GTM w pakiecie standardowym. Przykłady podstawowych tagów.
Jeśli Twoja strona www posiada tylko tag Google Analytics, to właśnie teraz nastał czas, abyś wszedł level wyżej. Chciałbym przedstawić Ci narzędzie jakim jest Google Tag Manager oraz co możesz osiągnąć konfigurując podstawowe tagi za jego pomocą. Pokaże Ci, jak wydobyć z Twoich działań marketingowych konkretne dane, które pozwolą Ci sprawdzić ich efektywność. Zacznij inwestować tam gdzie się opłaca, a nie tam, gdzie jest dużo kliknięć 😊
Czym jest Google Tag Manager?
GTM to zaawansowane narzędzie do administrowania tagami na stronie, które nie wymaga fizycznej ingerencji w kod strony. Tagi z kolei to nic innego jak skrypty, które transferują do Google Analytics / Google Ads informacje o ruchu a co najważniejsze o zachowaniu użytkowników. Mając w swoich raportach konkretne informację ile osób zrealizowało konwersje, pomoże Ci wdrożyć skuteczną optymalizację we wszystkich działaniach marketingowych.
Pierwszy krok: Utworzenie konta GTM
Wejdź na stronę: https://www.google.com/analytics/tag-manager/ a następnie zaloguj się swoim kontem Google. W kolejnym etapie klikamy w guzik „utwórz konto”.
Naszym oczom ukaże się formularz. Wpisujemy odpowiednie dane oraz zaznaczamy opcje „Witryna internetowa”. I na sam koniec wciskamy guzik „utwórz”
Krok drugi: Instalacja kodu GTM na stronie
Po pomyślnym utworzeniu konta od razu wyświetli kod GTM. Pierwszy fragment należy umieścić na samym początku strony, zaraz po znaczniku otwierającym <head>. Fragment drugi po znaczniku otwierającym <body> .
*jeśli posiadacz stronę opartą na silniku WordPress, możesz skorzystać z integracji za pomocą odpowiedniej wtyczki np.: https://pl.wordpress.org/plugins/duracelltomi-google-tag-manager/
*gdy Twój tag Google Analytics również jest wklejony w kod strony, usuń go a następnie zaimplementuj przez GTM (instrukcja w kroku czwartym)

Przygotować ofertę specjalnie dla Ciebie?
Krok trzeci: Konfiguracja / dodanie zmiennych
Niestety nowoutworzony kontener jest bardzo ubogi w zmienne. Musimy więc sami wybrać te, które będą nam najbardziej potrzebne. Wchodzimy w zakładkę zmienne a następnie klikamy „Skonfiguruj”.
Następnie tworzymy „zdefiniowana” przez nas zmienną, która będzie zawierała ID Google Analytics.
Po poprawnym zapisie przechodzimy do konfiguracji swoich pierwszych tagów.
Krok czwarty: Konfiguracja pierwszych tagów
- Google Analytics
Najważniejszym podstawowym tagiem GTM jest tag Google Analytics, który monitoruje nam „wyświetlenia strony”. W zakładce Tagi klikamy w button „nowy” i konfigurujemy ustawienia wg. poniższego zrzutu. Pamiętaj, żeby wybrać swoją zmienną w pozycji „ustawienia Google Analytics”. Kolejno wybieramy regułę uruchamiającą nasz tag na wszystkich stronach.
Teraz możemy przejść do konfigurowania odpowiednich tagów zdarzeń: klik w adres email, klik w numer telefonu oraz wysłany formularz.
- Klik w adres email
*ważne aby adresy email na stronie www były klikalne w formacie <a href=”mailto:..
Standardowo w zakładce tagi klikamy w guzik „nowy”. Kolejno wybieramy pozycję „Google Analytics – Universal Analytics” i przystępujemy do konfiguracji tagu wg. poniższej specyfikacji:
Typ śledzenia: Zdarzenie
Parametry śledzenia zdarzeń
Kategoria: klik
Działanie: klik w adres email
Etykieta: {{Page URL}} – zmienna, która przyjmuje wartość adresu strony, na której doszło do zdarzenia
Ustawienia Google Analytics: wybieramy naszą zmienną GA.
Przechodzimy do ustawienia reguły uruchamiającej tag. Tworzymy nową regułę klikając w znak „+”.
