18 i 19 listopada stanowiły kolejne ważne daty w naszym, devowym kalendarzu. W tych dniach spotkaliśmy się z wami online na kolejnej, 6 z rzędu edycji naszych webinarów. O czym opowiedzieliśmy tym razem?
Pierwszym z omawianych tematów była Komunikacja i sprzedaż internetowa dla małych firm. Dyskutowaliśmy kwestie takie jak pozycjonowanie małych serwisów oraz sklepów internetowych, aspekty związane z budową sklepu przyjaznego dla klienta oraz efektywną sprzedażą na Allegro. Pierwszym z występujących był nasz senior SEO specialist, Łukasz Suchy.
SEO dla małych firm i sklepów internetowych
Nasz prelegent wyszedł od definicji pozycjonowania. Działania związane z SEO podzielił na 4 kategorie. Pierwszą z nich stanowiła optymalizacja techniczna, związana z szybkością serwisu, jego mobilnością oraz indeksacją. Drugą prace nad rozbudową struktury www dotyczące np. drzewka kategorii, podstron produktowych, czy bloga. Gdy strona jest już dobrze zoptymalizowana technicznie oraz ma sensowną strukturę, można myśleć o tworzeniu treści, np. opisów produktów, kategorii, czy wpisów. Ostatnim z wymienionych obszarów prac w ramach SEO, było linkowanie. Po tym krótkim wstępie Łukasz Suchy przeszedł do aspektu konkurencji, która w czasach pandemii jest duża, również jeśli chodzi o pozycjonowanie.

Łukasz Suchy - SEO dla małych firm i sklepów internetowych
Jak powiedział nasz SEO specialist, pozycjonowanie musi być wsparte działaniami płatnymi, czyli reklamą w Google Ads, Facebook Ads, Allegro Ads etc. Prelegent podkreślił rolę analizy ruchu w Google Analytics. Łukasz Suchy odróżnił również SEO od pozycjonowania, wyjaśniając, iż pozycjonowanie jest pojęciem szerszym i stanowi proces, obejmujący nie tylko optymalizację strony pod wyszukiwarki, ale też pozyskiwanie linków. Jak taki proces powinien wyglądać? Prelegent pokazał to na przykładzie fotowoltaiki. Tutaj zwrócił uwagę na aspekt konkurencji i tego, że już podpowiedzi z Google mogą nam wskazać, jakie podstrony powinniśmy zamieścić w naszym serwisie i wokół jakich słów kluczowych zbudować poszczególne landingi.

Nasz prelegent omówił również takie aspekty, jak SEO lokalne, czyli w skrócie dokładne uzupełnienie wizytówki Google i płynnie przeszedł do użyteczności stron, czyli UX według Google. Jak powiedział, nie powinniśmy zapominać o tym, że nasz serwis musi być przyjazny dla użytkowników, którzy wchodzą nań zarówno z poziomu komputera, jak i komórek. Witryna www powinna więc szybko się ładować, posiadać wezwania do działania, łatwe do wypełnienia formularze kontaktowe. Jeśli zaś chodzi o sklep internetowy, to przejście do koszyka powinno być jak najszybsze i jak najmniej skomplikowane. Powinniśmy skracać ścieżki użytkowników.
Sklep internetowy przyjazny klientowi, czyli jaki?
Drugim z występujących prelegentów był Marcin Piskorz, Customer Success Specialist w Shoper. Aspektem, na którym skupił się występujący była efektowna prezentacja sklepu internetowego. Jak zaznaczył Marcin Piskorz, zabawę z dopasowaniem oferty do klienta należy zacząć od strony głównej. Już w tym miejscu powinny znaleźć się odpowiedzi na to, kim jest właściciel sklepu, jakie cechy charakterystyczne mają sprzedawane przez niego produkty lub usługi, czy oferuje swoim klientom dodatkowe bonusy, które go wyróżniają, np. całodobową infolinię. Następnie nasz prelegent płynnie przeszedł do omówienia intuicyjnego menu. Zatrzymał się też na chwilę na sliderze, który musi zawierać jasny przekaz, wezwanie do działania i odpowiednie linkowanie oraz cechować się estetycznym wyglądem. Prelegent podał również przykłady takich sliderów, aby każdy uczestnik webinaru miał się na czym wzorować w swojej działalności. Następnie omówione zostały miejsca na stronie takie jak zakładka z polecanymi produktami i stopka. A podsumowując ten fragment webinarium, Marcin Piskorz stwierdził, że musimy się skupić przede wszystkim na atrakcyjnej prezentacji produktów i wybrać te cechy naszej oferty, które odróżniają nas od konkurencji.

