Jeżeli prowadzimy sprzedaż w sklepie internetowym, współczynnik konwersji e-commerce będzie dla nas kluczowym wskaźnikiem, do optymalizacji którego będziemy dążyć przez cały czas. Jednym ze skutecznych sposobów na pozyskanie klienta i podniesienie konwersji jest strategia long-tail keywords. Dowiedz się, czym jest współczynnik konwersji w sklepie internetowym i jak znacząco podnieść sprzedaż, poprzez wdrożenie koncepcji fraz długiego ogona.
Analiza zachowań klientów na stronie
Zwykle przyjmujemy, że duży ruch na stronie gwarantuje poprawę konwersji. W praktyce największy procent odwiedzających naszą stronę stanowią osoby, które spędzają na stronie kilka sekund, a następnie ją opuszczają. Są to użytkownicy, którzy nie znajdują na niej tego, czego szukali, osoby, które tak naprawdę nie chcą niczego kupować, poszukujące informacji związanych z oferowanym przez nas asortymentem lub użytkownicy, którzy poszukują informacji o sklepie stacjonarnym. W nieco mniejszej grupie użytkowników znajdują się klienci zainteresowani ofertą twojego sklepu internetowego, ale niezdecydowani na zakup. Mogą to być osoby, które przeglądają asortyment wielu sklepów internetowych w poszukiwaniu najkorzystniejszej oferty cenowej i taniej lub darmowej przesyłki. Kolejną grupę osób stanowią klienci, którzy chcą dokonać zakupu w naszym sklepie, ale napotykają pewne bariery uniemożliwiające im jego finalizację, mimo tego, że dodali już produkty do koszyka. Przyczyną porzucenia koszyka może być np. skomplikowany formularz zakupowy. I w końcu najmniej liczną grupą są klienci, którzy dokonują konwersji. To oni są dla nas najcenniejsi, a naszym zadaniem jest ustalić, co można zrobić, aby więcej takich klientów trafiało na naszą stronę.
Zwiększenie sprzedaży online za pomocą słów kluczowych długiego ogona
Jednym z pomysłów jest pozyskanie ruchu ze słów kluczowych długiego ogona (long-tail keywords). Słowa te wyróżniają się wysoką precyzją, dlatego dobrze opisują potrzeby osób, które korzystają z wyszukiwarki. Istnieje kilka sprawdzonych sposobów, aby je odnaleźć. Najprostsze działanie to wyszukanie ich za pomocą Narzędzia propozycji słów kluczowych w panelu Google Ads (dawniej Google Adwords) lub wyłowienie bezpośrednio z sugerowanych słów w wyszukiwarce. Przydatnym narzędziem jest z pewnością Ubersuggest oraz Planer Słów Kluczowych dostępny w panelu Google Ads. Warto także zawsze spojrzeć do Google Analytics oraz do takich narzędzi jak Ahrefs (Keyword Generator), Surfer SEO (Keyword Research) czy SEMSTORM (moduł Podpowiedzi słów kluczowych).

Google Ads dla e-commerce
Czym jest współczynnik konwersji w e-commerce?
Czym jest konwersja? Konwersja w sklepie internetowym uważana jest za jeden z najistotniejszych wskaźników rentowności e-handlu. Współczynnik ten informuje nas o tym, jaki odsetek potencjalnych klientów, którzy odwiedzili twój sklep internetowy, sfinalizowali transakcję. Przykładowo, jeżeli w danym dniu twoją witrynę odwiedziło 1000 unikalnych użytkowników, a 70 z nich przeszło cały proces zakupowy, dzięki czemu doszło do sprzedaży, współczynnik konwersji wynosi 7%. Dokonując analizy konwersji na twojej stronie, musisz mieć na względzie fakt, iż średni jej poziom jest różny, w zależności od zakresu działalności. W pierwszej kolejności więc sprawdź średnią wartość konwersji dla twojej branży.
Czy każdy może zwiększyć współczynnik konwersji w sklepie?
Działania, dzięki którym można poprawić konwersję w sklepie internetowym, może podjąć każdy. Wbrew pozorom nie wszystkie wymagają od nas skomplikowanych i czasochłonnych działań. Wskaźnik konwersji na stronie poprawimy chociażby, umożliwiając użytkownikom wystawienie opinii na karcie produktu. Opinie pozytywnie wpływają na zaufanie klientów oraz wiarygodność e-sklepu i zachęcają do zakupu. Dodatkowo brane są pod uwagę jako nowe treści na stronie, co poprawia jej widoczność w wynikach wyszukiwania, Ważną kwestią jest również czas ładowania się strony. Jeżeli chcemy znacznie zwiększyć sprzedaż, zarówno strona główna, jak i podstrony powinny ładować się w krótkim czasie. Proces zamówienia powinien przebiegać szybko i sprawnie. Kolejna sprawa to zmniejszenie liczby porzuconych koszyków. W jaki sposób możemy to osiągnąć? Na przykład oferując opcję darmowej dostawy i darmowego zwrotu, udostępniając popularne metody płatności czy proponując szybką wysyłkę. Nie bez znaczenia dla zwiększania współczynnika konwersji jest sama karta produktu, którą należy zoptymalizować zarówno pod kątem wyglądu, jak i UX.
Czym jest optymalizacja konwersji?
Optymalizacja współczynnika konwersji to działania, które doprowadzić mają do zwiększania konwersji, a więc do najistotniejszych z punktu widzenia biznesu online zachowań klienta, takich jak finalizacja transakcji, czyli złożenie zamówienia w sklepie internetowym. Ale nie tylko. Innymi z najbardziej pożądanych typów konwersji wśród firm stosujących marketing internetowy, są m.in. zakładanie konta w witrynie, zapis na newsletter czy wyrażenie zgody na otrzymywanie powiadomień.
Konwersja – co na nią wpływa?
Chcąc zwiększyć konwersję w swoim sklepie internetowym, musisz wiedzieć, co ma wpływ na konwersję w e-commerce, by móc podjąć działania, które pomogą ją zoptymalizować. Pierwszą grupą czynników są przekazy marketingowe, a więc m.in. targetowanie, reklamy, spójność przekazu, rabaty i promocje. Druga wiąże się z samą marką, w tym jej rozpoznawalnością, zaufaniem klientów i marketingiem. Ostatnia powiązana jest ze stroną internetową, czyli liczbą wejść, źródłami i skalą ruchu, komunikatami, nawigacją, w tym odpowiednim rozmieszczeniem przycisków CTA, czy szybkością działania witryny oraz UX. W optymalizacji konwersji pomoże więc analiza zachowań użytkownika na stronie polegająca w głównej mierze na badaniu decyzji zakupowych poprzez prowadzenie testów A/B.