziewali, a wręcz domagali i śledzili twoją, wciąż rozwijającą się ofertę.


Instagram dla Twojego biznesu?
Sprawdź, co oferujemy!
Pokazuj kulisy powstawania cudów, które sprzedajesz. Opowiedz swojej społeczności historię powstania danej rzeczy. Pokaż trud i pracę, która za tym stała. Nie musisz być bajkopisarzem, by skutecznie stosować storytelling, bo nie od dziś wiadomo, że najlepsze historie pisze samo życie.
Sposób użytkowania danego produktu możesz omówić za pomocą relacji zapisanych w wyróżnionych bądź pokazać w rolce. Wyróżnione relacje są też świetną pomocą w prezentowaniu nowości. Naszym sprzymierzeńcem są również flatlaye, ciekawe i inspirujące kompozycje z naszymi produktami w roli głównej (przykłady poniżej) oraz wyraziste kolory, które podkreślą walory estetyczne naszych produktów. Opisy do zdjęć na Instagramie, jak i same zdjęcia nie muszą być nudne czy sztampowe. Co więcej contentu robionego „od linijki” nikt nie chce lajkować, ani na dłuższą metę obserwować.

Angażujące opisy
Angażować, ale kogo? To pierwsze pytanie, które powinieneś sobie zadać, tworząc profesjonalne opisy. Tak jest, marketingowcy chyba nigdy nie rozstaną się z personami. Określ więc swoją grupę odbiorców, ich wiek, wykształcenie, zachowania (z pomocą przyjdzie Ci algorytm Instagrama i statystyki Twojego profilu).
Pamiętaj też o umieszczeniu najważniejszych informacji na początku opisu, tak, by Instagram nie ukrył ich w rozwinięciu przed użytkownikami – te pierwsze linijki są kluczowe, żeby przyciągnąć uwagę. Na starcie skorzystaj ze schematu budowania opisu, który ma opowiadać na pytania: czym jest produkt? Do czego służy? Jakie są korzyści z jego używania? Dodaj call to action, by pobudzić do działania.
Nie zapomnij też, że dobry opis to opis błyskotliwy. Nie wahaj się sięgać po narrację z przymrużeniem oka, ważne tylko, by używane przez ciebie słownictwo było spójne z tym, które prezentujesz w swoim sklepie w witrynie. Co ważne, opisy produktów możesz edytować, sięgaj więc po real time marketing, eksperymentuj. Wszystkie sztuczki są dozwolone, kiedy walczysz o uwagę użytkownika.
Odbiorca po pierwsze i ostatnie
A jeśli już o sztuczkach mowa, pierwszym pytaniem, które musisz sobie zadać jest to o oczekiwania swoich odbiorców. Zastanów się, jaki stan rodzi w nim potrzebę zakupową. W psychologii wyróżniamy 4 takie stany:
- stres związany z brakiem czasu – tutaj działają wszelkie ograniczone czasowo promocje, adnotacje „do wyczerpania zapasów”;
- ciekawość – np. upublicznienie tylko części informacji, ale takich, które wzbudzą w użytkowniku zainteresowania i ciekawość, chęć odkrycia „więcej”;
- inspiracja – np. niebanalną historią powstania marki, która sprawi, że poczujemy solidarność z jej twórcami lub zwyczajną sympatię do nich;
- strach przed pominięciem (FOMO) – kiedy nie chcemy zostać wykluczeni (wszystkie te sytuacje, kiedy wszyscy mają daną rzecz, dyskutują o niej, oceniają, a my nie chcemy być wykluczeni z tego tematu i owych dyskusji).
Nie wahaj się bazować na tych powodach i wykorzystywać ich w swojej strategii w mediach społecznościowych. W ten sposób uatrakcyjnisz swój profil na Instagramie. Sprawisz, że będzie on pomocny innym, odpowiadający na potrzeby Twojej społeczności. To najprostsza droga, by zachęcić followersów do aktywności, lojalności, pozostania z tobą na dłużej i w efekcie sprzedaży.
Hasztag królem na Insta
Wróćmy do tematu odpowiednich hashtagów (oraz słów kluczowych). Jakich używać do postów czy rolek? Jakie umieścić w bio, aby nasz profil wyświetlał się użytkownikom w odpowiednim kontekście? Jest kilka ciekawych narzędzi, które pomagają odpowiedzieć na te pytania.
Inflact
Zacznijmy od Inflacta (dawniej Ingramer). To jeden z największych botów instagramowych, jego potężny algorytm pozwala zwiększać zasięgi zarówno samego profilu, jak i poszczególnych postów. Inflact jest co prawda narzędziem płatnym, ale posiada 7-dniową wersję próbną, która wystarcza do wstępnego opracowania profilu, stworzenia strategii użycia hashtagów dla naszego contentu. Inflact generuje hasthagi na podstawie:
- słów kluczowych, które mu podamy;
- grafiki bądź zdjęcia;
- adresu URL.
Sztuczna inteligencja stojąca za botem jest naprawdę potężna i pozwala opisać nasze treści w taki sposób, by na pewno nikt ich nie przegapił.
Brand24
Brand24 to prawdziwy kolos, wykorzystywany nie tyle do samego doboru tagów, co ogólnie do analizy ruchu w mediach i monitoringu zasięgów, czy zaangażowania dla naszych kampanii, czy profili. W narzędziu przydatny jest też model analizy konkurencji, gdzie porównamy się z naszymi konkurencyjnymi brandami. Składową o której chcemy jednak mówić jest analiza hashtagów, którą zrobimy nie tylko dla Instagrama, ale i dla TikToka oraz Twittera. Przyjemność korzystania z Brand24 nie jest darmowa, mamy jednak do dyspozycji 14-dniowy trial.
Hashtagify
Kolejnym z narzędzi, którego możesz użyć do wyszukiwania swoich tagów i oznaczania nimi postów dla followersów jest Hashtagify. Podobnie jak dwa poprzednie, system jest płatny, ale posiada darmową wersję próbną. Korzystając z triala dowiemy się np. jak popularny jest dany hashtag. W narzędziu dostępna jest geolakilzacja pozwalająca sprawdzić popularność hashtagu dla danego miejsca na świecie. A moduł sugestii dobierze nam odpowiednie tagi, analizując nasz post, czy tweet.

Hashtag Inspector
Darmową alternatywną dla wymienionych jest Hashtag Inspector. To aplikacja, którą ściągniemy na telefon w kilka chwil. Pozwala nam ona wyszukać interesujące nas hashtagi i podobne do nich rozwinięcia. Interesujące nas tagi skopiujemy bezpośrednio do naszego postu. W wersji bezpłatnej będziemy się jednak musieli liczyć z wyświetlanymi reklamami. Opcja premium obok wyszukiwarki oferuje ranking najpopularniejszych hashtagów na Instagramie.
Podsumowanie
Instagram to bez wątpienia medium, które angażuje odbiorców na wiele sposobów i w wielu miejscach. Zadawaj pytania na stories, opowiedz historię w rolce, zdobądź uwagę obserwujących, tworząc karuzelę z kilkunastoma zdjęciami. Selfie i cytat z piosenki mogą być dobre dla znajomych na prywatnym profilu, ale nie w momencie, kiedy prowadzisz biznes, chcesz sprzedawać i używać skutecznych CTA. Wykorzystuj potencjał opisów i twórz je nie tylko dla użytkowników, ale też dla algorytmu, który pomoże im trafić na Twój profil.