W drugiej części swego wystąpienia Marcin Piskorz omówił o karcie produktu, którą warto skonstruować w przemyślany sposób. Musimy pamiętać przede wszystkim o tym, by nasz opis produktu był unikalny i wyczerpujący, aby użytkownicy nie musieli wchodzić na strony konkurencji po więcej informacji. Atrakcyjną kartę produktu powinna wyróżniać również: dobra edycja tekstu, wysokiej jakości zdjęcia, umieszczenie dodatkowych towarów sprzedawanych w ramach upsellingu, czy crosssellingu etc. Spotkanie online zawierało również część dotyczącą koszyka, który zwiększa konwersję. Tutaj Marcin Piskorz skupił się na najchętniej wybieranych formach płatności w sklepie. Na koniec przyszła pora na przykłady oryginalnych i dobrze skonstruowanych zakładek „O nas” i błędów komunikacyjnych w sklepie. Wśród tych ostatnich brylowało używanie przez właścicieli firm skrzynek e-mailowych z końcówką @gmail.com, uważanych za krajnie nieprofesjonalne przez użytkowników Internetu. Dla chętnych udostępniamy nagranie wystąpienia.

Marcin Piskorz -Sklep internetowy przyjazny klientowi, czyli jaki?
Sprzedaż na Allegro – jak się wyróżnić?
Ostatnim z omawianych 18 listopada tematów była sprzedaż na Allegro. Tutaj oddaliśmy głos Arielowi Drabińskiemu, specjaliście e-commerce w RedCart. Agenda webinaru Ariela Drabińskiego zawierała przedstawienie Allegro w liczbach, podpowiedzi, jak sprzedawać na platformie oraz aspekty związane z optymalizacją wystawiania ofert. Jak pokazał nasz prelegent, w ciągu ostatniego roku Allegro odnotowało same wzrosty. Liczba użytkowników platformy w lipcu br. dobiła do ponad 17,7 milionów, a wartość sprzedanych koszyków tylko w pierwszym kwartale 2021 r. sięgnęła 9,6 mld złotych. Jak wskazał Ariel Drabiński, nic tak, jak przytoczone liczby nie przekonuje, że warto promować się na platformie i sprzedawać tam swoje produkty i usługi. Jak jednak robić to dobrze? Kluczowy jest mariaż dwóch elementów: atrakcyjnego zdjęcia i właściwie skonstruowanego opisu.

Cechy charakterystyczne atrakcyjnego zdjęcia pokazuje powyższa grafika. Co jednak z opisem? Tutaj powinniśmy się skupić na mówieniu do odbiorcy prostym językiem i zadaniu sobie pytań, które ten potencjalnie również zada. Istotne fragmenty opisu powinny być wyróżnione wizualnie, np. pogrubieniem, czy kursywą. Ważną wskazówką dla publikującego ofertę powinno być również zaznaczenie opcji „Wyróżnienia i wyróżnienia elastyczne”, ten jeden szczegół sprawia bowiem, że nasza aukcja pojawi się na liście promowanych ofert w danej kategorii oraz w wynikach wyszukiwania, przed ofertami innych sprzedających. Jak podkreślił Ariel Drabiński optymalizować warto również szablony aukcji i na przykładzie pokazał, jak takiej optymalizacji dokonać. Zachęcamy do obejrzenia nagrania z prelekcji Ariela Drabińskiego.

Ariel Drabiński - Sprzedaż na Allegro - jak się wyróżnić?
Rodzaje raportów w Google Analytics
19 listopada odbył się kolejny webinar, którego tematem przewodnim były Rodzaje raportów w Google Analytics.
Tradycyjnie już webinarium zainicjował nasz prelegent. Tym razem był to SEM specialist, Przemysław Biegacz. Prezenter skupił się na dostosowywaniu raportów w Google Analytics, monitorowaniu najważniejszych parametrów, usprawnieniu tworzenia naszych analiz. Przemysław Biegacz przeanalizował m.in. tworzenie paneli informacyjnych, raportów niestandardowych, zapisywanie ustawień raportów oraz alerty niestandardowe. Omówił po kolei, czym są wszystkie wymienione, zaczynając od paneli informacyjnych, które stanowią zbiór widgetów zlokalizowanych na jednej podstronie, przedstawiających wybrane przez nas dane. Następnie nasz prelegent pokazał, jak takie panele wyglądają, gdzie je znaleźć w Google Analytics i przede wszystkim stworzyć oraz udostępnić. Jak dodał Przemysław Biegacz w panelach możemy gromadzić dane standardowe (dotyczące danych zakresów dat) oraz na żywo, czyli aktualności odnośnie tego, co dzieje się na naszej stronie. Dla każdego z rodzajów danych powinniśmy tworzyć osobne raporty.

