1 lutego 2022 roku na stronie https://inlinks.com/ pojawiła się informacja o wprowadzeniu przez narzędzie InLinks możliwości analizy i optymalizacji treści w języku polskim. Dzięki temu polscy użytkownicy narzędzia będą mogli z powodzeniem tworzyć projekty w swoim rodzimym języku.
Twórcy narzędzia we wspomnianym wyżej wpisie, chwalą się tym że działający od niedawna w języku polskim InLinks, wyprzedza pod tym względem samo Google:
„Nawet Google Natural Language API nie działa w języku polskim!”
Co to jest InLinks?
Jest to narzędzie do analizy semantycznej wykorzystywanej w SEO. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji, narzędzie jest w stanie zrozumieć sekwencję słów w taki sposób, w jaki rozumieją to ludzie. InLinks dostarcza nam wyniki takiej analizy między innymi w postaci grafu wiedzy. Jak mówi Dixon Jones – CEO narzędzia, pozwala ono na semantyczne budowanie wewnętrznych linków i znacznie ułatwia tworzenie nowych treści.
Co to jest Graf wiedzy i jednostka?
Graf wiedzy można porównać do mapy myśli. Taki graf składa się z połączeń różnych tematów (jednostek), które oferują najbardziej przydatne informacje:
Graf pomaga uporządkować tzw. jednostki (encje) w czytelne wykresy. Grupuje je na tematy pokazuje relacje pomiędzy nimi. Jednostka (z ang. entity) to nie to samo co słowo kluczowe. Jest to wyrażenie oznaczające pojedynczą, dobrze zdefiniowaną rzecz, osobę lub pojęcie. W przeciwieństwie do frazy kluczowej, będącej zbiorem liter tworzących wyrazy w danym języku, jednostka ma znaczenie i jest niezależna od języka i synonimicznych słów kluczowych. W SEO dotyczy ona dowolnego tematu, który można powiązać z grafem wiedzy.
Jak możemy przeczytać na stronie supportu Google, graf wiedzy jest używany przez wyszukiwarkę, aby pomóc użytkownikom szybciej i łatwiej znaleźć informacje, których potrzebują. Korzystanie z tzw. jednostek umożliwia Google personalizację wyników dostarczanych przez wyszukiwarkę w oparciu o zainteresowania użytkowników i historię wyszukiwania.
Graf wiedzy Google zawiera większość rzeczywistych jednostek, takich jak ludzie, miejsca i obiekty. Dla przykładu, wyszukując w Google hasło „Prince”, dostajemy kilka podpowiedzi:
Gdy po wpisaniu w wyszukiwarkę hasła „prince” klikniemy enter dostaniemy mieszankę wyników (które głównie dotyczyć będą amerykańskiego muzyka), natomiast gdy klikniemy sugestię np.
Otrzymamy już tylko wyniki wyszukiwania oparte wyłącznie na jednostce (Prince Polo).
Jak w narzędziu InLinks skonfigurować projekt SEO i uzyskać graf wiedzy w języku polskim
Sprawdziliśmy jak wygląda w praktyce obsługa narzędzia InLinks, bazując na jego wersji demo, która dostępna jest tutaj: https://inlinks.net/i/session/login?r=1
Po założeniu konta i weryfikacji mailowej, przechodzimy do panelu narzędzia.
Klikamy w „+WEBSITE”, dodajemy adres URL strony, dla której tworzymy projekt, a następnie wybieramy język polski.
InLinks określi, ile stron jest zaindeksowanych w Google.pl dla wybranej domeny.
Oczywiście wersja demo ma ograniczenia, dlatego do testów wybraliśmy opcję optymalizacji 20 podstron.
Narzędzie przygotowuje dla nas projekt, poprzez analizę topowych stron:
Co ważne, narzędzie udostępnia nam jeden wiersz kodu, który zaleca się umieścić w stopce witryny. Dzięki temu InLinks może zarządzać linkami wewnętrznymi w witrynie i dodawać znaczniki schema do podstron. Chwilę po założeniu projektu dostaniemy nasz dedykowany kod na maila, o treści:
Hey,
Here is your InLinks Javascript code to enable internal links and Schema.org optimization for xxx.pl.
<script defer src=”https://jscloud.net/x/xxxx/inlinks.js”></script>
Place this code in the footer section of your website, so that the line of code runs on any page that loads on your site.
Please note that without this code, InLinks will not work as intended.
What does this code do?
The code helps InLinks to manage internal links on your site and add Schema to your web pages.
What doesn’t this code do?
– It does NOT Collect any personal data (not even the IP numbers) of any users.
– It will NOT create links OUT of your website.
– It doesn’t slow your website, as the latency on the code is extremely low.
Możemy go także znaleźć w panelu narzędzia.
Więcej informacji na temat kodu można znaleźć tutaj: https://inlinks.net/p/help/js-code-faqs/
Graf wiedzy znajduje się w zakładce „Topics”, która dzieli się między innymi na tematy najczęściej używane, docelowe, związane z organizacjami, biznesem czy ekonomią:
Graf wiedzy indeksuje tyle stron w witrynie, ile ustaliliśmy na samym początku (w naszym przypadku to 20 stron). Następnie dzięki wykorzystaniu zarówno własnego NLP jak i NLP Google narzędzie mapuje i kategoryzuje treści w całej witrynie. Ważne jest to, że wykresy są uporządkowane według kategorii, a nie struktury menu.
Gdy otworzymy przykładowy graf wiedzy, możemy go dowolnie przybliżać, przesuwać i oddalać, a także wyeksportować do pliku PNG.
Gdy powiększmy graf wiedzy, widzimy tematy poruszane na stronie, które zostały skategoryzowane jako „Marketing and advertising”, czyli „Marketing i reklama”.
Po kliknięciu w jeden z tematów, np. „pay per click” możemy dowiedzieć się, że po zdefiniowaniu strony docelową InLinks utworzy dla niej wewnętrzne linki i znaczniki schema.
Możemy skorzystać z podpowiedzi narzędzia co do docelowej podstrony lub umieścić do analizy zupełnie inny adres URL.
Kolejnym etapem analiz może być zagłębienie się w dany temat i sprawdzenie, na których stronach jest o tym temacie mowa. Możemy także wybrać stronę, która powinna być dedykowana dla danego tematu. Następnie Inlinks (pod warunkiem, że umieściliśmy kod js w witrynie) tworzy linki wewnętrzne, automatycznie wstawiając je bezpośrednio na każdą stronę w witrynie .
Na grafach wiedzy wykorzystywane są kolory:
Główne kategorie oznaczone są jasnoniebieskim kółkiem, natomiast ciemnoniebieskie kółka określają tematy znalezione w tytułach podstron. Najważniejsze tematy oznaczone są na zielono, natomiast te drugorzędne na żółto. Dodatkowo dostajemy informację o tematach wybranych przez Google (oznaczonych również na zielono).
Podsumowanie
Narzędzie InLinks pomaga w sprawdzeniu, czy treści na naszej stronie są odpowiednio zoptymalizowane pod ważne z biznesowego punktu widzenia tematy, a także umożliwia pełną kontrolę nad wewnętrznymi linkami. Przy jego pomocy możemy jednym kliknięciem uruchomić oraz usunąć wszystkie linki wewnętrzne na stronie, a także dodawać nowe korzystając z edytora. InLinks daje nam także możliwość monitorowania statystyk swoich linków wewnętrznych, a graf wiedzy pozwala na zagłębienie się w kluczowe tematy związane z naszą stroną internetową i wybór najważniejszych podstron w obrębie witryny, które pod te właśnie tematy będą optymalizowane.