Krzysztof Modrzewski – wywiad po semKRK#21 BIG

Patrycja Kozioł
Patrycja Kozioł
Archiwum 08.2023
 
Krzysztof Modrzewski – wywiad po semKRK#21 BIG

Krzysztof Modrzewski
wywiad po semKRK#21 BIG

O tym, dlaczego warto korzystać z Google Analytics 4 BigQuery i jakie wyzwania są związane z tym działaniem, Krzysiek Modrzewski opowiedział podczas swojej prelekcji na semKRK#21 BIG. Ogrom przekazanej przez niego wiedzy nie wystarczył jednak uczestnikom, którzy chcieli jeszcze dokładniej dopytać o wiele szczegółów związanych z tym tematem. W końcu dobrze wiemy, że efektywne wykorzystanie narzędzi do klucz do sukcesu w biznesie.

Przed Wami ostatni z wywiadów z prelegentami semKRK#21 BIG – oddajemy głos uczestnikom i Krzyśkowi.

  • Jak zweryfikować, ile „waży” i ile będzie kosztował konkretny raport z Looker Studio zaciągany przez BigQuery?

  • Krzysztof Modrzewski

    Looker automatyzuje za nas odpytywanie tabel w BigQuery. Jeżeli mamy zrobiony raport i odświeżamy go, to Looker wykonuje zapytanie SQL, aby wyświetlić nam informacje. Tak samo jest, jeżeli włączymy sortowanie – to będzie nowe zapytanie z dodatkową funkcją Order_by itd. Manipulowanie raportem kosztuje, ale warto wiedzieć, że takie procesowanie kosztuje nas $5 za każdy 1 TB przeprocesowanych danych, ale pierwszy 1 TB jest darmowy. A jeżeli chodzi o weryfikację, to już musimy to podejrzeć bezpośrednio w BigQuery, ile tych danych przeprocesowaliśmy, ponieważ ciężko jest to przewidzieć.

  • Czy każde wywołanie w BigQuery kosztuje, czy można wywołać mniejszą ilość danych za darmo?

  • Krzysztof Modrzewski

    W BigQuery płacimy za procesowanie danych, czyli za robienie zapytań SQL, i tak, to kosztuje $5 za każdy 1 TB przeprocesowanych danych powyżej pierwszego darmowego 1 TB. Jeżeli jednak nic nie zmieniamy w raporcie (nie zmieniamy daty, nie sortujemy, nie dodajemy dodatkowych kolumn itp.), to Looker nie będzie wykonywał nowego zapytania SQL do bazy, więc nie będziemy nic dodatkowo płacić. Takie „zapamiętanie” danych powinno działać przynajmniej przez 12 godzin.

  • Ile kosztuje użycie BQ przy podstawowym poziomie użycia GA?

  • Krzysztof Modrzewski

    W skrócie: niewiele. Dlaczego? Ponieważ korzystając z BigQuery, płacimy za przechowywanie danych oraz przeliczanie ich za pomocą zapytań SQL. W zależności od wielkości biznesu i ilości danych te koszty będą różne, ale jeżeli chodzi o przechowywanie, to płacimy $0.02 za każdy 1 GB powyżej darmowych 10 GB. Aby ponieść koszty miesięczne rzędu $5, musielibyśmy procesować około 1,5 TB danych oraz mieć 125 GB danych.

  • Jak rozwiązujesz problem z brakiem danych historycznych poszczególnych wymiarów w GA4 przez to, że późno zostały one wprowadzone, np. landingpahepath?

  • Krzysztof Modrzewski

    Niestety, nie jesteśmy w stanie odtworzyć danych, których po prostu nie zbieraliśmy – dlatego im szybciej włączymy integracje GA4 z BigQuery, tym lepiej, nawet jeżeli nie będziemy z tych danych korzystać.

  • Czy jest dostępne testowe API np. z losowymi danymi?

  • Krzysztof Modrzewski

    Obecnie nie jest to dostępne, ale trzeba obserwować, ponieważ GA4 dynamicznie się zmienia i takie dane mogą się w przyszłości pojawić.

  • Dlaczego te dane w GA4 i BigQuery się różnią? Czy Google tego nie utrudnia?

  • Krzysztof Modrzewski

    Google niczego nie utrudnia. Chodzi o kwestie techniczne – w BigQuery zbierane są surowe dane tak jak na serwerach googlowych. Google przed wysłaniem danych do naszego GA4 musi je odpowiednio przetworzyć, aby dało się z nich korzystać, tak samo powinniśmy zrobić my z naszymi surowymi danymi – albo skorzystać z narzędzi, które robią to za nas i udostępniają gotowe dane, już przetworzone, w BigQuery.

  • Czy dane dot. konwersji też będą różne? Jeśli tak, to jakich różnic można się spodziewać?

  • Krzysztof Modrzewski

    Generalnie nie powinno być różnic w ilości wywołanych eventów, ponieważ sama liczba nie jest przerabiana, ale jednak w praktyce mogą pojawić się różnice wynikające z kilku kwestii takich jak np. Consent Managament i Mode, gdzie Google w przypadku niewyrażenia zgody będzie zbierał te dane do modelowania, ale w surowych danych nic nie zobaczymy. Mogą też być różnice związane z czasem procesowania danych w GA4, może się zdarzyć, że podczas procesowania Google coś „zgubi”, więc tak, będą różnice, ale raczej niewielkie.

