Kulturalnie o SEO 2022 r – relacja z wydarzenia

Piotr Jacek
Piotr Jacek
Archiwum 04.2022
 
Kulturalnie o SEO 2022 r – relacja z wydarzenia

Kulturalnie o SEO 2022 r
relacja z wydarzenia

22 marca na deskach teatru Scena Relax w Warszawie, odbyła się pierwsza edycja zupełnie nowej konferencji SEO w Polsce pod nazwą Kulturalnie o SEO. Organizatorami wydarzenia byli Robert Niechciał, Damian Sałkowski i Adam Piątkowski, a do zakupu biletów zachęcały planowane występy aż 10 prelegentów – specjalistów z branży – zarówno z rodzimego podwórka, jak i zza granicy. W planie wydarzenia był również występ stand-uperki Ewy Błachnio, a całą konferencję, poprowadził Conrado Moreno. Na wydarzeniu nie mogło oczywiście zabraknąć DevaGroup, tak więc zapraszamy do relacji z wydarzenia, w której zebraliśmy podsumowanie najistotniejszych informacji.

Robert Niechciał: A state of AI SEO

Jako pierwszy na scenie pojawił się Robert Niechciał – ekspert z 17-letnim doświadczeniem – z prezentacją A state of AI SEO”, której głównym motywem było tworzenie treści z AI (sztucznej inteligencji) w codziennej pracy specjalisty SEO i planowaniu skutecznej strategii. Podczas wystąpienia Robert przedstawił niezwykle ciekawe wyniki rozmowy jaką przeprowadził z AI, pokazując jak ogromne możliwości w generowaniu treści dają tego typu rozwiązania. Dowiedzieliśmy się w jakim stopniu sztuczna inteligencja jest obecna w SEO już dziś oraz jak bardzo rozwinie się w najbliższej przyszłości. W dalszej części prelekcji nawiązano do tokenizacji, topical authority, analizy treści, autooptymalizacji AI oraz TL;DR, a pośród narzędzi wartych uwagi znalazły się TexRazo oraz OpenAI.

W dalszej części wystąpienia pojawił się temat MUM (Multitask Unified Model), który zrewolucjonizuje doświadczenie użytkownika z wyszukiwaniem treści w sieci. Robert podkreślił, że w przyszłości tworzone i publikowane przez nas treści na stronach www, będą stanowić swego rodzaju „wsad” dla Google, na podstawie którego przygotuje odpowiedź na zapytanie wprowadzone przez użytkownika. Co istotne, nie będą to fragmenty z naszych stron, lecz zupełnie nowe wyniki wygenerowane przez AI na podstawie informacji znalezionych w sieci. W ten sposób Google chce jeszcze szybciej i sprawniej dostarczać poszukiwanych informacji już na poziomie SERP, co oczywiście może odbić się na CTR oraz ruchu generowanym przez naszą stronę.

Koray Tuğberk GÜBÜR: Semantic Content Network

Kolejny na scenie, tym razem wirtualnie, pojawił się Koray Tuğberk GÜBÜR – założyciel tureckiej agencji Holistic SEO & Digital – z prezentacją Semantic Content Network”. Głównym tematem wystąpienia były drzewa decyzyjne wyszukiwarki Google oraz znaczenie i odpowiednie wykorzystanie danych strukturalnych. Koray zaprezentował wiele ciekawych przykładów powiązań semantycznych oraz relacji w treści, zaznaczając, że nawet jedno zdanie w treści może mieć ogromne znaczenie i wpływ na powiązanie z konkretnym tematem. Często w swoim wystąpieniu nawiązywał do twórcy Schema.org – Ramanathana V. Guha, pokazując jak poszczególne znaczniki mogą wpływać na właściwe zrozumienie budowy stron przez roboty wyszukiwarek.

Kyle Roof: Rank for More Keywords: Mindset, Semantic Optimization, and Advanced Interlinking

Jako ostatni w pierwszej części konferencji wystąpił Kyle Roof – właściciel agencji High Voltage SEO – z prezentacją Rank for More Keywords: Mindset, Semantic Optimization, and Advanced Interlinking”. Wystąpienie Kyle’a było z pewnością jedną z ciekawszych prelekcji, w której zabrał nas na historyczną wycieczkę nt. SEO i nie tylko. Podkreślał jak istotne w działaniach SEO jest planowanie działań w przód, ustalanie konkretnych celów jakie chcemy osiągnąć, a następnie ich analizowanie i wyciąganie odpowiednich wniosków. Kyle pokazał  również dlaczego nie należy obawiać się fraz kluczowych z zerowym Search Volume, ponieważ one również wpływają na ogólną moc oraz pozycje domeny w Google.

Przydatnym tipem od Kyla’a było wykorzystanie sekcji „Podobne wyszukiwania” znajdującej się w dolnej części wyników Google, jako źródło inspiracji na nagłówki śródtekstowe oraz kluczowe informacje jakie powinny znaleźć się w naszym artykule. Znajdziemy tu gotowe frazy i zagadnienia bezpośrednio skorelowane z naszym tematem, które zostały z nim powiązane przez sam algorytm Google. Wykorzystując je zwiększamy szansę na to, że nasze treści pojawią się wysoko w wynikach wyszukiwania. Ciekawostką było nawiązanie Kyle’a do duplikacji treści, który stwierdził, że wystarczy zmienić co 18 słowo w powielonym opisie, aby treść przestała być duplikatem dla Google. Z kolei analizując nasze opisy pod kątem unikalności, wystarczy, że 51% będą stanowić treści unikalne.

Karol Soja: SEO w Web 3.0?

Drugą część konferencji otwierał Karol Soja – Head of SEO w Vestigio – z prezentacją SEO w Web 3.0?”. W trakcie wystąpienia po raz kolejny cofnęliśmy się w przeszłość, najpierw do momentu powstania sieci World Wide Web (WEB 1.0) w 1989 roku, a następnie do 2005 roku, kiedy nadszedł czas na WEB 2.0. Karol przypomniał nam jak wyglądały początki Internetu oraz pierwsze wyszukiwarki internetowe, razem z którymi zrodził się termin SEO, a następnie przeszedł do głównego zagadnienia prezentacji jakim było WEB 3.0.

Podczas wystąpienia zaznaczył jakie aspekty będą miały największe znaczenia dla SEO w WEB 3.0, dzięki któremu komputery i algorytmy będą mogły jeszcze lepiej analizować i rozumieć treści znajdujące się na stronie. Pośród omówionych tematów znalazły się: Semantic Web, AI, Internet of things, Augmented Reality, VR + Metaverse oraz Decentralizacja / Blockchain. Warto zaznaczyć, że pierwsze cztery elementy w mniejszym lub większym stopniu funkcjonują w SEO już dziś.

Paweł Pawluk: Road to 1 000 000 – budowa serwisów contentowych od zera

Kolejnym prelegentem na scenie był Paweł Pawluk – Chief Revenue Officer w Contentation – z prezentacją Road to 1 000 000 – budowa serwisów contentowych od zera”. Na początku Paweł przedstawił case study nt. utworzenia i rozbudowy serwisu zwierzaki.pl, prezentując świetnie wyniki jakie udało się osiągnąć oraz przydatne wskazówki na co zwracać uwagę budując stronę. Poczynając od wyboru domeny należy zwrócić uwagę na takie elementy jak: pozytywna historia, tematyczność, mocny profil linków, ciągłość domeny oraz weryfikacja kodu pod kątem szybkości i Core Web Vitals. Paweł zaznaczył, że wybierając już istniejącą domenę możemy zyskać mocny profil linków ze źródeł, na które być może nie moglibyśmy sobie pozwolić z uwagi na ich wysoki koszt. Z drugiej jednak strony cena takiej domeny będzie znacznie wyższa niż w przypadku domeny nowej.

Pawluk w swojej prelekcji polecał używanie narzędzi Content Intelligence, które wykorzystują sztuczną inteligencję w procesie tworzenia wysokiej jakości zoptymalizowanych treści. Zaznaczył również jak istotny jest dobór właściwego rodzaju contentu pod kątem intencji użytkownika. Na przykładzie instrukcji wiązania krawata zamiast pisania długiego artykułu, o wiele lepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z tzw. visual content, a więc obrazów, fotografik lub filmu. Oprócz tworzenia nowych treści na stronie, warto mieć także na uwadze content pruning, czyli wyszukiwanie tych nieaktualnych i bezwartościowych, które należy odpowiednio rozbudować, uaktualnić lub całkowicie usunąć.

Radek Paluszak: „I don’t care” SEO, czyli minimalistyczne podejście, wielkie rezultaty

Drugą część konferencji zamykał Radek Paluszak – CTO SUSO Digital – z prezentacją „I don’t care SEO, czyli minimalistyczne podejście, wielkie rezultaty”. Na wstępie Radek przedstawił nam jak radzi sobie z codziennym natłokiem pracy związanym z jednoczesnym prowadzeniem kilku agencji i projektów. Niezwykle istotne jest oczywiście odpowiednie planowanie poszczególnych działań, lecz w jego przypadku kluczem okazała się afiliacja.

Zgodnie z tym co mówił Radek, regularne skanowanie i crawlowanie strony, linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne oraz wszelkie dodatkowe analizy nie są aż tak ważne. W swoim podejściu zwraca uwagę na takie elementy jak: podstawowa optymalizacja SEO strony, dobra i intuicyjną nawigacja, pozytywna historię domeny oraz sumiennie wykonany Keyword Research. Z kolei jako must-have wskazuje Search Console, które powinno stanowić główne narzędzie w pracy w drodze do sukcesu.

Emil Tomczyński: „If you don’t measure it, you can’t improve it”

Po drugiej przerwie na scenie pojawił się Emil Tomczyński – Global SEO Director w Performance Media – z prezentacją „If you don’t measure it, you can’t improve it”. Wystąpienie niezwykle ważne, ponieważ Emil skupił się na Google Analytics 4, czyli nowej wersji narzędzia, z którym każdy z nas ma do czynienia na porządku dziennym. W prezentacji omówiono kluczowe różnice pomiędzy Google Analytics 4, a Universal Analytics, do których zaliczymy przede wszystkim: nawigację, automatycznie zbierane zdarzenia, próbkowanie, sposób liczenia sesji, sposób liczenia oraz identyfikowania użytkowników, konwersje oraz zabezpieczenie przed SPAM-em. Emil rekomenduje jak najszybsze wdrożenie i przejście na Google Analytics 4, podkreślając, że GA4 nie tylko dostarcza nowe domyślne raporty, ale przede wszystkim umożliwia tworzenie zupełnie nowych, spersonalizowanych pod nasz indywidualne potrzeby.

Omi Sido: Data visualisation in SEO (wizualizacja danych w SEO)

Kolejny na scenie wystąpił Omi Sido – Senior Technical SEO w Canon Europe – z prezentacją Data visualisation in SEO”. Podczas swojego wystąpienia Omi wielokrotnie podkreślał jak jak ważne jest nie tylko zbieranie i analizowanie danych, ale ich odpowiednia prezentacja i dostosowanie do odbiorcy. W tym celu warto wykorzystać Google Data Studio, którego jest ogromnym fanem. GDS dostarcza ogrom możliwości integracji z zewnętrznymi narzędziami, a tym samym wyświetlanie wielu różnych danych w ramach jednego zbiorczego raportu.

Omi podkreślił jak krytyczne jest prawidłowe zaprezentowanie i wizualizacja danych w sposób zrozumiały, w szczególności dla osób, które nie są specjalistami bądź marketingowcami, a zwykłymi inwestorami lub klientami. Tego typu odbiorcy najczęściej oczekują jasnej informacji, np. na temat zwrotu inwestycji jaką jest SEO, a nie skomplikowanych statystyk o współczynniku odrzuceń lub widoczności domeny. SEO powinno być traktowane jako spójna część Digital Marketingu i biznesu.

Damian Kiełbasa: Metody identyfikacji intencji użytkowników

Następnym prelegentem był Damian Kiełbasa – CTO w CONTADU – z prezentacją Metody identyfikacji intencji użytkowników. Damian opowiedział nam jak niezwykle istotna jest intencja – konkretny cel jaki chce osiągnąć użytkownik wpisujący w wyszukiwarkę dane zapytanie. Zgodnie z prezentacją możemy wyróżnić intencję nawigacyjną, informacyjną, transakcyjną oraz lokalną. Należy pamiętać, że intencja może się zmieniać w zależności od lokalizacji, czasu, języka, profilu użytkownika, informacji nt. poprzednich sesji oraz wielu czynników behawioralnych.

Damian zaznaczył, że dobierając słowa kluczowe należy koniecznie wziąć pod uwagę intencje użytkowników, w przeciwnym razie nawet jeśli wbijemy się wysoko z naszą stroną, która nie do końca odpowiada intencji użytkowników szybko utracimy pozycję. W tym celu należy dokładnie analizować wyniki wyszukiwania, rodzaj zwracanych treści, zawartość meta title, meta description oraz wszelkich SERP features jakie są wyświetlane na dane zapytanie.

Damian Sałkowski: Jak za pomocą automatyzacji wejść na wyższy poziom SEO?

Całą konferencję zamykało wystąpienie Damiana Sałkowskiego – CEO w Senuto – z prezentacją Jak za pomocą automatyzacji wejść na wyższy poziom SEO?”. Prezentacja Damiana jak zawsze była bardzo konkretna i podparta twardymi danymi uzyskanymi w przeprowadzonych badaniach i testach. Zgodnie z przedstawionymi wynikami dzięki automatyzacji poszczególnych procesów w codziennej pracy można zaoszczędzić nawet 368 godzin rocznie.

Damian zwrócił uwagę na bardzo istotną rzecz, a mianowicie na fakt, że na polskim rynku SEO zauważalny jest niedobór programistów, który warto nadrabiać poprzez automatyzację wszelkich procesów w pracy specjalisty SEO. W tym celu warto wypróbować dostępne aplikacje no-code, gdzie wyróżnić możemy ich 3 główne rodzaje: no code (np. Zapier), low code (np. Retool), code bas (np. Senuto). Są to platformy umożliwiające tworzenie różnych rozwiązań bez konieczności pisania kodu lub przy jego minimalnej lub podstawowej znajomości.

Podsumowanie

Pierwsza edycja konferencji SEO Kulturalnie z pewnością była jedną z najlepszych w jakich miałem przyjemność uczestniczyć na przestrzeni kilku lat. Poziom przedstawionych prezentacji był naprawdę wysoki i niezwykle merytoryczny, a przedstawione informacje ciekawe, przydatne i zaprezentowane w przystępny sposób. Cała konferencja została podzielona na 3 główne części, a po każdej z nich przygotowano sekcję Q&A, w trakcie której prelegenci odpowiadali na pytania publiczności. Po zakończeniu ostatniej z nich oficjalna część dobiegła końca, a zebrani goście mogli udać się na afterparty w klubie Enklawa, gdzie mogli kontynuować gorące dyskusje i wymieniać się doświadczeniami z najlepszymi specjalistami w branży SEO.

Piotr Jacek
Senior SEO Specialist oraz SXO Specialist. Pozycjonowaniem i optymalizacją stron zajmuje się od 2010 r. W DevaGroup odpowiedzialny za prowadzenie kampanii SEO, przeprowadzanie kompleksowych audytów oraz weryfikację stron internetowych pod kątem najnowszych trendów. Prywatnie pasjonat szeroko pojętej muzyki i dobrego filmu.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (9 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry