Widzisz nagły spadek pozycji w wynikach wyszukiwania i nie wiesz, jaka jest tego przyczyna? Jedną z możliwości jest nałożenie kary ręcznej na Twoją stronę przez Google. Co to jest, jakie są przyczyny i jak można sobie poradzić z takim problemem? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz poniżej.
Spis treści
- 1 Czym jest kara ręczna od Google?
- 2 Kara ręczna i filtr algorytmiczny – czy to to samo?
- 3 Kiedy można otrzymać karę ręczną? Poznaj wszystkie przyczyny!
- 4 Jak zweryfikować, czy strona otrzymała karę od Google?
- 5 Co zrobić po otrzymaniu kary ręcznej?
- 6 Kary ręczne w SEO – czy kara Google zredukuje efekty pozycjonowania?
- 7 Jak zapobiegać karom Google?
- 8 Kary ręczne Google – Podsumowanie
Czym jest kara ręczna od Google?
Kara ręczna (ang. manual action, manual penalty) to kara nałożona przez pracownika Google za naruszanie przyjętych wytycznych dla webmasterów oraz stosowanie technik Black Hat SEO. Skutkiem manualnych działań Google są znaczące spadki widoczności strony, nawet o kilkadziesiąt pozycji.
Kara ręczna może zostać nałożona zarówno na cały serwis, jak i tylko na wybrane podstrony, które naruszają zasady wyszukiwarki. Im większa liczba stron zostanie dotknięta taką karą, tym większe spadki ruchu odnotuje serwis.
Kara ręczna i filtr algorytmiczny – czy to to samo?
Kara ręczna w SEO jest określeniem na filtr ręczny, który jest ustawiany manualnie na stronę w związku z działaniami, które pracownik Google zaklasyfikował jako chęć manipulacji wynikami wyszukiwania. Filtr ręczny można zweryfikować w Google Search Console.
Natomiast filtr algorytmiczny to również kara, która skutkuje spadkiem pozycji w wynikach organicznych, jednak jest ona nakładana przez algorytmy wyszukiwarki. Najczęściej taki filtr może zostać zastosowany podczas przeprowadzania aktualizacji algorytmu. Warto wiedzieć, że filtr algorytmiczny nie jest rejestrowany w Google Search Console.
Kiedy można otrzymać karę ręczną? Poznaj wszystkie przyczyny!
Od samego początku funkcjonowania wyszukiwarek internetowych istnieje problem związany z działaniami manipulującymi wynikami wyszukiwania. Właściciele stron www lub webmasterzy, którzy chcą w krótkim czasie zwiększyć swoje pozycje na dane frazy kluczowe, stosują zakazane metody pozycjonowania i nie dbają o aspekt użyteczności serwisu.
Misją Google jest natomiast zapewnienie wyników organicznych o możliwie najwyższej jakości. Wspomniane działania często to uniemożliwiają, ponieważ pomiędzy użytecznymi stronami wyświetlają się strony spamerskie, które nie wnoszą wartości dla użytkownika, a znalazły się tam poprzez manipulację algorytmami.
Obecnie algorytmy Google są coraz skuteczniejsze w detekcji niepożądanych działań. Nadal jednak użytkownicy Internetu stosują metody Black Hat SEO oraz spotykane są ataki hakerskie. W związku z tym Google określił listę działań, które kara w sposób ręczny, aby poprawiać doświadczenia użytkowników. Filtry są nakładane przede wszystkim na strony, które prezentują spam w różnej postaci.
Nienaturalne linki przychodzące i wychodzące ze strony
Google Search Quality Team może nałożyć filtr ręczny na stronę, jeśli wykryje nieprawidłowości w profilu linków witryny. Linki zwrotne o wątpliwej jakości, które są pozyskiwane masowo do strony, mogą być przyczyną nałożenia kary. Taka sytuacja najczęściej występuje w przypadku, kiedy strona jest celem ataku hakerskiego. Należy się również wystrzegać z sytuacji, kiedy z naszej witryny wychodzi wiele linków, w szczególności, jeśli strony linkowane nie są serwisami o wysokim autorytecie.
Spam na stronie
Google nakłada karę, jeśli wykryje techniki, takie jak masowe generowanie podstron o bardzo niskiej jakości, np. z wykorzystaniem treści generowanych przez AI, publikowane zduplikowanej treści z innych serwisów, nadużywanie wygasłych domen, stosowanie funkcji i treści, które wprowadzają użytkowników w błąd.
Spam generowany przez użytkowników
Komentarze, fora, informacje na profilach użytkowników oraz pliki przesyłane przez użytkowników na stronę to tzw. User Generated Content. Może on przynieść dużo korzyści dla strony i wspierać jej rozwój, ale niestety może być też źródłem spamu. Jeśli na takiej stronie nie ma wdrożonych odpowiednich zabezpieczeń albo strona nie jest odpowiednio moderowana, istnieje możliwość, że spamowa treść zostanie zaimplementowana na stronie przez jej użytkowników.


Popraw widoczność swojej strony w Google!
Poznaj ofertę kompleksowego SEO dla Twojej strony
Korzystanie z darmowych hostingów
W momencie kiedy na jednym hostingu Google wykryje wiele domen, które naruszają zasady, zespół Google może nałożyć karę na wszystkie strony w danym hostingu. W związku z tym warto korzystać z hostingów dedykowanych i sprawować kontrolę nad wszystkimi domenami, które są na nim umieszczone.
Keyword stuffing
Nadmierne upychanie słów kluczowych w treści strony może skutkować działaniami ręcznymi. Słowa kluczowe powinny pojawiać się na stronie w sposób naturalny. W związku z tym należy unikać dodawania fraz „na siłę”, np. w postaci list wypunktowanych czy wydłużenia treści o dodatkowe akapity, które nie wnoszą nowych informacji, a mają na celu tylko zagospodarowanie dodatkowych fraz kluczowych.
Cloaking – maskowanie treści
Do niekorzystnych praktyk SEO należy przedstawianie innej treści użytkownikom, a innej robotom crawlującym. Może to dotyczyć tekstu, obrazów lub np. przekierowań. Google może w takiej sytuacji podjąć ręczne działania, gdyż postrzega takie praktyki jako wprowadzanie użytkowników w błąd.
Nadużycia względem Google News i Google Discover
Może zostać nałożony filtr na strony w Google News i Google Discover, których treść narusza politykę wyszukiwarki względem, np. treści dla dorosłych, zawierających przemoc lub zawierających wulgaryzmy.
Jak zweryfikować, czy strona otrzymała karę od Google?
Widząc spadek ruchu na stronie oraz spadki pozycji kluczowych fraz dla serwisu i podejrzewając otrzymanie kary ręcznej, pierwszym krokiem w weryfikacji podejrzenia powinno być sprawdzenie Google Search Console. W GSC należy przejść do zakładki „Bezpieczeństwo i ręczne działania” i w tym miejscu przejść do raportu „Ręczne działania”.
Jeżeli żaden filtr Google nie został nałożony, w GSC zostanie przedstawiony komunikat „Nie wykryto problemów”.

Natomiast jeśli kara została nałożona, w raporcie będzie występowała informacja o przyczynie nałożenie filtra oraz o stronach, które go dotyczą, np. adresy URL, w których występuje konkretny katalog.
Co zrobić po otrzymaniu kary ręcznej?
Przede wszystkim należy określić dokładną przyczynę problemu. W panelu Google Search Console dostaniemy informację, co jest przyczyną, np. maskowanie. Jednak nie znajdziemy tam szczegółowych informacji, których elementów w kodzie dotyczy problem. To trzeba zweryfikować i naprawić samodzielnie.
Po wdrożeniu poprawek na stronie należy wysłać prośbę o ponowne rozpatrzenie problemu, w tym samym raporcie w GSC. Informacja zwrotna może zostać przesłana już po kilku dniach albo dopiero po kilkunastu tygodniach. Kiedy wynik ponownej weryfikacji strony będzie pozytywny, ręczne filtry zostaną cofnięte. Nie jest to jednak równoznaczne z automatycznym powróceniem do stanu poprzedniego względem pozycji.
Kary ręczne w SEO – czy kara Google zredukuje efekty pozycjonowania?
Kara ręczna powoduje nagłe spadki pozycji stron w organicznych wynikach wyszukiwania, co wiąże się bezpośrednio z utratą ruchu organicznego. Co więcej, ręczne działania mogą nawet spowodować całkowite wyindeksowanie części lub wszystkich stron serwisu.
W związku z tym jest to ogromne zagrożenie dla całościowych efektów pozycjonowania. Kara może zniwelować efekty wielomiesięcznych prac nad stroną. Nawet po naprawieniu problemów powrót do pierwotnych pozycji może być bardzo trudny i czasochłonny. Dlatego niezwykle istotne jest przestrzeganie wytycznych Google dla webmasterów i stosowanie jedynie dozwolonych praktyk SEO.
Jak zapobiegać karom Google?
Kary nakładane przez Google są wynikiem stosowania zakazanych działań. Najprostszym sposobem na ich unikanie jest więc stosowanie się do wytycznych, które Google prezentuje w swoich przewodnikach dla webmasterów i na swoim blogu.
Co więcej, właściciele serwisów internetowych powinni dbać o jakość prezentowanych treści na stronie. Koncentracja na użytkowniku i jego doświadczeniach powinna być priorytetem. Wykorzystywanie jedynie merytorycznych treści i stosowanie działań typu White Hat SEO to skuteczna protekcja serwisu przed niechcianymi karami.
Warto również przykuć szczególną uwagę do bezpieczeństwa strony pod wieloma względami. Należy zadbać o możliwie największe zabezpieczenia przed dostaniem się osób trzecich (hakerów) na CMS lub CRM, z którego korzysta dana strona internetowa. Warto również stosować mechanizm reCaptcha, aby minimalizować ryzyko spamu w treści generowanej przez użytkowników na stronie.
Kary ręczne Google – Podsumowanie
Kary ręczne to ogromna przeszkoda w pozycjonowaniu strony internetowej. Mając to na uwadze, nie warto szukać „drogi na skróty” i próbować manipulować wynikami wyszukiwania Google. W dłuższej perspektywie czasowej jedynie działanie według dobrych praktyk SEO przynosi pozytywne rezultaty, które przynoszą stałe, a nie czasowe, efekty pozycjonowania.