Przemysław Biegacz - Jak dostosowywać raporty w Google Analytics?

Eksplorowanie i edycja raportów w Google Analytics 4
Kolejnym z występujących był Bartłomiej Kaczmarczyk, czyli znany wam dobrze ssem.Ninja. Prelegent skupił się na tworzeniu własnych raportów w Google Analytics 4 (GA4) . Jak wnioskował, gotowych raportów w GA4 mamy mniej, za to narzędzie umożliwia tworzenie własnych konfiguracji i efektywnych lejków zakupowych. Nasz prelegent pokazał, jak takie własne raporty tworzyć i edytować, co na pewno stanowiło cenną lekcję dla oglądających materiał wideo. Jeden z tego typu raportów Bartłomiej Kaczmarczyk pokazał w swoim wystąpieniu na żywo. Jak zwrócił uwagę, dzięki np. śledzeniu ścieżki zakupowej klienta w sklepie internetowym, możemy analizować np. ile czasu schodzi mu przejście poszczególnych kroków od wyświetlenia treści po zakup konkretnego produktu.

Jak podkreślił Bartłomiej Kaczmarczyk w tworzeniu raportów niestandardowych w karcie eksploracji, kluczowe jest ich odpowiednie nazewnictwo, ponieważ przy dużej liczbie takich zestawień można się pogubić. Ważnym wnioskiem, który przedstawił prelegent był fakt, iż Google Analytics 3 (GA3) nadal stanowi niezawodne źródło śledzenia ruchu w naszej witrynie, do analizy zachowań użytkowników w danym serwisie lepszy już będzie Google Analytics 4 (GA4). Bartłomiej Kaczmarczyk zbudował na żywo jeden z lejków zakupowych, by tę tezę udowodnić. Nasz prelegent przedstawił również zestawienie użytkowników nowych i powracających, które daje podgląd na to, czy dla danej witryny lepsze będą reklamy na konwersje, czy też remarketing. Zainteresowanych zachęcamy do obejrzenia wystąpienia Bartłomieja Kaczmarczyka.

Bartłomiej Kaczmarczyk - Eksplorowanie i edycja raportów w Google Analytics 4
Zdarzenia i wymiary niestandardowe w raportowaniu e-commerce
Na zakończenie spotkaliśmy się online z Mateuszem Muryjasem, Digital Analytics Consultantem w Analityczny. Jego wystąpienie skupiło się wokół pogłębionej analityki w Google Analytics. Jak pokazał prelegent analizować wymiary standardowe możemy w oparciu o produkty, markę (jeśli mamy do czynienia z multiresellerem, autora, producenta etc. Podobnie jak w przypadku poprzednich prezenterów pokazane zostało utworzenie przykładowego raportu na żywo. W wystąpieniu Mateusza Muryjasa wybrzmiał mocno jeden wniosek, a mianowicie fakt, iż mówiąc o analityce internetowej, musimy myśleć w kategorii eventów. Jak dodatkowo wskazał prelegent, analizować możemy grupy produktowe, oparte o te same cechy, atrybuty, czy wartości, ale też zdarzenia, czyli działania naszych użytkowników na stronie. To zaś, jakie eventy powinniśmy śledzić, wskaże nam już sama dokumentacja Analyticsa oraz z tego, co będzie dla nas najbardziej istotne biznesowo. Jak wnioskował Mateusz Muryjas, Analytics to baza danych, dane szczegółowe warto zaś trzymać w Excelu i raportować w Google Data Studio. Po więcej informacji zapraszamy na nasz YouTube.

Mateusz Muryjas - Zdarzenia i wymiary niestandardowe w raportowaniu e-commerce
Zapraszamy na pozostałe webinary DevaGroup w 2021 roku:
2.12: Google dla e-commerce #7: Mikołajkowe akcje socialowe
8.12: Google dla biznesu #7: Skuteczny e-commerce, który wygrywa sezon świąteczny