Treści dotyczących narzędzi do analizy linków nie brakuje w wynikach Google. Znajdziemy taki artykuł na większości blogów o marketingu oraz blogach agencji SEO. Postanowiłem jednak wyjść o krok dalej i porównać ich funkcjonalności oraz wyniki. W tym artykule zaprezentują najczęściej używane narzędzia i na przykładzie konkretnych stron – dane jakie prezentują. Do analizy wyników poszczególnych narzędzi wybrałem 3 losowe domeny:
- euro.com.pl
- totalmoney.pl
- climapolska.com.pl
Euro.com.pl
Euro.com.pl w narzędziu Ahrefs
Jednym z najczęściej używanym narzędziem do analizy linków jest Ahrefs. Z biegiem czasu narzędzie to ewoluuje i zaczyna być również narzędziem do pracy ze słowami kluczowymi. Dziś skupimy się na funkcjonalnościach dotyczących samej tematyki linkbuldingu.
Tak wyglądają podstawowe statystyki analizowanej strony:
Powyższy screen ilusutruje obecnie odnalezione aktywne odnośniki do strony euro.com.pl (w przybliżeniu) – 1,65 M linków z 5300 domen. Mamy również ocenę Domain Raiting na poziomie 74/100 (wewnętrzny system oceny w Ahrefs.com – nie jest powiązany z Page Rank od Google, który od lat jest niejawny).
Sam poziom linków i domen linkujących w ostatnim czasie prezentuje się w sposób następujący:
Dodatkowe dane, jakie możemy przeanalizować to m.in:
- rozłożenie procentowe anchor text’ów
- rozłożenie procentowe linków nofollow vs dofollow
- rozłożenie ilościowe IP i podsieci linkujących
Euro.com.pl w narzędziu Majestic
Powyższy screen przedstawia obecnie wykryte przez Majestic aktywne odnośniki do strony euro.com.pl (w przybliżeniu) – 0,4 M linków z 4500 domen.
Mamy również ocenę TrustFlow na poziomie 47/100 (wewnętrzny system oceny autorytetu w Majestic.com – nie jest powiązany z Page Rank od Google, który od lat jest niejawny).
Sam przyrost linków i domen linkujących w ostatnim czasie prezentuje się w sposób następujący:
Dodatkowe dane, jakie możemy przeanalizować to m.in:
- rozłożenie procentowe anchor text’ów
- rozłożenie procentowe domen linkujących nofollow vs dofollow
- rozłożenie ilościowe IP i podsieci linkujących
Dodatkowo Majestic oferuje moduł, który określa tematyczność stron, które linkują do analizownej domeny. Oto dane dla Euro.com.pl:
Euro.com.pl w narzędziu SEMrush
Powyższy screen przedstawia obecnie wykryte przez SEMrush aktywne odnośniki do strony euro.com.pl (w przybliżeniu) – 1,3 M linków z 6380 domen.
Mamy również ocenę AuthorityScore na poziomie 68/100 (wewnętrzny system oceny autorytetu w SEMrush – nie jest powiązany z Page Rank od Google, który od lat jest niejawny).
Sam poziom linków i domen linkujących w ostatnim czasie prezentuje się w sposób następujący:
Dodatkowe dane, jakie możemy przeanalizować to m.in:
- rozłożenie procentowe anchor text’ów
- rozłożenie procentowe linków nofollow vs dofollow
- rozłożenie ilościowe IP i podsieci linkujących
Totalmoney.pl
Totalmoney.pl w narzędziu Ahrefs
Tak wyglądają podstawowe statystyki analizowanej strony:
Powyższy screen ilustruje obecnie odnalezione aktywne odnośniki do strony Totalmoney.com.pl (w przybliżeniu) – 86,9 M linków z 2270 domen. Mamy również ocenę Domain Raiting na poziomie 71/100 (wewnętrzny system oceny w Ahrefs.com – nie jest powiązany z Page Rank od Google, który od lat jest niejawny).
Sam poziom linków i domen linkujących w ostatnim czasie prezentuje się w sposób następujący:
Dodatkowe dane, jakie możemy przeanalizować to m.in:
- rozłożenie procentowe anchor text’ów
- rozłożenie procentowe linków nofollow vs dofollow
- rozłożenie ilościowe IP i podsieci linkujących
Totalmoney.pl w narzędziu Majestic
Powyższy screen przedstawia obecnie wykryte przez Majestic aktywne odnośniki do strony totalmoney.pl (w przybliżeniu) – około 2,5 M linków z 1932 domen.
Mamy również ocenę TrustFlow na poziomie 34/100 (wewnętrzny system oceny autorytetu w Majestic.com – nie jest powiązany z Page Rank od Google, który od lat jest niejawny).
Sam przyrost linków i domen linkujących w ostatnim czasie prezentuje się w sposób następujący:
Dodatkowe dane, jakie możemy przeanalizować to m.in:
- rozłożenie procentowe anchor text’ów
- rozłożenie procentowe domen linkujących nofollow vs dofollow
- rozłożenie ilościowe IP i podsieci linkujących
Dodatkowo Majestic oferuje moduł, który określa tematyczność stron, które linkują do analizownej domeny. Oto dane:
Totalmoney.pl w narzędziu SEMrush
Powyższy screen przedstawia obecnie wykryte przez SEMrush aktywne odnośniki do strony Totalmoney.pl (w przybliżeniu) – 26,8 M linków z 3000 domen.
Mamy również ocenę AuthorityScore na poziomie 60/100 (wewnętrzny system oceny autorytetu w SEMrush – nie jest powiązany z Page Rank od Google, który od lat jest niejawny).
Sam poziom linków i domen linkujących w ostatnim czasie prezentuje się w sposób następujący:
Dodatkowe dane, jakie możemy przeanalizować to m.in:
- rozłożenie procentowe anchor text’ów
- rozłożenie procentowe linków nofollow vs dofollow
- rozłożenie ilościowe IP i podsieci linkujących
Climapolska.com.pl
Climapolska.pl w narzędziu Ahrefs
Tak wyglądają podstawowe statystyki analizowanej strony:
Powyższy screen ilusutruje obecnie odnalezione aktywne odnośniki do strony climapolska.com.pl (w przybliżeniu) – 5,68 M linków z 129 domen. Mamy również ocenę Domain Raiting na poziomie 28/100 (wewnętrzny system oceny w Ahrefs.com – nie jest powiązany z Page Rank od Google, który od lat jest niejawny).
Sam poziom linków i domen linkujących w ostatnim czasie prezentuje się w sposób następujący:
Dodatkowe dane, jakie możemy przeanalizować to m.in:
- rozłożenie procentowe anchor text’ów (w kontekście domen)
- rozłożenie procentowe linków nofollow vs dofollow
- rozłożenie ilościowe IP i podsieci linkujących
Climapolska.com.pl w narzędziu Majestic
Powyższy screen przedstawia obecnie wykryte przez Majestic aktywne odnośniki do strony climapolska.com.pl (w przybliżeniu) – około 820 linków z 119 domen.
Mamy również ocenę TrustFlow na poziomie 11/100 (wewnętrzny system oceny autorytetu w Majestic.com – nie jest powiązany z Page Rank od Google, który od lat jest niejawny).
Sam przyrost linków i domen linkujących w ostatnim czasie prezentuje się w sposób następujący:
Dodatkowe dane, jakie możemy przeanalizować to m.in:
- rozłożenie procentowe anchor text’ów
- rozłożenie procentowe domen linkujących nofollow vs dofollow
- rozłożenie ilościowe IP i podsieci linkujących
Dodatkowo Majestic oferuje moduł, który określa tematyczność stron, które linkują do analizownej domeny. Oto dane:
Climapolska.com.pl w narzędziu SEMrush
Powyższy screen przedstawia obecnie wykryte przez SEMrush aktywne odnośniki do strony Climapolska.com.pl (w przybliżeniu) – 5000 linków z 557 domen.
Mamy również ocenę AuthorityScore na poziomie 43/100 (wewnętrzny system oceny autorytetu w SEMrush – nie jest powiązany z Page Rank od Google, który od lat jest niejawny).
Sam poziom linków i domen linkujących w ostatnim czasie prezentuje się w sposób następujący:
Dodatkowe dane, jakie możemy przeanalizować to m.in:
- rozłożenie procentowe anchor text’ów
- rozłożenie procentowe linków nofollow vs dofollow
- rozłożenie ilościowe IP i podsieci linkujących
Podsumowanie
Jak widzimy na powyższych danych, narzędzia prezentują częściowo odmienne wyniki. Spowodowane jest to zarówno metodologią działania narzędzi oraz działaniem ich crawlerów. Każde z tych narzędzi posiada swoje roboty internetowe, które w różny sposób eksplorują serwisy internetowe i linki między nimi. Jak wyglądają różnice? Porównamy dane, które są zbierane przez każde z tych narzędzi – najczęściej brane pod uwagę podczas oceny domeny:
Jak widzimy powyżej, zazwyczaj najwięcej domen linkujących dostrzega Semrush, co może być spowodowane jego mniejszą popularnością na polskim rynku. Często zaplecza SEO blokowane są przed botami Ahrefs i Majestic, ponieważ są one najpopularniejsze. Widoczna jest też mniejsza ilość odnalezionych przez Majestic linków i domen linkujących – wynika to z faktu, że Majestic znaczną część wykazuje jako historyczne.
Jak wielu specjalistów SEO, tak własne zdanie na temat narzędzi. Ja rekomenduję zawsze przetestować kilka narzędzi i porównać wyniki. W przypadku działań dla swojego serwisu i analizowania konkurentów – zalecam używać jak największej ilości narzędzi, by zebrać możliwie najszerszą bazę danych. Do tego dodatkowa ręczna analiza i ocena wyników. Aby wykluczyć maksymalnie blokady botów, warto używać dodatkowo narzędzi mniej popularnych – np. Clusteric czy też SEO SpyGlass.
Jeśli masz swoje doświadczenia z w/w narzędziami lub używasz jeszcze innych – zapraszam do dyskusji i podzielenia się swoim zdaniem 🙂