Od jakiegoś czasu na kontach AdWords jest dostępna nowa funkcja, która nazywa się Odmiany Reklam. Znajdziemy ją w nowej wersji interface w zakładce Wersje Robocze i Eksperymenty. Testowanie tekstów reklamowych to jeden z elementów optymalizacji kampanie AdWords. Obecnie Google wprowadza narzędzie, które daje możliwość prowadzenia testów A/B wiec ułatwia nieco pracę.
Odmiany reklam służą do testowania i tworzeniu różnych wersji reklam w wielu kampaniach a nawet na całym koncie za pomocą kilu kliknięć. Daje to możliwość sprawdzenia skuteczności różnych wersji tekstów reklamowych, wezwań do działania lub pojedynczych wyrażeń. Dzięki tej funkcji możemy przetestować pomysły na optymalizację reklamy a później stosować te które dawały najlepsze wyniki. Ułatwia to testowanie wielu różnych reklam dzięki modyfikacji nagłówków lub tekstów reklam, jednak nie mamy możliwości testować URL-i.
Konfiguracja takiego testu nie jest specjalnie trudna.
Po zalogowaniu się na konto AdWords, klikamy w menu po lewej stronie w Wersje Robocze i eksperymenty i dalej w odmiany reklamy. Dodaj nową odmianę poprzez kliknięcie w plus.

W kolejnym kroku musimy określić zakres konta jaki ma obejmować test. Mogą to być całe konto lub tylko wybrane kampanie.
Dalej wybieramy jaki rodzaj odmiany ma zostać zastosowany w eksperymencie:
• Znajdź i zamień – wyszukuje tekst w reklamie i zastępuje go innym.
• Aktualizuj tekst – powoduje modyfikowanie tekstu obecnego w reklamach.
• Zamień miejscami nagłówki – powoduje zamianę nagłówków 1 i 2.
Klikamy „Dalej”, wyznaczamy datę początku i końca eksperymentu oraz jaką część budżetu kampanii chcesz przeznaczyć na test.
Po utworzeniu takiej odmiany należy ją jeszcze zastosować, ponieważ test wymaga potwierdzenia. Utworzenie nowej odmiany przez system może potrwać kilka minut.
Przy tworzeniu odmiany reklam należy pamiętać o kilku rzeczach:
• Rozróżniamy wielkość liter w trakcie tworzenia tekstu do testowania.
• Sprawdzenie i rozpoczęcie wyświetlania zmodyfikowanych reklam może chwilę potrwać.
Od momentu rozpoczęcia się wyświetlania reklam możemy monitorować wyniki eksperymentu. Na podstawie tych danych możemy podejmować bardziej przemyślane decyzje odnośnie optymalizacji reklam.
Dane w tym eksperymencie są przedstawiane w formie czterech liczb.
Pokażemy wam jak je interpretować. Pierwsza z nich to liczba przedstawiająca wartość konkretnych danych o skuteczności. Na przykład: dana odmiana reklamy została kliknięta X razy. Następna to liczba poza nawiasami kwadratowymi „[]” – różnica między odmianą reklamy a jej oryginałem. Czyli odmiana była klikana o Y% więcej razy niż oryginał. Kolejne dwie liczby w nawiasach kwadratowych wyznaczają oczekiwany zakres z 95% przedziałem ufności. To znaczy, że masz 95-procentową szansę na odnotowanie różnicy w zakresie od A% do B%.
W sytuacji gdy dane są oznaczone niebieską gwiazdką, system informuje nas, że mają znaczenie statystyczne. Oznacza to, że mamy 95% prawdopodobieństwo, że różnica skuteczności jest spowodowana wprowadzoną zmianą i nie jest dziełem przypadku.
Na znaczenie statystyczne mają wpływ trzy czynniki:
• Rozbieżności między skutecznością reklam oryginalnych i zmodyfikowanych. Im większe różnice, tym większe znaczenie statystyczne
• Rozbieżność w kliknięciach w kampanii porównując dzień do dnia. Im większa rozbieżność tym mniejsze znaczenie statystyczne
• Liczba wyświetleń reklam z odmianami. Im więcej wyświetleń tych reklam tym większe znaczenie statystyczne
Podsumowanie
Jednym z kluczowych działań przy optymalizacji kampanii jest testowanie tekstów reklamowych, tak aby były jak najlepiej dostosowane do grupy odbiorców. Do tej pory, aby testować reklamy musieliśmy tworzyć kilka wersji reklam w jednej grupie lub automatyczne dostosowywanie nagłówków dzięki funkcji {keyword: tekst}. Po takim teście niezbędna była analiza statystyk i na ich podstawie wybranie najlepiej działających tekstów. Obecnie, dzięki możliwości tworzenia odmian reklam cały proces został uproszczony. Oprócz tego, możemy kontrolować budżet oraz ilość ruch który zostanie przekazany na testy. Widzimy więc, że nowe narzędzie zostało stworzone w celu ułatwienia testowania tekstów reklamowych.
Dodajemy również link do pomocy google: klik