Każdy rok, a nawet każdy sezon na Instagramie to nowe hashtagi. Najpopularniejsze z nich potrafią przynieść wartościowy ruch i nowych obserwujących na profilu. Czas lockdownu jedynie rozwinął potencjał social mediów, również w kontekście sprzedażowym. Dlatego oprócz influencerów, coraz więcej firm i marek korzysta z platformy właśnie w celach zarobkowych.
By w pełni wykorzystać potencjał Instagrama i dotrzeć do możliwie największej liczby potencjalnie zainteresowanych naszym biznesem, warto stosować odpowiednio dobrane znaczniki. W tym wpisie opowiemy, jakie hashtagi stosować i jak sprawdzić, które słowa będą najlepsze w zależności od założeń i celów marketingowo-biznesowych. Zapraszamy do lektury!
Jak dobrać odpowiedni hashtag?
Najlepsze hasztagi na Instagramie to takie, które będą kompatybilne z postem, który publikujemy. A więc przede wszystkim zgodność. To pierwsza i najważniejsza zasada doboru hashtagów do posta. Znacznik musi nawiązywać do profilu Twojej działalności, usługi / produktu, a także być powiązany z branżą, w której działasz. Dobierając hashtagi pamiętaj o grupie docelowej, do której kierujesz swoją publikację. Młodzieżowe słowo roku może i będzie często wyszukiwanym znacznikiem, ale nie przyniesie Ci wartościowego ruchu jeśli Twoja firma zajmuje się budową domów, a na Instagramie szukasz małżeństw po 30tce.
By w pełni wykorzystać potencjał hashtagów nie ograniczaj się w ich ilości do 1-2 pozycji. Do każdego posta Instagram umożliwia dodanie do 30 znaczników, a więc warto skorzystać z przynajmniej ⅓ tej ilości. Warto dodać zarówno popularne hashtagi, które są obecnie na topie, jak i te bardziej niszowe, które dostarczą nam ruch od osób szukających konkretnego tematu. W przypadku lokalnych biznesów jak np. sklep stacjonarny lub salon kosmetyczny uwzględnienie lokalizacji w hashtagach to kolejny must-have.

Profesjonalnie prowadzone social media
Daj sobie pomóc i zwiększ zasięgi – przydatne narzędzia
Znasz już podstawy doboru hashtagów, ale konkretne słowo, które dodasz pod postem to nadal niewiadoma. Co zrobić w takim przypadku? Z “analogicznych” rozwiązań podpowiadamy obserwowanie konkurencji (zawsze warto inspirować się działaniami innych firm z branży) oraz wpisywanie słów w Instagramową wyszukwiarkę (zobaczymy podpowiedzi oraz ilość wyszukiwań danego hashtagu).
Jednak najbardziej efektywne okaże się korzystanie ze specjalistycznych narzędzi przeznaczonych do doboru odpowiednich znaczników i sprawdzania bieżących trendów:
IQ Hashtags – dane w jednym miejscu
IQ Hashtags to rozwiązanie, które już w podstawowej, bezpłatnej wersji pozwala na znajdywanie popularnych hashtagów, a dodatkowe funkcje takie jak wykaz zbanowanych hashtagów, ich wydajność czy analiza użytkwoników dostępne są po wykupieniu płatnej wersji PRO.

Obsługa tego narzędzia jest niezwykle prosta i intuicyjna. Wpisanie pojedynczego hashtagu, który pasuje do danej działalności od razu pokaże kolejne propozycje słów, które aktualnie są na topie. Z łatwością zobaczymy też znaczniki, które tracą na popularności, a także przeanalizujemy swój własny instagramowy profil pod kątem skuteczności oznaczeń.
Social Auditor – pełna analiza
Stała analiza profilu i postów z największą liczbą zasięgów i odbiorców to konieczność przy prowadzeniu profesjonalnego konta biznesowego na Instagramie. Polegając jedynie na własnych odczuciach i obserwacjach możemy przeoczyć wiele ciekawych danych, które pozwolą nam osiągnąć jeszcze lepsze rezultaty biznesowe na social mediach. W tym celu warto skorzystać z Social Auditor – narzędzie, które nie tylko wskaże najważniejsze dane, zaangażowanie, zasięgi i odbiorców, ale także ich jakość.

W końcu fejkowe konta lub profile follow4follow to częsta praktyka na Instagramie. Dzięki Social Auditor będziemy dokładnie wiedzieć czy reakcje na nasze publikacje odzwierciedlają realne zainteresowanie postem. Takie analizy są płatne, ale możemy wybrać 1 z 3 planów z różną ilością dostępnych audytów.
Tags Finder – dobór i zestaw hashtagów
Kolejna platforma, która umożliwia wyszukiwanie hashtagów. Wśród ciekawych opcji, które oferuje Tags Finder należy wyróżnić szukanie tagów typowo lokalnych, dla wybranych miast w Polsce oraz zablokowane hashtagi.

Inflact – od publikacji po dobór hashtagów
Inflact to obecnie jedno z najpopularniejszych narzędzi, w pełni przeznaczonych do pracy z Instagramem. Wśród dostępnych opcji znajdziemy podział na 3 kategorie:
- odbiorcy: inteligentne targetowanie, analiza wzrostów, wyszukiwanie influencerów i analiza profilu
- klienci: chatboty, targetowane DMy, połączenia z CRMem
- content: planowanie postów, inteligentny generator hashtagów i trendy hashtagów
Na plus narzędzia wpływa intuicyjność i łatwość obsługi interfejsu platformy.
Najpopularniejsze hashtagi na Insta – profile biznesowe
Weźmy pod lupę najpopularniejsze hasztagi używane dla postów kont biznesowych. Odpowiedni wybór tagu musi być – tak jak pisaliśmy we wstępie – zgodny z naszym profilem i publikacją. Jakich więc hashtagów używać na mediach społecznościowych?
Najczęściej używane oznaczenia to ogólne hashtagi, nawiązujące do pracy: #biznes, #work #praca, #wpracy, #business, #succes, #money, #marketing, #branding. Na podstawie tych przykładów widać, że warto podawać hashtagi nie tylko w rodzimym języku, ale wspierać je również wersjami w języku angielskim.
Z pewnością bardzo często pojawiają się oznaczenia lokalizacji, nawiązujące do miasta, w którym działa dana firma: #warszawa, #kraków, #gdansk, #poznan, #londyn.
Wśród oznaczeń zawsze na szczycie listy tych najpopularniejszych w danym roku będą duże wydarzenia branżowe takie jak targi czy konferencje. Będą to więc różne hashtagi, np. dla branży marketingowej będą to: #targiehandlu, #ilovemkt, #semkrk, #festiwalseo.
Używając hasztagów według powyższego schematu mamy spore szanse, że zarówno mieszkańcy miasta, w którym działamy, jak i uczestnicy konferencji, którą oznaczyliśmy polubią nasze posty. Mamy więc sporą szansę pozyskać nowych obserwatorów.
Najpopularniejsze hashtagi na Insta – profile prywatne
Dla profili prywatnych, niezwiązanych z działalnością biznesową najlepsze hashtagi w Polsce, które były najczęsciej wykorzystywane przez użytkowników Instagrama to: #polishgirl, #poland, #mama, #polishboy, #polska, #warszawa, #wakacje, #polishwoman, #instamama, #dom, #pies, #kot, #auto, #makijaż.
Taka lista nie pomoże nam wybrać idealnych hashtagów dla profilu swojego biznesu w social mediach, ale może sporo powiedzieć nam o potencjale i ilości odbiorców, którzy mogą stać się naszymi przyszłymi klientami. W końcu każdy właściciel czworonoga potrzebuje dla niego karmy i zabawek, a każda mama szuka najlepszych produktów dla swojego dziecka 😉 Każdy użytkownik to konkretna osoba, która poza relaksem szuka na Instagramie inspiracji, okazji czy promocji. Masz więc szansę promować Twoje posty jako kreatywne i dobrane do odpowiedniej grupy odbiorców.
Podsumowanie
Jeżeli prowadzisz biznes i posiadasz konta w social mediach (a jeśli nie posiadasz – koniecznie to zmień!) to zdecydowanie warto podejść do tematu profesjonalnie, by w pełni wykorzystać potencjał sprzedażowy drzemiący na Instagramie czy innej platformie gromadzącej ogromne społeczności. Wybór i użycie odpowiednich hashtagów zwiększy zasięgi Twoich publikacji, dotrze do odpowiedniej grupy odbiorców, pozytywnie wpłynie na branding i świadomość marki. Takie działania muszą być przemyślane, planowane i stale analizowane, dzięki czemu w dłuższej perspektywie wykres zasięgów i nowych followersów będzie miał trend rosnący.