Nowe mikrodane Google dla odwołanych, przełożonych lub internetowych wydarzeń

Piotr Jacek
Piotr Jacek
Archiwum 04.2020
 
Nowe mikrodane Google dla odwołanych, przełożonych lub internetowych wydarzeń

eventStatus
Nowe mikrodane Google dla wydarzeń

W świetle ostatnich wydarzeń na świecie coraz więcej firm przechodzi na pełną lub częściową pracę zdalną, umożliwiając pracownikom wykonywanie swoich obowiązków w domowym zaciszu. Ogromne zmiany jakie aktualnie występują na rynku oraz zasady bezpieczeństwa i ograniczenia w poruszaniu się, sprawiły, że odwoływane lub przesuwane są także praktycznie wszystkie konferencje i szkolenia, a część organizatorów decyduje się na przeprowadzenie ich w formie wydarzenia online.

Nowe restrykcje objęły m.in. Brighton SEO czy nasz rodzimy Festiwal SEO – pierwszy przesunięty na wrzesień, a drugi na październik. W związku z powyższym Google postanowił wprowadzić wsparcie dla nowych znaczników mikrodanych, za pomocą których możemy w łatwy sposób odpowiednio oznaczyć aktualny status organizowanego wydarzenia.

Zaktualizuj status swojego wydarzenia

Głównym zadaniem nowej właściwości „eventStatus” jest poinformowanie robota Google o tym, jaki jest aktualny status danego wydarzenia, co jest w szczególności przydatne jeśli zostaje ono odwołane lub przesunięte na późniejszy termin. Dzięki takiemu rozwiązaniu wyszukiwarka może wyświetlać w wynikach wyszukiwania jej faktyczny status, nawet jeśli konferencja lub szkolenie zostało przesunięte, zamiast całkowicie usuwać je z SERPów.

Poniżej krótki poradnik i wyjaśnienie w jaki sposób oraz w jakich sytuacjach warto wykorzystać nowe mikroznaczniki Google:

  • wydarzenie odwołane – ustaw właściwość eventStatus jako EventCancelled i zachowaj pierwotną datę wydarzenia w startDate

{
„@context”: „https://schema.org”,
„@type”: „Event”,
„eventStatus”: „https://schema.org/EventCancelled”,
„startDate”: „2020-07-21T19:00”
}

  • wydarzenie przesunięte na późniejszy termin (bez konkretnej daty) – zachowaj pierwotną datę wydarzenia w startDate do czasu aż będzie znany nowy termin i zmień właściwość eventStatus na EventPostponed

{
„@context”: „https://schema.org”,
„@type”: „Event”,
„eventStatus”: „https://schema.org/EventPostponed”,
„startDate”: „2020-07-21T19:00”
}

  • wydarzenie przesunięte na późniejszy termin (nowa data jest już znana) – zmień daty w startDate i endDate zgodnie z nowym terminem wydarzenia. Opcjonalnie możesz również oznaczyć pole eventStatus jako EventRescheduled i dodać pierwotną datę w previousStartDate

{
„@context”: „https://schema.org”,
„@type”: „Event”,
„eventStatus”: „https://schema.org/EventRescheduled”,
„startDate”: „2020-07-21T19:00”,
„endDate”: „2025-07-21T23:00”,
„previousStartDate”: „2025-03-21T19:00”
}

  • wydarzenie stacjonarne zmieniło formę na wydarzenie online – zaktualizuj pole eventStatus za pomocą EventMovedOnline

{
„@context”: „https://schema.org”,
„@type”: „Event”,
„eventStatus”: „https://schema.org/EventMovedOnline”,
„eventAttendanceMode”: „https://schema.org/OnlineEventAttendanceMode”,
„location”: {
„@type”:”VirtualLocation”,
„url”: „https://operaonline.stream5.com/”
},
„startDate”: „2020-07-21T19:00”
}

Google przygotował również specjalne mikrodane dla wydarzeń, które odbywają się tylko i wyłącznie online. Jeśli organizujesz tego typu konferencje lub szkolenia:

  • ustaw lokalizację jako VirtualLocation,
  • ustaw właściwość eventAttendanceMode jako OnlineEventAttendanceMode.

Poinformuj Google o zmianie statusu Twojego wydarzenia

Po wprowadzeniu zmian w szczegółach organizowanych wydarzeń i wdrożonych dla nich mikrodanych, pamiętaj aby zawsze poinformować o tym Google. Googlebot regularnie odwiedza i automatycznie aktualizuje indeksowaną zawartość Twojej strony www, lecz możesz nieco przyśpieszyć ten proces. Najprostszym sposobem będzie utworzenie na stronie mapy XML, a następnie dodanie jej do Search Console.

Mapa xml Search Console

 

Możesz również ręcznie „zaprosić” robota Google do przeindeksowania konkretnej podstrony w obrębie Twojego serwisu. Za pomocą narzędzia do sprawdzania adresów URL w Search Console, wklej adres URL Twojej strony, a następnie wybierz opcję „Poproś o zindeksowanie”.

Sprawdź URL w Search Console

 

Po chwili otrzymasz potwierdzenie przesłania prośby:

Prośba o zindeksowanie

Sprawdź poprawność wdrożonych mikrodanych

Ważne – przed zgłoszeniem Twojej strony do przeindeksowania, nie zapomnij o przetestowaniu wdrożonych mikrodanych za pomocą Narzędzia do testowania uporządkowanych danych.

Testowanie danych uporządkowanych

Piotr Jacek
Team Leader | Senior SEO Specialist | SXO Specialist. Pozycjonowaniem i optymalizacją stron zajmuje się od 2010 r. W DevaGroup pełni rolę Team Leadera, dbając o rozwój zespołu oraz każdego specjalisty z osobna. Na co dzień odpowiedzialny również za prowadzenie kampanii SEO, przeprowadzanie kompleksowych audytów oraz weryfikację stron internetowych pod kątem najnowszych trendów. Prywatnie pasjonat szeroko pojętej muzyki i dobrego filmu.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (9 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry