Na przestrzeni ostatnich miesięcy Google raczy nas niemałą ilością aktualizacji swoich algorytmów. Równorzędnie dla wielu wprowadzanych zmian powstają dedykowane raporty w Google Search Console. Przyjrzyjmy się najnowszym raportom dodanym w GSC i ich zastosowaniom.
[divider height=”30″ style=”default” line=”default” themecolor=”1″]
Akcja w SERP’ach i reakcja w formie nowych feature’ów w GSC
Przy okazji nie tak dawnej aktualizacji związanej z Page Experience i Core Web Vitals, w Google Search Console pojawiły się dedykowane raporty.
Raport umożliwia zlokalizowanie powtarzalnych w obrębie strony błędów związanych z podstawowymi wskaźnikami internetowymi Core Web Vitals, wraz z ich opisem:
Oczywiście nie każda aktualizacja algorytmów skutkuje pojawieniem się nowego rodzaju raportu w GSC, można jednak wnioskować, że Raport Indeksacji Video, Rozszerzenie raportu na temat danych strukturalnych produktów i raport dotyczący protokołu HTTPS są powiązane z:
- kierunkami, które wytyczają sami użytkownicy internetu – rosnąca popularność treści video;
- kierunkami działań, które w ostatnim czasie podejmuje Google – bardziej wnikliwa analiza opinii na temat produktów (włącznie z ich wadami i zaletami) i treści opinii generowanych w oparciu o text spinnery;
- odpowiedzią na potrzeby społeczności – ta informacja, w kontekście protokołu HTTPS, jest oficjalnie potwierdzona przez Google.
„Aby odpowiedzieć na tę prośbę, stopniowo wprowadzamy raport HTTPS w Search Console”
developers.google.com
Sprawdźmy co możemy odnaleźć w nowych raportach dostępnych w Google Search Console.
Raport Indeksacji Video
Ten raport pomoże zlokalizować treści video dostępne w obrębie strony. Dowiemy się również czy elementy video są dostępne dla robota Google i czy możliwa jest ich indeksacja. Wraz z wprowadzeniem tego raportu, zostało również zaktualizowane narzędzie do sprawdzania adresów URL – również jest wzbogacone o informacje na temat indeksacji video.
Raport indeksacji video informuje o:
- stronach, na których robot Google wykrył treści video;
- wideo, które zostały zaindeksowane;
- problemach, które uniemożliwiają zaindeksowanie filmów – statusy poszczególnych błędów są opisane w centrum pomocy Google.
Warto wspomnieć, że raport indeksacji video nie jest powiązany z raportem dotyczącym danych strukturalnych dla elementów VideoObject.
Rozszerzenie raportu dotyczącego danych strukturalnych na temat produktów
W odróżnieniu od raportu na temat indeksacji filmów, raport poświęcony danym strukturalnym występował już wcześniej w Google Search Console, jednak został zaktualizowany z uwzględnieniem dodatkowych parametrów, które dotychczas były dostępne w Google Merchant Center.
Dwie widoczne na pierwszy rzut oka zmiany to:
- Strony z elementami wymagającymi poprawy zliczane razem z prawidłowymi
(w samym raporcie są wciąż wylistowane konkretne problemy wymagające poprawy)
- Przełączanie widoku pomiędzy elementami prawidłowymi i nieprawidłowymi wpływa jedynie na wykres (wylistowane problemy są dostępne niezależnie, poniżej wykresu)
Zagłębiając się w raport, możemy zauważyć, że jest on podzielony na dane dotyczące sprzedawcy i samych produktów:
Sama ilość parametrów, które można opisać za pomocą danych strukturalnych jest większa niż dotychczas.
Bardziej niż wcześniej Google zwraca też uwagę na strony afiliacyjne, które odsyłają użytkowników do stron zewnętrznych, oraz strony agregujące opinie na temat produktów.
*W ostatnim czasie pojawiły się również dodatkowe elementy rozszerzone na temat zalet i wad produktów.
Raport dotyczący protokołu HTTPS
HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) to rozszerzony protokół HTTP, który szyfruje komunikację pomiędzy klientem i serwerem za pomocą protokołu TLS (lub SSL)
Raport HTTPS dostępny w GSC umożliwia weryfikację czy nasza strona jest w całości obsługiwana przez protokół HTTPS. Jeśli nie, możemy zweryfikować jakie adresy URL są wywoływane przez protokół HTTP i dlaczego.
Ta funkcjonalność pozwala nam również na weryfikację czy w obrębie serwisu występuje
tzw. mixed content czyli adresy HTTPS wskazujące HTTP.
Podsumowanie
Zaprezentowane funkcjonalności wydaje się mieć bardzo praktyczne zastosowanie dla monitorowania kondycji serwisów internetowych. Podobnie jak w przypadku dotychczas funkcjonujących raportów, po wprowadzeniu poprawek możemy zgłosić prośbę o ponowną indeksację adresu URL z uwzględnieniem zrealizowanej edycji.
Po tym krótkim wprowadzeniu nie pozostaje nic innego jak sprawdzić w jakiej kondycji, względem zaprezentowanych raportów, jest Twoja strona internetowa lub sklep.