Kiedy wchodzimy w interakcje z markami, najczęściej świadomie zwracamy uwagę na oferowane produkty, ich cenę, może projekt strony internetowej czy social media. W bezpośrednim kontakcie znaczenie ma jeszcze jeden czynnik, którego mniej świadomi jesteśmy, ale robi ogromną różnicę – emocje towarzyszące odbiorcom. To właśnie one mogą zadecydować o tym, czy konsument zbuduje z nami długotrwałą relację, czy zaraz zapomni o naszym istnieniu. Zobacz, na czym polega marketing doświadczeń przy produkcie lub usłudze i jak zbudować więź z konsumentem.
Spis treści
Czym jest marketing doświadczeń?
Marketing doświadczeń to strategia marketingowa polecająca na wyzwalaniu u odbiorców konkretnych emocji podczas kontaktu z marką. Konsumenci oczekują czegoś więcej od procesu zakupowego, a marketing szeptany to nie działanie zlecane na zewnątrz, ale standardowy proces istniejący na co dzień w mediach społecznościowych. Wyzwalając emocje, budujemy więzi z klientami i sprawiamy, że na podstawie własnych doświadczeń i aktywności budują poczucie przynależności do danej grupy społecznej, w tym wypadku związanej z daną marką.
Marketing doświadczeń opiera się na relacji z klientami przed, po i w trakcie zakupu. Nie wystarczy idealnie przygotować tylko reklam zachęcających do wybrania naszej marki – doświadczenia buduje się w każdym z tzw. touchpointów, czyli punktów styku z marką.
Jak działa marketing doświadczeń?
Marketing doświadczeń stawia na przyjemność i wywołanie pozytywnych emocji u odbiorcy. Na też za zadanie pokazać, że marka jest konkurencyjna i dba o swoich klientów znacznie lepiej niż inne. Skupia się nie tylko na produkcie czy usłudze, ale realnej obecności obok konsumentów.
Sytuacje, którym towarzyszą emocje – i te pozytywne, i negatywne – zapamiętujemy najmocniej. Dzięki nim szybko możemy podzielić marki na dwie kategorie: te, które polecimy w ciemno, i te, którym powinien zaufać tylko nasz największy wróg.
Kreując doświadczenia użytkownika, możemy w dużym prawdopodobieństwem określić, czy stanie się on lojalnym klientem. Pomyśl, jakie głosy dostajesz od klientów – czy są zadowoleni, czy czegoś im brakuje. Każda opinia jest powodowana emocjami, więc po swojej stronie zadbaj o to, żeby były wyłącznie pozytywne – i to do tego stopnia, żeby zachwycony klient chciał wystawić pozytywną opinię.
Marketing doświadczeń w internecie
Działając online, mamy wiele możliwości zastosowania marketingu doznań we wszystkich miejscach, w których jesteśmy obecni. Zacznijmy od strony internetowej. Jeśli Twój produkt nie tylko zwraca uwagę klientów, ale też zdjęcia i opisy odpowiadają na pytania i wątpliwości, które pojawiają się w ich głowach – punkt dla Ciebie. Przejrzyste menu, oczywista ścieżka zakupowa, płynne przejście przez cały proces zakupu produktu – to wiele touchpointów, a każdy z nich może wywołać pozytywne doświadczenia. Im ich więcej, tym lepiej!
Elementem marketingu doświadczeń prowadzonego online bez wątpienia są także różnorodne kanały komunikacji, jak newsletter czy social media. Szczególnie te ostatnie pomagają nam w pozyskaniu nowych klientów poprzez budowanie pozytywnego wizerunku marki i oferowanie wartości dodanej, jak porady czy wsparcie w procesie podejmowania decyzji zakupowej. A jeśli postawisz na kreatywność i charakterystyczny styl komunikacji, jak Ikea czy InPost, z pewnością zobaczysz, jak pozytywnie to działa na klientów i sprzedaż danego produktu.
O wywołanie pozytywnych emocji możemy zadbać również w kampanii reklamowej konkretnego produktu. Nienachalne reklamy pokazujące prawdziwe zalety i ciekawe kreacje to doskonały sposób na zaangażowanie odbiorców, a jeśli dodamy do tego odpowiednie reakcje po stronie marki, mamy przepis na pozyskanie zadowolonych klientów.
W digitalu najłatwiej o potknięcia, ale też mamy największą przestrzeń do tworzenia pozytywnych doświadczeń u klientów. Warto z tego korzystać.


Chcesz lepiej docierać do klientów?
Postaw na skuteczne reklamy
Marketing doświadczeń – przykłady
W marketingu doświadczeń firmy mają ogromne pole do popisu. Mogą dowolnie kreować komunikaty, tworzyć eventy, a nawet wykorzystywać grywalizację (czyli mechanizmy znane z gier w sytuacjach nie będących grami). Na pewno obiły Ci się o uszy różne akcje znanych firm, ale może bez świadomości, że to właśnie forma marketingu doświadczeń. Zobaczmy kilka przykładów zastosowania marketingu doświadczeń w praktyce.
Pepsi sprawdza klientów
O tym, że Coca Cola i Pepsi walczą o klientów, chyba nikomu nie musimy mówić. Ta druga firma stworzyła kiedyś prostą i ciekawą kampanię ambientową, w której zapraszała przechodniów do próbowania dwóch napojów i oceny, który smakuje im bardziej – oczywiście bez podawania nazw producentów. Taki rodzaj badania konsumenckiego angażuje klientów, którzy chętnie dzielą się informacją o akcji ze znajomymi i jednocześnie pokazują, gdzie można spotkać przedstawicieli firmy i niejako za darmo otrzymać napój. A w końcu za darmo to uczciwa cena i warto skorzystać.
Niestandardowa akcja Volkswagena
The Fun Theory – pod tym hasłem kryje się kampania producenta samochodowego, który chciał udowodnić, że chętniej robimy różne rzeczy, jeśli kojarzymy je z dobrą zabawą. W Szwecji mogliśmy obserwować wyrazistą akcję Volkswagena – schody fortepianowe. W jednym z przejść podziemnych tradycyjne schody zamieniono na interaktywny fortepian, który zaczynał grać, kiedy przechodzili po nim ludzie. Co ciekawe, tuż obok były schody ruchome, a mimo to przechodnie woleli „wygrać” swoje przejście w górę lub w dół niż przemieścić się bez podejmowania wysiłku.
Podsumowanie
Czy warto tworzyć marketing doświadczeń w ramach komunikacji z potencjalnymi klientami? Zdecydowanie polecamy wyjście poza schemat i działania prowadzone w ramach digitalu. Nic nie zastąpi indywidualnego, naocznego doświadczenia, które – jeśli mówimy o sprzedaży – dodatkowo angażuje klientów i zwiększa ich lojalność. Mamy szerokie pole do popisu i stworzenia silnej więzi z konsumentem, szczególnie że nie zawsze wymaga to spektakularnych nakładów. Czasem wzorowa obsługa klienta, szybka realizacja zamówienia i schludnie zapakowany produkt sprawią, że podejmowanie kolejnych decyzji zakupowych przyjdzie łatwiej – oczywiście w towarzystwie marki dostarczającej pozytywne doświadczenia.