News Consumer Insights – co to jest i czy jest przydatne dla SEO?

Aleksandra Podżorska
Aleksandra Podżorska
Archiwum 09.2024
 
News Consumer Insights – co to jest i czy jest przydatne dla SEO?

News Consumer Insights - co to jest
i czy jest przydatne dla SEO?

Wiedza o użytkownikach i ich zachowaniu na stronie jest kluczowa w prowadzeniu skutecznej strategii marketingowej. Narzędzie News Consumer Insights, szczególnie w nowej odświeżonej wersji, jest w stanie skutecznie Ci w tym pomóc! Jak możesz skorzystać z NCI?

News Consumer Insights – co to jest?

NCI (News Consumer Insights) to bezpłatne narzędzie, które w przyjazny dla oka sposób prezentuje dane o użytkownikach strony internetowej i podpowiada możliwości optymalizacyjne w celu zwiększenia ich zaangażowania. Narzędzie kładzie nacisk na sekcje contentowe – artykuły z aktualnościami i artykuły blogowe.

Pierwotnie NCI zostało wypuszczone dla użytkowników już w 2018 roku. Bazowało wtedy tylko na danych pozyskanych z Google Analytics. Obecnie News Consumer Insights kompiluje dane zarówno z GA4, jak i z Google Search Console, Google AdSense, czy Google Ad Manager.

W narzędziu występuje domyślny podział użytkowników względem częstotliwości odwiedzin w ciągu ostatnich 30 dni na:

  • Casual Readers (okazjonalni czytelnicy) – użytkownicy, którzy odwiedzili stronę tylko 1 raz,
  • Loyal Readers (lojalni czytelnicy) – użytkownicy, którzy odwiedzili stronę 2-14 razy,
  • Brand Lovers (wielbiciele marki) – użytkownicy, którzy odwiedzili stronę 15 razy lub więcej.

News Consumer Insights ma za zadanie wspomóc wydawców w zwiększaniu udziału miłośników marki. Wskazuje więc, na jakich czytelnikach warto skupić uwagę.

Jak założyć konto w News Consumer Insights?

Zasadniczo do analizowania danych w NCI nie jest potrzebne żadne dodatkowe konto. Zalogowanie się do narzędzia następuje poprzez konto Google. Należy wybrać to konto, do którego przypisane są również konta GA4, GSC i Google Ad Manager Twojego serwisu. Następnie niemal jednym kliknięciem można połączyć NCI z wymienionymi narzędziami. Podczas logowania trzeba uzupełnić pole z domeną analizowanej strony oraz krajem grupy docelowej.

Panel News Consumer Insights – czego można się spodziewać?

Narzędzie jest podzielone na 6 głównych raportów: Overview, Recommendations, Content, Audience, Business oraz Website. Każdy z nich prezentuje trochę inne dane lub pokazuje je w różny wizualnie sposób.

Overview

To zakładka startowa narzędzia, która przedstawia podstawowe informacje o każdym z raportów. Można zobaczyć, ile czytelników odwiedziło stronę w wybranym zakresie czasu, jak wygląda lejek użytkowników, sprawdzić bazowe informacje o działaniach płatnych i konwersjach, czy zweryfikować dostosowanie względem czynników SEO.

Recommendations

W tej zakładce można znaleźć gotowe rekomendacje z zakresu każdego z weryfikowanych obszarów. Działania do zrobienia są przedstawione w formie checklisty. Po wdrożeniu danej rekomendacji można zaznaczyć ją w narzędziu jako ukończoną, a narzędzie zaktualizuje pasek stanu z procentową wizualizacją ilości wykonanych rekomendacji.

Content

W tej sekcji można podejrzeć, ile osób w danej chwili jest zaangażowanych w czytanie materiałów na stronie, a także sprawdzić statystyki dotyczące ilości czytelników, odsłon czy spędzonego czasu na najpopularniejszych artykułach w danym okresie.

Audience

To pigułka wiedzy o użytkownikach, np. o ich wieku, lokalizacji czy wykorzystywanych urządzeniach. Z pewnością dane z tej zakładki okażą się przydatne przy tworzeniu Buyer Persony.

Business

W tej zakładce można śledzić na wykresach wyniki kampanii płatnych oraz liczbę konwersji. Z pewnością okażę się przydatna do szybkiej weryfikacji efektywności kampanii.

Website

W tym miejscu można zapoznać się z parametrami technicznymi strony, np. dotyczącymi szybkości jej ładowania, Core Web Vitals czy czynnikami optymalizacyjnymi względem SEO.

Czy NCI będzie przydatny przy optymalizacji SEO?