Typ reguły: Kliknięcia- Tylko linki
Zaznaczamy opcję „niektóre kliknięcia linków”
Click URL zawiera mailto
To zdarzenie niezostanie zliczony, gdy użytkownik będący na stronie www skopiuje adres email. Jeśli chcesz monitorować takowe interakcje, musisz wdrożyć tag kopiowania elementów na stronie. Za jego pomocą będziesz mógł tworzyć konwersje np. kopiowania konkretnego adresu email, kopiowanie adresu firmy. Warto wdrażać wszystkie rozwiązania, które wprowadzają na Twoją stronę pełen monitoring konwersji. Pamiętaj, im więcej wiesz tym Twoje inwestycje są bardziej trafne a zwrot jest większy.
- Klik w numer telefonu
*ważne aby wszystkie numery telefonów na stronie były klikalne w formacie <a href=”tel:..
Tak jak wcześniejszy tag konfigurujemy wg. poniższej specyfikacji:
Typ śledzenia: Zdarzenie
Parametry śledzenia zdarzeń
Kategoria: klik
Działanie: klik w numer telefonu
Etykieta: {{Page URL}}
Reguła uruchamiająca tag:
Typ reguły: Kliknięcia- Tylko linki
Zaznaczamy opcję „niektóre kliknięcia linków”
Click URL zawiera tel
Niestety musisz pamiętać, że to zdarzenie nie daje Ci pełnej liczby połączeń z witryny, gdyż zazwyczaj klika się w numer tylko na urządzeniach mobilnych. Gdy strona www wyświetla się na komputerach użytkownicy wprowadzają numer ręcznie. W takim wypadku Twoje raporty będą pozbawione interakcji dokonanych na PC. Jeśli ten problem bardzo Ci przeszkadza, możesz skorzystać z zewnętrznych trackingów połączeń lub przykryć numery za pomocą odpowiedniego skryptu (przykład: +48 000 000 xxx – zobacz numer).
- Wysłany formularz
*istnieje wiele rodzajów formularzy, które niestety nie możemy monitorować za pomocą jednego tagu. Skupimy się na wersji, która będzie monitorowała wyświetlenie strony potwierdzającej poprawne wysłanie wiadomości (strona podziękowania).
Tak jak w przypadku poprzednich tagów klikalmy pozycję „nowy” w zakładce „tagi” i wybieramy pozycję „Google Analytics – Universal Analytics”. Kolejno przechodzimy do konfiguracji tagu:
Typ śledzenia: Zdarzenie
Parametry śledzenia zdarzeń
Kategoria: form
Działanie: wysłany formularz
Etykieta: {{Page URL}}
Reguła uruchamiająca tag:
Typ reguły: Wyświetlenie strony
Zaznaczamy opcję „niektóre kliknięcia linków”
Page URL zawiera „adres url strony podziękowania”
Krok piąty: Konfiguracja tagu konwersji Google Ads
Tworzymy nowy tag, który będzie łączył wszystkie nasze zdarzenia w jeden tag konwersji dla Google Ads. Na początku w interfejsie Google Ads w zakładce „konwersje” musimy utworzyć. Wybieramy opcję „witryna”.
Wypełniamy wszystkie pola formularza według poniższego zrzutu. Oczywiście nazwa tagu jest dowolna.
Po zapisaniu wybieramy pozycję „użyj menadżera tagów Google”:
Otrzymujemy identyfikator i etykietę konwersji, którą musimy umieścić podczas konfigurowania tagu.
Wracamy do zaplecza Google Tag Mangera i dodajemy nasz kolejny tag.
Typ tagu: Google Ads – śledzenie konwersji
Identyfikator konwersji: wartość z Google Ads
Etykieta konwersji: wartość z Google Ads
Dodajemy wszystkie nasze reguły czyli „klik w adres email”, „klik w numer telefonu” oraz „wysłanie formularza”. Zapisujemy i publikujemy. Oczywiście w trybie „podglądu” możemy sprawdzić, czy wszystkie nasze tagi i reguły poprawnie działają.
Podsumowanie:
Mając na swoim koncie GTM taki zestaw tagów możemy w Google Analytics sprawdzić z jakich źródeł pochodzą zdarzenia a w Google Ads sprawdzić efektywność poszczególnych kampanii, czy też słów kluczowych. Nie będziesz musiał wydawać swoich budżetów w ciemno i skupiać się na danych, które nic nam konkretnego nie mówią. Bądź o krok przed konkurencją!