Opinie konsumenckie Google i inne narzędzia do opinii – dla kogo i po co w ogóle są potrzebne? Czym są i jakie korzyści mogą czerpać z nich firmy?
Opinie konsumenckie – wprowadzenie
Opinie konsumenckie można pozyskiwać w różny sposób – przykładowo część z przedsiębiorców prosi o napisanie recenzji w wizytówce sklepu w Google Moja Firma. Innym sposobem jest zachęcanie do pozostawienia pozytywnej oceny w porównywarkach cenowych. Są to jednak metody dość mozolne i wymagające zazwyczaj dużego nakładu czasu po stronie przedsiębiorcy. Jak ten proces zautymatyzować oraz jak zbierać jeszcze więcej wartościowych opinii?
Program Opinii konsumenckich Google pozwala na zbieranie opinii od klientów Twojego sklepu online i jest to właśnie jeden z bardziej „automatycznych” sposobów. Na początku oczywiście wymagana jest pewna konfiguracja oraz spełnienie określonych wymogów.
Do czego potrzebne są opinie konsumenckie?
Po pierwsze, z opinii konsumenckich powinny korzystać firmy, które chcą budować zaufanie wokół swojej marki. Nierzadko są to nowe podmioty na rynku, dopiero budujące swoją renomę, jak i firmy, których dobra opinia mogła zostać kiedyś nadszarpnięta. Po drugie, opinie konsumenckie to świetne narzędzie do budowania bazy lojalnych klientów. Stale dostarczaj swoim klientom powodów do tego, by znowu dokonali zakupu za pośrednictwem Twojej strony. Utrzymuj wysoki poziom zadowolenia użytkowników, a na pewno zobaczysz odzwierciedlenie tych działań w pozytywnych opiniach konsumenckich. Nie mniej ważne jest także budowanie przewagi konkurencyjnej. Jeśli potencjalny klient będzie miał do wyboru firmę, której renoma nie jest znana, a opinii w Internecie jak na lekarstwo – może to budzić brak zaufania do tej marki. Nie trać potencjalnych klientów i zabezpiecz się przed ewentualną rezygnacją z zakupu. Pozytywne opinie Twojego sklepu mogą sprawić, że zostanie on wybrany zamiast sklepu Twojej konkurencji. Pamiętaj również, abyś był autentyczny w tym co robisz. Jeśli Twoje produkty są godne polecenia, a obsługa sklepu stoi na najwyższym poziomie, to o tym fakcie klienci będą komunikować właśnie poprzez wyrażenie opinii. To wszystko, co zostało wymienione wcześniej w prostej linii prowadzi do wniosku, że możesz liczyć na zwiększony ruch z wyszukiwarki na swoją witrynę. Do dobrego produktu nie trzeba nikogo dwa razy namawiać, więc jeśli świadczysz usługi na naprawdę wysokim poziomie, to z dużym prawdopodobieństwem odniesiesz sukces nie tylko wizerunkowy, ale co najważniejsze, także sukces sprzedażowy.
Jak działa program Opinii konsumenckich Google?
Konfiguracja programu Opinii konsumenckich Google sprowadza się w głównej mierze do założenia Konta Google Merchant Center. Kilkoma kliknięciami należy wyrazić chęć wzięcia udziału w programie. Jeśli spełniamy wymagania, to program powinien zostać uruchomiony.
Jak to wszystko działa w praktyce? Program opinii od Google kilka dni po zakupie wysyła do klienta krótką ankietę z prośbą o wystawienie oceny. Ankieta zawiera jedno pytanie, a jej treści nie można zmienić. Podobnie jest w przypadku, gdy chodzi o wybór osób, do których ankieta ma być kierowana – na te elementy nie mamy wpływu. Natomiast jak możemy przeczytać na oficjalnej stronie pomocy Google, obecnie zespół giganta z USA pracuje nad tym, aby można było wprowadzać pewne modyfikacje w ankietach.
Aby móc wyświetlać ocenę sprzedawcy, potrzebne jest uzyskanie co najmniej 100 opinii klientów z danego kraju.
W kilku prostych krokach, proces uzyskania opinii w Google wygląda następująco:
- Dokonanie zakupu w sklepie
- Ankieta – wysłanie zapytanie o opinię na adres e-mail klienta
- Pozyskanie opinii poprzez wypełnienie przez niego ankiety
Zasady korzystania z programu Opinii konsumenckich Google
Chcąc przystąpić do programu Google, podczas procesu płatności za zakupy musi nastąpić wyświetlenie strony z potwierdzeniem złożenia zamówienia. Uczestnicy muszą także przestrzegać zasad programu, tj. zagwarantować bezpieczeństwo użytkowników sklepu, strony nie mogą być zainfekowane, a same produkty nie mogą być wycofane przez producenta czy też nie mogą być produktami niebezpiecznymi. Co warto podkreślić, sprzedawany asortyment nie musi być fizycznym produktem. Google wymaga natomiast, aby podczas potwierdzenie zamówienia sprzedający określił przewidywaną datę jego dostarczenia.
Program może równie dobrze współpracować z systemem opinii obsługiwanym przez firmę trzecią. Jest tak, ponieważ udział w programie to jedyna metoda, aby logo Google i ocena sprzedawcy wyświetlała się na stronie.
Podsumowanie
Podsumowując wpis, warto zaznaczyć, że opinie konsumenckie to papierek lakmusowy naszych działań jako sklepu. Starajmy się więc świadczyć dobre jakościowo usługi, a jednocześnie dajmy znać innym użytkownikom poprzez wyrażane przez klientów opinie, że nasza firma jest godna zaufania. Pamiętajmy, że nie zawsze będą pisać o nas w samych superlatywach – wyjście z takich opresji „z twarzą” to najlepszy dowód na to, że jesteśmy firmą, której zależy na kliencie. A to kupujący sobie cenią i będą o tym pamiętać przy następnych zakupach.
