W świetle ostatnich wydarzeń na świecie coraz więcej firm przechodzi na pełną lub częściową pracę zdalną, umożliwiając pracownikom wykonywanie swoich obowiązków w domowym zaciszu. Ogromne zmiany jakie aktualnie występują na rynku oraz zasady bezpieczeństwa i ograniczenia w poruszaniu się, sprawiły, że odwoływane lub przesuwane są także praktycznie wszystkie konferencje i szkolenia, a część organizatorów decyduje się na przeprowadzenie ich w formie wydarzenia online.
Nowe restrykcje objęły m.in. Brighton SEO czy nasz rodzimy Festiwal SEO – pierwszy przesunięty na wrzesień, a drugi na październik. W związku z powyższym Google postanowił wprowadzić wsparcie dla nowych znaczników mikrodanych, za pomocą których możemy w łatwy sposób odpowiednio oznaczyć aktualny status organizowanego wydarzenia.
Zaktualizuj status swojego wydarzenia
Głównym zadaniem nowej właściwości „eventStatus” jest poinformowanie robota Google o tym, jaki jest aktualny status danego wydarzenia, co jest w szczególności przydatne jeśli zostaje ono odwołane lub przesunięte na późniejszy termin. Dzięki takiemu rozwiązaniu wyszukiwarka może wyświetlać w wynikach wyszukiwania jej faktyczny status, nawet jeśli konferencja lub szkolenie zostało przesunięte, zamiast całkowicie usuwać je z SERPów.
Poniżej krótki poradnik i wyjaśnienie w jaki sposób oraz w jakich sytuacjach warto wykorzystać nowe mikroznaczniki Google:
- wydarzenie odwołane – ustaw właściwość eventStatus jako EventCancelled i zachowaj pierwotną datę wydarzenia w startDate
{
„@context”: „https://schema.org”,
„@type”: „Event”,
„eventStatus”: „https://schema.org/EventCancelled”,
„startDate”: „2020-07-21T19:00”
}
- wydarzenie przesunięte na późniejszy termin (bez konkretnej daty) – zachowaj pierwotną datę wydarzenia w startDate do czasu aż będzie znany nowy termin i zmień właściwość eventStatus na EventPostponed
{
„@context”: „https://schema.org”,
„@type”: „Event”,
„eventStatus”: „https://schema.org/EventPostponed”,
„startDate”: „2020-07-21T19:00”
}
- wydarzenie przesunięte na późniejszy termin (nowa data jest już znana) – zmień daty w startDate i endDate zgodnie z nowym terminem wydarzenia. Opcjonalnie możesz również oznaczyć pole eventStatus jako EventRescheduled i dodać pierwotną datę w previousStartDate
{
„@context”: „https://schema.org”,
„@type”: „Event”,
„eventStatus”: „https://schema.org/EventRescheduled”,
„startDate”: „2020-07-21T19:00”,
„endDate”: „2025-07-21T23:00”,
„previousStartDate”: „2025-03-21T19:00”
}
- wydarzenie stacjonarne zmieniło formę na wydarzenie online – zaktualizuj pole eventStatus za pomocą EventMovedOnline
{
„@context”: „https://schema.org”,
„@type”: „Event”,
„eventStatus”: „https://schema.org/EventMovedOnline”,
„eventAttendanceMode”: „https://schema.org/OnlineEventAttendanceMode”,
„location”: {
„@type”:”VirtualLocation”,
„url”: „https://operaonline.stream5.com/”
},
„startDate”: „2020-07-21T19:00”
}
Google przygotował również specjalne mikrodane dla wydarzeń, które odbywają się tylko i wyłącznie online. Jeśli organizujesz tego typu konferencje lub szkolenia:
- ustaw lokalizację jako VirtualLocation,
- ustaw właściwość eventAttendanceMode jako OnlineEventAttendanceMode.
Poinformuj Google o zmianie statusu Twojego wydarzenia
Po wprowadzeniu zmian w szczegółach organizowanych wydarzeń i wdrożonych dla nich mikrodanych, pamiętaj aby zawsze poinformować o tym Google. Googlebot regularnie odwiedza i automatycznie aktualizuje indeksowaną zawartość Twojej strony www, lecz możesz nieco przyśpieszyć ten proces. Najprostszym sposobem będzie utworzenie na stronie mapy XML, a następnie dodanie jej do Search Console.
Możesz również ręcznie „zaprosić” robota Google do przeindeksowania konkretnej podstrony w obrębie Twojego serwisu. Za pomocą narzędzia do sprawdzania adresów URL w Search Console, wklej adres URL Twojej strony, a następnie wybierz opcję „Poproś o zindeksowanie”.
Po chwili otrzymasz potwierdzenie przesłania prośby:
Sprawdź poprawność wdrożonych mikrodanych
Ważne – przed zgłoszeniem Twojej strony do przeindeksowania, nie zapomnij o przetestowaniu wdrożonych mikrodanych za pomocą Narzędzia do testowania uporządkowanych danych.