Mateusz Dela – wywiad przed semKRK #3

Krzysztof Marzec
Krzysztof Marzec
Archiwum 09.2016
 

duzy_szablon-v5-wywiadmdStarujemy z serią mini-wywiadów z prelegentami trzeciej edycji spotkania semKRK, które odbędzie się już 7.10.2016. Pierwszy na nasze pytania odpowiada Mateusz Dela, z marketingiem internetowym związany od 10 lat, obecnie zajmuje stanowisko Senior Online Marketing Manager w wyszukiwarce połączeń komunikacyjnych GoEuro. Wcześniej pracował dla agencji SEO w Krakowie, Katowicach i Warszawie. Ponadto, od ponad 6 lat prowadzi własną firmę, świadcząc usługi w zakresie SEO/SEM. Prywatnie pasjonat podróży, snowboardu i off-roadu. Dodam jeszcze, że Mateusz przedstawił świetną prelekcję na ostatnim Festiwalu SEO w Katowicach.
Mateusz wystąpi z prelekcją pt. Jak zwiększyliśmy ruch organiczny o 2000% w ciągu 12 miesięcy. GoEuro – case study. Przedstawienie zarysu działań i strategii SEO międzynarodowej wyszukiwarki połączeń GoEuro na rynku polskim.

KM: O czym opowiesz na semKRK ?

MD: Opowiem odnośnie naszej strategii SEO w GoEuro oraz o tym jak zwiększyliśmy ruch z organica o 2000% w skali roku 🙂

Masz doświadczenie nie tylko na Polskim rynku, jak wyglądają rozliczenia za prace SEO za granicą?

Na zachodzie od wielu lat jest popularny model rozliczeń w formie abonamentu. W Polsce po 2013r. część agencji SEO zaczęła proponować swoim Klientom rozliczenia w formie abonamentu w ramach, którego wchodzi szereg działań jak audyt, bieżące raportowanie, content i link building. Według mnie jest to prawidłowy kierunek, ale osobiście preferuję „rozbicie” płatności za usługę SEO na dwa elementy: 1. opłata za konsulting, który jest typowo wynagrodzeniem dla pozycjonera / agencji seo za poświęcony czas na analizy, raporty, audyty i ciągłą pracę nad stroną oraz 2. Linkbuilding / Content czyli wszystkie koszty typowo off-page.

Jakie zmiany w narzędziach Google ucieszyły by Cię najbardziej?

Może nie narzędzia a ostatnia informacja o pingwinie, który będzie aktualizowany na bieżąco. Jestem bardzo ciekawy tego rozwiązania jak będzie działał w praktyce 🙂

 … a czym może Google nas zaskoczyć w bliskiej przyszłości?

Być może ww. pingwinem, który na bieżąco będzie wyłapywał strony, które posiadają słaby profil linkowy i skutecznie obniżał pozycje tego typu domenom.

Wymarzony klient SEO to… ?

To świadomy klient!

Załóżmy: mam własny biznes, zamierzam podpisać umowę z agencją SEO – na co zwrócić uwagę.

Na referencje 🙂 Często agencje z polecenia (np. przez znajomych) inaczej podchodzą do Klienta i oferują atrakcyjniejsze warunki. Drugą bardzo ważną kwestią jest to, za co dokładnie Klient ma płacić, jak wspomniałem wyżej – czy agencja jest w stanie jasno i rzetelnie rozgraniczyć budżet pomiędzy swój zarobek a działania typu link building, content marketing. Trzecia, równie istotna sprawa – komunikacja na linii Agencja SEO -> Klient. Ja zawsze staram się wyedukować Klienta w zakresie działania wyszukiwarki Google, optymalizacji strony, jakości linków tak, by był świadomy z „czym to się je” i wiedział za co płaci i czego może oczekiwać.

10 lat w branży, na pewno przytrafiło Ci się coś ciekawego w pracy z SEO.

Kiedyś, w bodaj 2011 roku, przechwyciłem domenę z branży transportowej (przewóz osób), mianowicie spółka została wykupiona przez inną firmę, zatem przeszła gruntowny rebranding i tym samym nie przedłużali starych domen. Ja stworzyłem tam stronę informacyjną o przewozie osób w miastach / wsiach, w których ta firma świadczyła swoje usługi. Stworzyłem także zakładkę rozkład jazdy… pobierając go ze strony archive.org z czasów gdy domena była online… I pewnego pięknego dnia dostałem telefon od tej nowej spółki z podziękowaniami, że stworzyłem taką informacyjną stronę, że wszystko im się bardzo podoba tylko mają jedną prośbę – czy mogę zaktualizować rozkład jazdy na mojej stronie, gdyż ludzie wychodzą na przystanki na określoną godzinę (uprzednio sprawdzając rozkład jazdy w internecie – domena była zawsze top1 na wiele fraz) a autobus nie przyjeżdża i ludzie rozżaleni dzwonią do centrali firmy z pretensjami 🙂 Rozkład jazdy naturalnie zaktualizowałem 🙂

Jak byś wytłumaczył laikowi różnice White Hat vs. Black Hat?

Bardzo to uproszczę… Link ze strony Forbes, BBC, The Guardian, Onetu, Interii vs. tysięczny komentarz z linkiem pod wpisem na blogu 🙂

Jakie miejsca polecasz do szukania codziennych inspiracji ze świata SEMu ?

MOZ, Search Engine Land, Search Engine Journal, Inbound, Marketing Land

Od kilku dni branża przeżywa mocno zmiany w wynikach wyszukiwania. U Ciebie na pewno zielono, ale co mogło spowodować spadki u kolegów po fachu ? 😉

Nie mam czarodziejskiej kuli ani fusów, zatem jestem daleki od wróżenia. Jest zbyt wcześnie by opiniować i wyciągać wnioski. Mówiąc pozycjonerskim żargonem – „niech Google przemieli do końca”, bo wciąż „mieli” 🙂

Dziękujemy Mateuszowi za odpowiedzi i zapraszamy na kolejne wywiady, gdzie na bardzo podobne pytania odpowiadają kolejni prelegenci semKRK #3.

 

 

Krzysztof Marzec
CEO, Co-Founder. Specjalista SEM, Certyfikowany Trener Google Ads oraz Certyfikowany Specjalista Ads i Analytics. Przygodę z SEO zaczął w 2005 roku. Kieruje DevaGroup, stworzył i był wieloletnim szefem działu SEO Interia.pl. Prowadzi szkolenia i wykłady m.in. w Akademii Google Partners czy na Uniwersytecie Jagiellońskim. W wolnych chwilach.. moment, mam 3-kę małych dzieci, nie mam wolnych chwil. Czemu piszę tę notkę w 3ciej osobie? Ktoś to w ogóle czyta?...

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (2 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry