Robert Niechciał: Keynote speech
Tegoroczną edycję Kulturalnie o SEO otworzył Robert Niechciał z prezentacją, której główną myślą było „shit in – shit out„. Podczas swojego wystąpienia Robert odniósł się do tego jak prawidłowo powinniśmy wykorzystywać sztuczną inteligencję w SEO. Podkreślał, że chcąc uzyskać pożądane wyniki, kluczowe jest ówczesne „nakarmienie” AI odpowiednimi danymi. Podczas wystąpienia pojawiło się kilka interesujących terminów, z którymi warto się zapoznać pracując ze sztuczną inteligencją w branży SEO, takich jak embeding, programmatic SEO, topical authority, user satisfaction, user feedback oraz human efford. Zdaniem Roberta, Google cały czas stara się mocno ograniczać koszty, co z resztą widzimy obserwując chociażby kolejne redukcje zatrudnienia, w związku z czym nie aktualizuje wyników wyszukiwania codziennie, ale np. raz na trzy miesiące. Z tego samego powodu nie zdecydował się jeszcze wprowadzić AI do wyników wyszukiwania na pełną skalę, co z pewnością w końcu to nastąpi, ale raczej nie prędko, biorąc pod uwagę wiążące się z tym ogromne koszty.
Damian Sałkowski: Jak poczuć się pewnie w tak niepewnym czasie – o syndromie oszusta w SEO
Jako drugi na scenie pojawił się Damian Sałkowski z bardzo ciekawą prezentacją, podczas której starał się przybliżyć nam znany (przynajmniej niektórym z nas) syndrom oszusta w SEO. Damian wyjaśniał, że w branży SEO jesteśmy szczególnie narażeni na wiele trudności, co jest związane z tym, że nie ma jako takich jednoznacznych standardów SEO, których należy przestrzegać. Środowisko SEO charakteryzuje się ciągłymi zmianami, dużą konkurencją, obecnością wielu specjalistów Black Hat SEO, brakiem transparentności i kontroli oraz ogromną presją czasu. W branży panuje przekonanie, że niewiedza jest czymś haniebnym, co prowadzi do publicznego piętnowania na grupach dyskusyjnych oraz łatwego wprowadzania specjalistów SEO w błąd. Wielu z nas spotyka się również z opinią, że osiągnięte efekty są wynikiem szczęścia, co z kolei powoduje pracoholizm i tzw. prokrastynację. W swojej prezentacji Damian starał się podpowiedzieć jak z tym walczyć oraz co zrobić, aby nie zapędzić się w ślepą uliczkę tzw. wyścigu szczurów.
Marco Giordano: Content Auditing like a Data Analyst
Kolejny na scenie pojawił się Marco Giordano, który w swojej prezentacji podkreślał jak istotne jest łączenie SEO i analityki w spójną całość, chcąc skutecznie przeprowadzić audyt contentu na naszej stronie www. Najważniejsze pytania, na które powinna odpowiedzieć taka analiza to: czy treść jest skuteczna i spełnia swoje zadanie oraz czy działamy zgodnie z założonym wcześniej planem i realizujemy postawione sobie cele? W swojej prezentacji Marco przedstawił swój sposób na sprawne przeprowadzenie audytu treści w 4 krokach. Pierwszym krokiem jest zaprojektowanie całego procesu z wykorzystaniem dostępnych narzędzi takich jak Google Analytics, Google Search Console API oraz Google BigQuery. Następnie należy zdefiniować cele audytu, czyli co chcemy osiągnąć i uzyskać po jego ukończeniu. Kolejnym etapem jest przegląd i uporządkowanie danych, a więc odfiltrowanie zapytań brandowych, odrzucenie niepotrzebnych URLi oraz zapytań w innych językach. Na końcu pozostaje dokładna analiza danych i stworzenie wizualizacji, gdzie warto wziąć pod uwagę przede wszystkim frazy kluczowe z dużym potencjałem, lecz generujące niewiele wejść.
Jakub Dzikowski: Semantyczne SEO – podejście praktyczne
Jako ostatni w części pierwszej na scenie pojawił się Jakub Dzikowski, który w swoim wystąpieniu podzielił się z nami spostrzeżeniami i wskazówkami jak praktycznie podejść do semantycznego SEO. Na wstępnie zaznaczył, że każdy case wymaga możliwie szerokiego podejścia oraz stworzenia dobrze przemyślanej architektury informacji. Tworząc content należy weryfikować jakie treści Google promuje oraz kierować się zasadą, że treści powinny być konkretne i możliwie krótkie, ale jednocześnie tak długie jak to konieczne. W kontekście contentu, kluczową kwestią jest jego unikalność, obejmująca większą ilość informacji, pytań, odpowiedzi oraz ich połączeń. Jakub podkreślił wagę odpowiedniego i logicznego podziału treści na stronie na akapity rozdzielone nagłówkami oraz zwrócił uwagę, że nagłówki będą lepszym sposobem na wyróżnienie danego fragmentu niż boldowanie lub korzystanie ze stylów CSS.
Georgios Chasiotis: From 0 Visibility to Getting 1st Page Rankings in Hours – A Topical Authority Case Study
Drugą część wystąpień rozpoczął Georgios Chasiotis, który przedstawił nam case ze współpracy z klientem, podczas której udało się osiągnąć świetne wyniki pod kątem widoczności oraz pozycji, pomimo zerowej widoczności startowej serwisu w Stanach i Kanadzie. Po 2 latach prowadzonych działań serwis osiągnął ruch organiczny na poziomie 30 tysięcy wejść miesięcznie, co stanowiło aż 80% całkowitego ruchu. Źródło sukcesu stanowił wartościowy content, regularnie i systematycznie publikowany na firmowym blogu oraz jego odpowiednia optymalizacja, dzięki czemu firma zwiększyła swoją widoczność w sieci zyskując grono lojalnych czytelników. Georgios przypomniał jak ważne jest umieszczenie najważniejszych informacji na początku strony w tzw. sekcji Above The Fold. Im dłużej użytkownik pozostaje w tej części strony, tym lepszy sygnał o jej użyteczności i jakości dla algorytmów Google. Nie bez znaczenia była również optymalizacja crawlowania strony co udało się osiągnąć poprzez maksymalne uproszczenie struktury adresów URL i architektury strony, a także przemyślane linkowanie wewnętrzne oraz stosowanie naturalnych anchor tekstów.
Stacey MacNaught: Building Links with Simple Photos – Preplanned and Reactive Stock Image Creation for Links in 2023
Następnie na scenie wystąpiła Stacey MacNaught, która zaprezentowała nam ciekawy sposób na organiczne pozyskiwanie linków, tzw. image link building z wykorzystaniem zdjęć stockowych. Na początku Stacey razem ze swoim zespołem sprawdzają popularność wybranych tematów, a następnie tworzą własne zdjęcia, które są udostępniane w bankach zdjęć typu Flickr. Zdjęcia te są wykorzystywane przez użytkowników, co jest na bieżąco monitorowane za pomocą takich narzędzi jak picMatch lub Copytrack. Choć część użytkowników samodzielnie oznacza źródło wykorzystywanych zdjęć, jest to bardzo mały odsetek całości i to właśnie tych pozostałych wyszukuje zespół Stacey, a następnie kontaktuje się z nimi z prośbą o ich poprawne oznaczenie. Taktyka ta okazała się wyjątkowo skuteczna i pomaga na regularne pozyskiwanie nowych, wartościowych linków.
Alexandra Tachalova: Workshiping links – how and when?
Jako kolejna na scenie pojawiła się Alexandra Tachalova z istnie końską dawką wiedzy, która udowodniła nam ile wspólnego ma ze sobą posiadanie konia oraz SEO 😉 Zarówno w link buildingu, jak i w jeździectwie, nasze oczekiwania mogą zostać szybko zweryfikowane przez brutalną rzeczywistość. W obu przypadkach potrzebna jest pomoc specjalistów, aby wykorzystać pełen potencjał i uniknąć błędów, których naprawa może zająć dużo czasu. Alexandra podkreśla, że i tu i tu niezwykle ważne jest opanowanie podstawowych umiejętności przed wprowadzeniem jakichkolwiek większych zmian. Prelegentka wspomniała, że do kluczowych czynników rankingowych wg niej należą najwyższej jakości content, linki, ale także posiadanie dobrego produktu (dostępnego na rynku już jakiś czas), konkurencyjne treści dopasowane do intencji wyszukiwania oraz nienaganne działania on-site.
Tim Soulo: The ROI of Content Marketing: How to measure it at Ahrefs?
W swojej prezentacji na temat ROI w content marketingu, Tim Soulo poruszył temat mierzenia wartości pisanych treści, co jak wiemy jest bardzo trudne. Zgodnie z prezentacją Tima choć każdy content, który generuje wartościowy ruch sam w sobie jest już pewnym wyznacznikiem, chcąc w jakiś sposób zmierzyć jego ROI, warto wykorzystać chociażby popularne w Polsce narzędzie Ahrefs. Można również próbować mierzyć wartość treści na wzór wartości generowanych leadów i sprzedaży, co jednak nie zawsze będzie dobrym rozwiązaniem. Niektórych wartości contentu takich jak rozszerzenie przychodów, marketing szeptany, budowanie świadomości marki tudzież wsparcie klienta nie da się zmierzyć za pomocą jakiegoś narzędzia. Jak zatem mierzyć ROI contentu? Tim zaleca skupić się na potencjale ruchu wyszukiwania, trudności w osiąganiu wysokich pozycji w SERPach oraz potencjale biznesowym, które są kluczowe dla sukcesu biznesu.
Anna Sarysz: Sztuczna inteligencja w e-commerce. Czy AI to szansa, czy zagrożenie dla SEO?
Ostatni, trzeci blok wystąpień otworzyła Anna Sarysz z prezentacją na temat wykorzystania sztucznej inteligencji podczas tworzenia opisów dla sklepów online, zwracając uwagę na liczne zalety, jakie niesie ze sobą wspomaganie się AI. Wśród nich wymieniła przede wszystkim szybkość pracy, umożliwiającą generowanie tekstów w czasie, kiedy copywriter dopiero zajmuje się researchem danego tematu oraz możliwość generowania dużej ilości opisu na ten sam temat, co eliminuje ryzyko powtarzalności. Kolejną zaletą AI jest prostota tekstów, co jednak może stanowić zarówno zaletę jak i wadę, jeśli zależy nam na bardziej złożonych treściach. AI pozwala także na pracę 24/7, co w ogromnym stopniu zwiększa produktywność. W swojej prezentacji Anna zwróciła również uwagę na wady AI, do których z pewnością zaliczymy schematyczność, mimo wszystko ryzyko powstania duplicate content, brak ludzkiego czynnika, a co za tym idzie konieczność każdorazowej weryfikacji powstałych treści.
Zbigniew Bocian: Jak dobrze wyciskać cytryny?
Jako kolejny na scenie pojawił się Zbigniew Bocian z prelekcją, w której porównał proces wdrażania projektu do wyciskania soku z cytryn. Zbigniew podkreślił na co w szczególności należy zwracać uwagę chcąc z każdego projektu wycisnąć jak najwięcej i poruszył takie tematy jak świadomość klienta, migracja serwisu www, optymalizacja/budowa nowego szablonu strony, sygnały indeksacji oraz optymalizacja bloga. Podczas wystąpienia Zbigniew szczególną uwagę skupił na dogłębnej analizie artykułów na blogu firmowym, w ramach której dokładnie przebadał widoczność każdego wpisu, a także przeprowadził ich grupowanie w celu znalezienia powiązań pomiędzy poszczególnymi artykułami, co pozwoliło m.in. uniknąć kanibalizacji treści. Dodatkowo dokonał analizy i optymalizacji linkowania wewnętrznego oraz ocenił treści pod kątem merytorycznym. Dzięki takiemu podejściu był w stanie wycisnąć z projektów jak najwięcej potencjału i osiągnąć sukces w biznesie.
Paulina Semik: ASO mi do tego
Jako następna przed publicznością wystąpiła Paulina Semik, która przedstawiła nam kluczowe kroki, które należy podjąć przy pracy nad własną aplikacją. Absolutną podstawą jest zrozumienie rynku, na którym działa aplikacja oraz konkurencji, z którą się przyjdzie nam się mierzyć. Kolejny krok to określenie wartości, jaką oferuje nasza aplikacja oraz maksymalne dopracowanie jej jakości, aby przyciągnąć przede wszystkim zadowolonych użytkowników. Ważne są także wszelkie czynniki behawioralne, takie jak opinie i oceny, które bezpośrednio przekładają się na CTR i widoczność aplikacji w sklepie Google Play. Zwróć uwagę, że komentarze użytkowników umieszczane w sklepie Google Play są indeksowane. Ostatnim etapem jest dostosowanie aplikacji do naszej grupy docelowej, a co za tym idzie budowanie dobrych relacji z użytkownikami, czyli dwa krytyczne elementy, które wpłyną na sukces aplikacji.
Łukasz Rogala: The man, the myth, the legend: jak TikTok i ChatGPT wywrócą to, czym zajmujemy się w SEO?
Jako ostatni na scenie wystąpił Łukasz Rogala, który w swojej prezentacji podkreślał, że obecny kryzys uważności i skupienia wśród użytkowników wpływa na wiele dziedzin, w tym również na SEO. Zwrócił uwagę na fakt, że powiadomienia, które dostajemy w życiu codziennym, mogą znacznie zakłócać naszą pracę i skupienie. W kontekście pozycjonowania stron internetowych wskazał na TikToka, który dla pokolenia GenZ stał się nową wyszukiwarką, a jedna sesja przeglądania tam treści trwa średnio 2 godziny, co pozwala na obejrzenie około 40 tiktoków. Łukasz zalecał również, aby czynniki rankingowe traktować jako sygnały rankingowe, co pozwoli nam na lepsze dostosowanie naszych działań do preferencji i zachowań użytkowników.
Podsumowanie
Na konferencji SEO Kulturalnie miałem przyjemność być już po raz drugi i podobnie jak w zeszłym roku, muszę przyznać, że aktualnie jest to absolutny TOP jeśli chodzi o krajowe konferencje o tematyce SEO. Organizatorzy po raz kolejny stanęli na wysokości zadania dostarczając nam ogromną dawkę przydatnej wiedzy zarówno z kraju jak i zza granicy, która została zaprezentowana w sposób ciekawy i przystępny nawet dla mniej zaawansowanych odbiorców. Każdy z bloków wystąpień prelegentów zwieńczała krótka sesja Q&A, po której mogliśmy się udać na smaczny posiłek w gronie kilkuset specjalistów z branży wymieniając swoje cenne doświadczenia z kolegami po fachu. Całość konferencji podsumowała impreza afterparty w klubie Enklawa, gdzie mogliśmy kontynuować SEOwe rozterki już w nieco luźniejszej atmosferze.