  • Dlaczego Google przypisuje 2 razy to samo ID? Czy to poprzez przypisanie tego samego ID po wygaśnięciu poprzedniej sesji o tym ID?

  • Krzysztof Modrzewski

    Wynika to z przyjętego modelu oznaczania ID sesji, który jest nadawany wyłącznie na podstawie Timestampu.

  • Dla jakiej skali biznesów zalecane jest już BigQuery? A przy jakich nie ma sensu?

  • Krzysztof Modrzewski

    Małe biznesy nic nie będą płacić za korzystanie z BigQuery (ze względu na darmowe ilości przechowywania i procesowania danych i kupony na Google Cloud), więc myślę, że od samego początku warto budować już swoją hurtownię danych i uczyć się, jak korzystać z połączonych danych do optymalizacji zarówno biznesu, jak i marketingu.

  • Czy da się przygotować dane raz i wykorzystać wielokrotnie, żeby mniejszy mieć koszt zużycia danych?

  • Krzysztof Modrzewski

    Nie do końca, ponieważ jeżeli mamy zrobiony raport i odświeżamy go, to Looker wykonuje zapytanie SQL, aby wyświetlić nam informacje. Tak samo jest, jeżeli włączymy sortowanie – to będzie nowe zapytanie z dodatkową funkcją Order_by itd. Manipulowanie raportem będzie nas kosztować, ale jeżeli nic nie zmieniamy w raporcie (nie zmieniamy daty, nie sortujemy, nie dodajemy dodatkowych kolumn itp.), to Looker nie będzie wykonywał nowego zapytania SQL do bazy, więc nie będziemy nic dodatkowo płacić. Takie „zapamiętanie” danych powinno działać przynajmniej przez 12 godzin.

  • Skąd polecasz czerpać wiedzę o BQ? Jakie źródła i materiały polecasz, by zacząć przygodę z BQ?

  • Krzysztof Modrzewski

    Szukanie materiałów na YouTube, materiały bezpośrednio od Google, stronę https://www.optimizesmart.com/blog/, i w przyszłości kanał Marketing Masters na YouTube (https://www.youtube.com/c/MarketingMasters).

  • Jak zaczynam zabawę z BigQuery, to co ustawić w pierwszej kolejności, co jest najważniejsze?

  • Krzysztof Modrzewski

    Odpowiednio założyć projekt i dobrze podpiąć biling oraz ustawić, aby data ważności tabeli nie wygasała, no i połączyć GA4 z BigQuery. Można też zrobić backup danych Universal Analytics do BigQuery za darmo: https://witbee.com/pl/blog/ocal-swoje-dane-z-google-analytics-universal-wykonaj-darmowy-back-up-danych-historycznych-do-google-bigquery

  • Jaki stack technologiczny etl+ml+activate polecasz jako podstawę pod cdp? WitCloud, BigQuery, BigQuery ML, VertexAI?

  • Krzysztof Modrzewski

    Polecam taki artykuł do zapoznania się: https://stacktonic.com/article/the-future-of-cdps-the-headless-approach

  • Jak zweryfikować, jeśli kilka osób korzysta z danego konta, kto ile zużył transferu?

  • Krzysztof Modrzewski

    Mamy możliwość monitorowania wykorzystania BigQuery, więcej informacji tutaj:https://cloud.google.com/bigquery/docs/monitoring

  • Do autoML powinniśmy przesyłać dane surowe z BigQuery czy obrobione wg schematu, o którym mówiłeś?

  • Krzysztof Modrzewski

    Zdecydowanie powinniśmy przesyłać dane odpowiednio przygotowane do zrobienia autoML. Działanie na surowych danych jest niepraktyczne i bardzo kosztowne.

Dziękujemy Krzyśkowi za wszystkie odpowiedzi! Jeśli chcecie zdobyć więcej wiedzy, sprawdźcie wywiady z innymi prelegentami – znajdziecie tam dużo wartościowych informacji związanych z ich wystąpieniami.

Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Zobacz wywiad z Mateuszem Kostrzewą

Matematyczna magia jest odpowiedzią na semantyczny problem?

  • Krzysztof Modrzewski, Head of Education w Witbee

    Z reklamą cyfrową i analityką internetową związany od 2010 roku. Jego misją jest pomaganie firmom działać w internecie poprzez dostarczanie rozwiązań technologicznych, konsultacji mediowo-analitycznych oraz edukację. Prowadził zajęcia dla Google Partners Academy, SEMcamp University i Marketing Masters, Google Growth, Startup School oraz Umiejętności Jutra. Jeden z twórców narzędzia WitCloud. Prywatnie geek gier planszowych.

Patrycja Kozioł
Marketing Specialist. Przeszła drogę od amatorskiego marketingu eventów do profesjonalnego prowadzenia social mediów. Jej czujne oko wyłapuje wszystkie błędy i niespójności w tekstach i na stronach internetowych. Wolny czas spędza na czytaniu kryminałów, poprawianiu przecinków i zgłębianiu kultur dalekowschodnich.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (7 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry