Badania pokazują, że w 2020 roku prawie połowa wszystkich wyszukiwań w Internecie odbywała się za pomocą głosu. Jak zatem odnieść sukces dzięki wyszukiwaniu głosowemu? Na to pytanie spróbowali odpowiedzieć specjaliści Olga Andrienko Head of Global Marketing w SEMrush i Brendan Walsh Global Search SME z Lionbridge na webinarze zorganizowanym przez SEMrush.
Webinar rozpoczął się od prezentacji Brendana Walsha, który poruszył kwestię 6 najważniejszych strategii pod Voice Search.
Aspekty techniczne SEO
Dobrze zoptymalizowana strona internetowa pod Voice Search, powinna posiadać silne fundamenty pod kątem technicznym. Należy zadbać o bezpieczeństwo np. SSL, serwer, kwestie związane z crawl budgetem i wyeliminować przekierowania wewnętrzne, 404, błędy serwera, zadbać o szybkość ładowania strony eliminując duże pliki poprzez kompresję, które mogą powodować wolne ładowanie się strony oraz optymalizację cache. Warto wziąć pod lupę linkowanie wewnętrzne w witrynie i usunąć wszelkie błędy jak linki do nieistniejących podstron, linki z niepoprawnymi adresami URL, anchorami, czy niepodlinkowane wewnętrznie adresy (strony sieroce).
Brendan zwraca szczególną uwagę na dane strukturalne, które mają bardzo duże znaczenie w perspektywie Voice Search. Ludzie nie używają słów kluczowych w wyszukiwaniu głosowym tylko konstruują pytania. Dlatego istotne jest stosowanie znaczników danych strukturalnych jak schema.org zawierających pytania i odpowiedzi jak np. FAQ. Bardzo ważne jest również kierowanie geograficzne, w szczególności wtedy kiedy prowadzimy biznes lokalny np. restaurację, ale również międzynarodowe, aby właściwy content trafiał na odpowiedni rynek.
Wszystkie powyższe i inne technikalia możemy przeanalizować w narzędziu SEMrush.
Research – wiedza jest kluczem
Brendan podkreśla, że optymalizując stronę pod wyszukiwanie głosowe w perspektywie międzynarodowej, trzeba wziąć pod uwagę to, że rynki się od siebie znacznie różnią pod kątem zapytań, dlatego konieczna jest dokładna i oddzielna analiza dla każdego rynku. Inaczej zapytania mogą być formułowane w USA, Wielkiej Brytanii czy Australii. W większości przypadków skopiowanie rozwiązań z jednego rynku na drugi nie zadziała, potrzebna jest analiza od podstaw. Przydatny do takiej analizy może być moduł Topic Reaserch w SEMrush.
Planowanie
Planowanie contentu pod Voice Search należy przygotować oddzielnie dla każdego z rynków. Parafrazowanie tych samych treść na różnych rynkach z pewnością nie zadziała, ludzie żyjący w różnych regionach zadają inne pytania. Brendan wspomina także o konieczności technicznej optymalizacji treści poprzez dodawanie nagłówków, paragrafów, wypunktowanych list m.in. pod direct answer.
Tworzenie
Według Brendana core sukcesu w Voice Search to wysokiej jakości content, gdzie należy trzymać kilku poniższych zasad:
– pozwól twórcy być kreatywnym
– dobrej jakości content działa, słabej jakości content nie będzie udostępniany
– wysokiej jakości content zawiera fragmenty rozszerzone np. direct answer i odpowiada na pytania
– wysokiej jakości content będzie wysoko w Voice Search nawet bez linkowania
Publikowanie i udostępnianie
– zadbaj o regularne publikacje treści na każdym rynku
– optymalizuj tytuły, opisy i dane uporządkowane
– optymalizuj media (szybkość i responsywność)
– skoncentruj się na miejscach, w których Twoi odbiorcy czują się komfortowo
– udostępniaj treści w swoich sieciach kontaktów
– zachęcaj pracowników firmy do dzielenia się świetnymi lokalnymi treściami
Mierzenie i analizowanie
Podczas analizowania naszych działań należy zadać sobie pytanie: jaki content i dlaczego działa najlepiej? Co najlepiej konwertuje i jakie elementy mogą być powtarzalne, a także którzy autorzy ciszą się największym zainteresowaniem oraz rezonują wśród lokalnej społeczności. Należy również śledzić dane dotyczące direct answer, pozycje poszczególnych słów kluczowych z rynków, monitorować działania konkurencji i mierzyć wydajność strony internetowej. Wszystkie te elementy możemy analizować w narzędziu SEMrush integrując go razem z Google Analyticis i Google Search Console.
Voice Search dla biznesu lokalnego
W drugiej części webinaru Olga Andrienko omówiła kwestię wykorzystanie Voice Search dla biznesu lokalnego. Na podstawie przeprowadzonego case study i danych z 2019 roku przedstawiła 8 najważniejszych czynników rankingowych dla Voiche Search:
- wysoka pozycja w serpie
- direct answer i PPA
- linki
- optymalna długość treści dla odpowiedzi w przybliżeniu to 42 słowa
- dobra czytelność treści
- wdrożony protokół HTTPS
- szybkość ładowania się strony
Czynnikami rankingowymi nie były: schema i inne rozszerzenia. Dane pochodzą z 2019 roku i mogą się dość mocno różnić w chwili obecnej.
Olga podała również garść statystyk z 2020 roku, które mówią, że aż 1/4 wyszukiwań na Androidzie stanowiły wyszukania głosowe. Natomiast 27% wszystkich mobilnych zapytań stanowiły zapytania z Voice Search. Z wszystkich głosowych zapytań aż 58% stanowiły zapytania dotyczące biznesu lokalnego.
Rynek Voice Search jest dość mocno rozproszony, 36% zapytań pochodzi z Apple (Siri), 36% z Google Assistant, 25% Amazon Alexa, 19% Microsoft Cortana, 1% inne.
Giganci pozyskują dane z różnych źródeł co dobrze prezentuje poniższe zestawienie. Amazon Alexa pozyskuje dane z Bing / Yelp i Yext, Apple (Siri) z Bing / Yelp / Tripadvisor, a Google Assistant z Google.
Webinar zakończył się serią pytań do obu prowadzących, które zadawali na żywo uczestnicy webinaru. Zachęcam do obejrzenia całości, ponieważ znajduje się w nim wiele ciekawych danych dotyczących Voice Search. Pełny zapis obu prezentacji znajdziecie na platformie YouTube.