Od porcelany do płatnych relacji – jak rozwinął się influencer marketing?

Justyna Przygoda
Justyna Przygoda
Archiwum 01.2023
 
Od porcelany do płatnych relacji – jak rozwinął się influencer marketing?

Od porcelany do płatnych relacji
- jak rozwinął się influencer marketing?

24 stycznia br. mieliśmy szczególną okazję uczestniczyć w jedynym w swoim rodzaju szkoleniu z influencer marketingu! Wiedzą karmiła nas CO More Bananas, Anna Ledwoń-Blacha. Czy wyszliśmy syci? Sprawdź koniecznie już teraz!

Kurs z influencer marketingu odbywał się online w małej grupie szkoleniowej, dzięki czemu wiedzę zgłębialiśmy w niezwykle przyjemnych warunkach. Były ciekawie sformułowane bloki tematyczne, wyczerpujące dany aspekt influencer marketingu. Były case’y z pracy influencer marketera, dające wgląd w to, jakie wyzwania czekają nas na tym stanowisku. Był czas na zadawanie pytań, z którymi mógł wyjść każdy z uczestników szkolenia.

Kurs miał za zadanie odpowiedzieć na 7 podstawowych pytań związanych z influencer marketingiem, od prostego: jak działają influencerzy, po trudniejsze: jak oceniać ich pracę i jakich narzędzi używać do weryfikacji jej efektów. 

 

Czym jest influencer marketing?

Jak dowiedzieliśmy się już na starcie influencer marketing to coś więcej niż promocja marki przez osoby rozpoznawalne w SoMe. Pod pojęciem influencer marketingu kryje się znacznie więcej. Influencer nie promuje nie tylko marki, może promować content, usługę, produkt, a nawet ideę (jak to często bywa w przypadku influencerów współpracujących z organizacjami pozarządowymi). 

Co ważne, bycie popularnym nie czyni nas z miejsca influencerem. Najważniejszy jest wpływ, jaki mamy na zgromadzoną wokół nas społeczność. Jeżeli mimo wysokich zasięgów nasz wpływ na decyzje zakupowe obserwujących jest niewielki, nie możemy uznać się za skutecznego influencera. 

 

Na początku była porcelana 

Jak stwierdziła Anna Ledwoń-Blacha za skutecznego influencera z pewnością mógł się za to uznać Josiah Wedgwood. Josiah był producentem porcelany, który wysłał swój serwis do królowej angielskiej. Prezent spodobał się koronowanej głowie, a Wegwood zdobył iście królewską popularność. Stąd dziś przypisuje mu się rolę jednego z pierwszych influencerów w historii. 

Dzięki niemu też poniekąd nie możemy mówić o influencer marketingu w kategorii trendu, bo w tej czy innej formie był z nami niemal od zawsze. A płatne promocje w SoMe tak powszechne dzisiaj były popularną formą marketingu już 5, a nawet 10 lat temu.  

 

Josiah Wegwood może być uznawany za pierwszego influencera w historii

 

 

Transparentność u influencerów

O ile sam influencer marketing trendem nie jest, o tyle już w jego obrębie można wyłapać pewne ciekawe tendencje. Wśród nich Anna Ledwoń-Blacha wymieniła m.in. influencer marketing polityczny, czyli współprace influencerów z partiami politycznymi (trend dopiero kiełkuje, ale wg prowadzącej szkolenie będzie się rozwijać i warto go obserwować), wzrost roli wirtualnych influencerów, czy też profesjonalizacja TikToka. 

Dzięki najnowszym przepisom UOKiK współprace influencerów muszą być jawne i odpowiednio opisane, przede wszystkim hashtagiem #reklama. Wydawać by się mogło, że przez to influencerzy stracą w oczach swoich odbiorców. Nic bardziej mylnego! Jak wynika z badania wykonanego na platformie Omnisurv przez IQS w 2021 r., 54 proc. ankietowanych ufa postom sponsorowanym i docenia transparentność influencerów. Ba, 17 proc. uważa posty sponsorowane za “zdecydowanie bardziej wiarygodne”, a 37 proc. z nich za “Raczej bardziej wiarygodne” i tylko 6 proc. ankietowanych takie posty odstraszają (uznają je za “Zdecydowanie mniej wiarygodne”).

 

Podział influencerów

Powróćmy na chwilę do definicji influencer marketingu. Wiemy już, że nadrzędną wartością przy doborze influencera jest jego wpływ na odbiorców. Co jeszcze powinniśmy wziąć pod uwagę? Kwestią niebagatelną jest cel, który przyświeca naszej kampanii. Czy jest ona długofalowa i szukamy influencera, który będzie ambasadorem naszej marki? Czy też stricte sprzedażowa i szukamy kogoś do jednorazowej akcji promocyjnej?

W zależności od tego możemy dobierać dla siebie (lub Klienta) najlepszych kandydatów do współprac. Jeśli chodzi o podział influencerów, to możemy go dokonać na podstawie kilku kategorii:

  1. Ze względu na zasięg:
  • Mega influencerzy – powyżej 1 mln;
  • Macro influencerzy – 200 – 500 tys.;
  • Mini influencerzy – 50 – 200 tys.;
  • Micro influencerzy – 10 – 50 tys.;
  • Nano influencerzy – 1 – 10 tys.

    2. Ze względu na charakter i specyfikę contentu:

  • Ekspert – specjalista w danym temacie, który chętnie dzieli się swoją wiedzą i poradami;
  • Lifestyler – Trendsetter, który operuje na emocjach odbiorców i tworzy content mocno oparty na jakościowych zdjęciach i uczuciach;
  • Aktywista – o jasnych poglądach, zdeklarowany politycznie, zaangażowany społecznie;
  • “Szarańcza” – wypromuje wszystko, jego konto zostało stworzone dla współprac.

    3. Ze względu na platformę: TikTokerzy, Instagramerzy, YouTuberzy etc.

    4. Ze względu na typ osobowości:

  • Racjonaliści – którzy traktują influencer marketing jako pracę;
  • Modele – którzy dzielą się z obserwującymi swoim codziennym życiem;
  • Eksperci – profesjonaliści w danej dziedzinie;
  • Światozmieniacze – zaangażowani społecznie;
  • Gawędziarze – tzw. dusze towarzystwa, których po prostu dobrze się słucha.

 

Sekcja tło

Oddaj swoje Social Media w dobre ręce!

 

Dobór influencerów i późniejsza współpraca

Jak podkreśliła Anna Ledwoń-Blacha, zdecydowanie najlepsze efekty daje długofalowa współpraca z influencerami. Po części dlatego, że gdy dany influencer długo promuje produkt, czy firmę X, daje swej społeczności do myślenia. Jest bardziej wiarygodny w jej oczach. 

Dobierając influencera do współpracy, musimy zaś zadbać o rzetelny i drobiazgowy research. Zrobimy go ręcznie, a influencera znajdziemy np. dzięki forom na Facebooku, gdzie takie osoby same się ogłaszają. Z pomocą przyjdą nam również narzędzia, za pomocą których wyszukamy osoby do współpracy np. InfluTool, ReachaBlogger, czy HypeAuditor (takie programy zwykle mają trialową wersję bezpłatną, subskrybcja jest już płatna). Sprawdzimy w nich nie tylko “wielkość” influencera, ale też jego zasięgi, tematykę, w której się obraca oraz “kaloryczność” grupy odbiorców (czy nie gromadzi jedynie botów i jaki jest u niego procent zaangażowania “prawdziwych kont” np. instagramowych). 

 

Brief i umowa 

Jak wskazała prowadząca szkolenie, podstawą dla każdej współpracy musi być brief, zawierający wszystkie informacje o kampanii: cele sprzedażowe, wizerunkowe, terminy i etapy działań, wymagania po stronie influencera, kanały, na których ma być realizowana kampania, planowany budżet i wiele, wiele innych, niezwykle istotnych informacji. Jak radzi Anna Ledwoń-Blacha nawet najmniejsze wątpliwości powinniśmy wyjaśnić jeszcze zanim nawiążemy współpracę, a ustalenia zapisać w umowie z influencerem. 

Żeby się nie sparzyć, najlepiej bacznie śledzić SoMe i wyłapywać np. influencerów, którzy reklamowali SCAM, czy też podpinali płatne promocje pod głośne tematy, jak wojna na Ukrainie, czy strajk kobiet. Takie osoby powinny z miejsca trafić na naszą czarną listę. 

 

Brief – to dokument, bez którego nie ma co nawet myśleć o współpracy z influencerami

 

Podsumowanie 

Wybierając influencera do współpracy ważna jest jego przeszłość i czy np. nie popełnił jakiegoś wizerunkowego błędu, który ktoś może wypomnieć podczas współpracy z nami. Musimy być wyczuleni na oszustwa i świetnie zorientowani na rynku. Podstawową wiedzę na temat tego, czym się kierować przy doborze influencera, jak szukać odpowiednich osób, gdzie stawiać pytania, jak i z czego konkretnie rozliczać współpracujące z nami osoby dają szkolenia takie jak to!

Dlatego właśnie z chęcią w nich uczestniczymy, gromadząc niezbędną wiedzę teoretyczną i zaznajamiając się z przykładami z życia wziętymi, które pozwalają nam unikać błędów, działając już praktycznie na tym obszarze. Wychodzimy ze szkolenia bogatsi o wiedzę oraz doświadczenie ekspertów w tej dziedzinie i gotowi do stawienia czoła światowi influencerów.

Justyna Przygoda
Były pracownik na stanowisku Social Media & Content Specialist. Od 5 lat z pasją i zapałem zajmuję się słowem pisanym, a od 2 mediami społecznościowymi. Doświadczenie w dziennikarstwie pozwoliło mi uwierzyć w moc słów. Działanie w social mediach sprawiło, że stawiam człowieka na początku każdej historii. Prywatnie nieuleczalna miłośniczka planszówek, stand-upów i gór.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (7 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry