Rolą marketingu jest wyczuwanie niezaspokojonych potrzeb na rynku oraz tworzenie nowych, atrakcyjnych rozwiązań dla potencjalnych klientów. W agencji marketingowej, pracując z klientami B2B, naszym zadaniem jest wsparcie firm w osiąganiu celów marketingowych i rozwiązywaniu problemów, jakie napotykają w tym na swojej drodze. Aby móc dobrać odpowiednie narzędzia i zaproponować strategię działania musimy poznać kontekst, sytuację rynkową, w jakiej znajdują się klienci. Bazą do przygotowania oferty skrojonej pod klienta jest dobry brief. Czym jest brief marketingowy, jakie elementy powinien zawierać i dlaczego jest tak ważny? Odpowiedzi znajdują się w poniższym artykule.
Co to jest brief?
Brief (z ang. krótki, zwięzły) to zbiór informacji przekazywany przez klienta do agencji, gdzie znajduje się opis produktów, bądź usług klienta oraz cele, jakie chce osiągnąć. Zgodnie z definicją Henryka Mruka, brief jest to “syntetycznie napisany dokument, który (…) podaje cele, jakie mają być osiągnięte, podstawowe informacje o produktach, segmentach, a także inne wytyczne dla agencji”. Przemyślany, dobrze przygotowany brief jest podstawą przygotowania koncepcji reklamy przez agencję. Gwarantuje także zrozumienie potrzeb klienta i usprawnia komunikację podczas ofertowania i dalszej współpracy.
Co powinien zawierać dobry brief?
Brief to baza do przygotowania oferty oraz, w dalszej perspektywie, również struktury kampanii reklamowych. Zadaniem agencji jest także umiejętne pokierowanie klienta w przygotowaniu dobrego briefa – przekazanie informacji Klientowi, czego w takim briefie nie może zabraknąć, jakie informacje powinny znaleźć się w takim dokumencie, by wyczerpać temat. Poniżej znajdziecie kwestie, o które najczęściej pytamy podczas pierwszych rozmów z klientem.
W briefie powinny znaleźć się podstawowe informacje takie jak:
- nazwa firmy, marki
- adres strony internetowej, dla której miałyby być prowadzone działania,
- planowany czas trwania działań,
- czy jest zakładany harmonogram działań,
- planowany budżet reklamowy.
Dużą wagę przykładamy do celów, jakie klient chce osiągnąć – np. zwiększenie sprzedaży, pozyskanie leadów, zbudowanie rozpoznawalności marki, rekrutacja, czy wejście marki na nowy rynek.
Kluczowe są także informacje o produkcie/usłudze, które klient zamierza promować:
- krótki opis produktów/usług oferowanych przez klienta,
- najważniejsze cechy produktów/usług, które mogą stanowić przewagę nad rozwiązaniami konkurencji,
- przykłady firm konkurencyjnych,
- słowa kluczowe ważne z punktu widzenia klienta.
Dodatkowo, ważne jest także określenie grupy docelowej – do kogo kierowana jest oferta, dane demograficzne i charakterystyka, do kogo będzie skierowana komunikacja reklamowa. Istotną informacją jest także dotychczasowe działanie, jakie narzędzia były wykorzystywane i co jest powodem szukania nowych rozwiązań. Na koniec pytamy także o oczekiwania, wytyczne dla agencji – czego klient oczekuje od agencji i od samej oferty.
Brief nie musi być długi, jego głównym zadaniem jest przekazanie najważniejszych informacji o oczekiwaniach klienta, co pomoże w przygotowaniu oferty oraz jasno sprecyzowanego planu działania. To pozwoli na zaproponowanie takich rozwiązań, które wyjdą naprzeciw oczekiwaniom klienta i pozwolą efektywnie osiągnąć postawione cele.
Dlaczego brief jest tak ważny?
Brief spełnia kilka funkcji w procesie ofertowania i dalszej współpracy agencyjnej. Są to m.in:
- Pozwala na efektywniejszą współpracę – informacje zawarte w briefie zapewniają przejrzystość celów i oczekiwań, co oznacza, że agencja może skoncentrować swoje wysiłki we właściwym kierunku i obie strony mają podobny ogląd sytuacji.
- Oszczędza czas i pieniądze – bo czas to w końcu pieniądze 😉 Dzięki briefowi oferta będzie dostosowana do potrzeb i oczekiwań klienta. Brief pomaga agencji w szybszym dotarciu do właściwych wniosków i odpowiada na konkretne wytyczne klienta.
- Pomaga w planowaniu strategii działań – od początku wiadomo, jakie są priorytety i jakie cele chcemy osiągnąć. Do dokumentu można wrócić w każdym momencie trwania kampanii i sprawdzić, czy działania są zgodnie z początkowymi założeniami.
Brief to postawa współpracy między klientem i agencją. To możliwość wejścia w buty klienta, poznanie oczekiwań i celów, jakie są stawiane przed działaniami reklamowymi. Sporządzony na początku dokument oszczędza czas i pozwala na usprawnienie komunikacji, szczególnie w początkowym etapie współpracy.