News Consumer Insights może być bardzo pomocny, szczególnie dla osób, które nie są mocno zaznajomione z pozycjonowaniem. NCI wskazuje poszczególne błędy lub zachęca do optymalizacji danych obszarów. Jednak należy zwrócić uwagę, że są to jedynie wskazówki, które zawsze trzeba pogłębić względem wszystkich adresów w serwisie.

Przykłady wskazówek SEO w News Consumer Insights

Weryfikacja pliku robots.txt

Można tutaj sprawdzić, czy strona jest dostępna dla robotów Google, czy może występują blokady dla robotów crawlujących.

Źródło: News Consumer Insights

Rady dotyczące tworzenia Meta Title i Meta Description

W tym miejscu NCI podaje ogólne informacje na temat dobrych praktyk tworzenia meta tytułów i meta opisów. Warto zweryfikować, czy w danym przypadku te elementy są uzupełnione według zaleceń.

Źródło: News Consumer Insights

Wskazówki dotyczące danych strukturalnych

New Consumer Insights podpowiada, jakie dane strukturalne warto wdrożyć na stronę. Warto być jednak uważnym i  zawsze najpierw przeanalizować, czy rzeczywiście elementy, które podpowiada narzędzie, będą odpowiednie w danym serwisie. Dobrym przykładem są dane strukturalne „Paywall”. Większość serwisów w narzędziu otrzyma informację o tych danych, jednak to nie oznacza, że wszyscy powinni je bezwzględnie dodawać. Dlatego istotne jest dokładne czytanie zaleceń NCI.  W podanym przykładzie dotyczącym „Paywall” narzędzie wskazuje, że dane będą przydatne, jeśli realnie posiada się taką funkcję na stronie.  Dane strukturalne zawsze powinny bowiem odzwierciedlać zawartość podstrony, a nie powinny być dodawane „na siłę”.

Źródło: News Consumer Insights

Rady na temat struktury artykułów

W tym miejscu  można znaleźć przydatne wskazówki, które sprawią, że artykuły blogowe lub wpisy z aktualnościami staną się bardziej przyjazne dla użytkowników. Wprowadzenie tych rad może pomóc w zatrzymaniu czytelnika dłużej na stronie i zwiększeniu jego zaangażowania.

Źródło: News Consumer Insights

Wskazówki na temat szybkości ładowania strony i CWV

Z NCI można pozyskać również informację, czy strona zaliczyła test Core Web Vitals, czy występują jakieś elementy do poprawy. Jednak po szczegółowe informacje lepiej sięgnąć bezpośrednio do Page Speed Insights.

Źródło: News Consumer Insights

News Consumer Insights – czy warto z niego korzystać?

Oczywiście! NCI świetnie sprawdzi się do codziennego monitoringu sytuacji serwisu. Dzięki niemu nie trzeba przeklikiwać się pomiędzy różnymi narzędziami od Google, gdyż wszystkie dane mamy w jednym miejscu. Pod kątem optymalizacji SEO będzie dobrym wsparciem, szczególnie dla osób początkujących w pozycjonowaniu, gdyż w narzędziu znajdziemy bardzo bazowe informacje. Do bardziej zaawansowanych analiz czy do budowania strategii SEO na pewno nie będzie wystarczający.

Zalety News Consumer Insights:

  • rekomendacje oparte na bezpośrednich danych o serwisie,
  • dane z wielu narzędzi w jednym miejscu,
  • przyjazny interfejs,
  • praktyczne narzędzie dla początkujących w marketingu online czy SEO.

Wady News Consumer Insights:

  • zbyt mało szczegółów niezbędnych do specjalistycznych analiz,
  • poprawność danych determinowana jest poprawnym zbieraniem danych przez inne narzędzia Google, np. GA4.

Sprawdź stan swojego serwisu z News Consumer Insights!

Jeśli jeszcze nie testowałeś New Consumer Insights, sprawdź, jakie informacje o swojej witrynie możesz w nim znaleźć! Być może to będzie właśnie to narzędzie, które okaże się przełomowe w Twojej pracy nad zaangażowaniem użytkowników i badania ich zachowań na stronie, a nawet nad SEO Twojej strony!

Aleksandra Podżorska
SEO Specialist. W DevaGroup odpowiada za prowadzenie kampanii SEO, przeprowadzanie audytów i optymalizację stron internetowych klientów. Szczególnym zainteresowaniem darzy strategie SXO i rozwój AI w branży SEO. Prywatnie miłośniczka podróży małych i dużych, kultury i języka włoskiego oraz aktywnego stylu życia.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (3 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry