Google Trends – co to jest i jak z niego korzystać?

Google Trends – co to jest i jak z niego korzystać?

Google Trends
co to jest i jak z niego korzystać?

Google jako jeden z internetowych potentatów dostarcza swoim użytkownikom szereg usług i narzędzi. Znaleźć wśród nich można zarówno darmowe, jak i płatne rozwiązania. Jednym z takich narzędzi oferowanych przez Google, w którym drzemie dosyć duży potencjał, a przez wielu wciąż jest jednak niedoceniane, jest Google Trends.

Z tego artykułu dowiesz się m.in. czym jest Trend Google, jakie wnioski można wyciągnąć na podstawie szczegółowej analizy informacji udostępnianych przy pomocy tego narzędzia, w jaki sposób wykorzystać zdobytą wiedzę oraz jak wykorzystać Google Trends w biznesie. Jesteś gotowy na niesamowitą podróż pośród potrzeb i zachowań użytkowników sieci? Usiądź w wygodnym fotelu – zaczynamy!

Co to jest Google Trends i jak działa?

Wyjątkowość narzędzia, jakim jest Google Trends, tkwi w tym, że przy jego pomocy można poznać specyficzne trendy zapytań w największej wyszukiwarce internetowej. Google Trends to usługa, która pozwala prześledzić popularność określonych haseł w wybranym przedziale czasowym. Kilka prostych ruchów dzieli nas od tego, aby poznać, jakie są najbardziej popularne zainteresowania użytkowników sieci w czasie rzeczywistym i jak popularność danych fraz zmieniała się na przestrzeni miesięcy.

Potencjał, jaki drzemie w usłudze Google Trends, możesz wykorzystać wedle swoich potrzeb. Niektórzy po prostu chcą zaspokoić swoją ciekawość, sprawdzając, czym obecnie interesują się internauci. Narzędzie to można jednak wykorzystać także do rozwijania strategii marketingowej czy strategii SEO. W Google Trends możemy sprawdzić, co przoduje w liczbie wyszukiwań w wyszukiwarce Google w wybranej dziedzinie w podziale na określone regiony geograficzne (np. województwa) czy też porównywać trendy w różnych krajach.

Korzystanie z Google Trends jest proste. Wygodny panel zawierający przejrzyste tematy ułatwia obserwacje trendów. Jeżeli któreś z pól będzie dla Ciebie nie do końca zrozumiałe, zawsze możesz skorzystać z pomocy od Google. Klikając w znak zapytania, otrzymasz krótkie wyjaśnienie na temat informacji zawartych w konkretnej sekcji, a jeśli nie będą wystarczające albo napotkasz inny problem, możesz skorzystać z zakładki pomocy Google Trends.

Czy korzystanie z Google Trends jest bezpłatne?

Tak – to jedna z większych zalet tego narzędzia od Google. Korzystanie z zasobów udostępnianych w Google Trends jest zupełnie darmowe. Nie musisz nic płacić – niezależnie od tego, czy działasz jako osoba fizyczna, czy też jako podmiot gospodarczy. Nie ma też znaczenia, w jakim celu wykorzystasz zdobyte informacje o potrzebach użytkowników sieci – Google Trends udostępnia je bezpłatnie.

Jak korzystać z Google Trends?

Wyszukiwanie informacji w usłudze jest proste – wystarczy w pole wyszukiwania na stronie głównej serwisu wpisać interesujące nas hasło, aby wyświetlić informacje, które zostały zgromadzone na dane słowa kluczowe.

W odpowiedzi na wpisane zapytanie otrzymamy kilka kategorii danych. Są to zainteresowanie w ujęciu czasowym, zainteresowanie według podregionu, podobne tematy oraz podobne zapytania.

  • Zainteresowanie w ujęciu czasowym – Google Trends pozwala dokładnie zauważyć na wykresie, jak kształtowało się zainteresowanie konkretnym hasłem w wybranym przedziale czasu (może to być np. rok, ostatnie 30 dni albo wybrany przez nas zakres). Liczba 100 odpowiada największej popularności hasła.
  • Zainteresowanie według podregionu – będzie pomocne, jeśli chcemy sprawdzić, w jakich miejscach (dostępny jest m.in. podział na województwa) dana fraza cieszyła się dużym zainteresowaniem użytkowników.
  • Podobne tematy – Google Trends oferuje nam zbiór tematów oscylujących wokół hasła, dla którego wyświetlane są dane.
  • Podobne zapytania – Google Trends pomaga znaleźć zapytania, które są w jakiś sposób powiązane z wyszukiwanym hasłem. W tym miejscu masz możliwość posortowania danych (zapytania najpopularniejsze oraz zapytania zyskujące popularność).

Google Trends umożliwia porównywanie popularności różnych haseł. Możemy wybrać nawet 5 fraz i analizować trendy wyszukiwania oraz popularność słów kluczowych w danym czasie. Dzięki temu przekonasz się, jak kształtowało się w tym samym czasie zainteresowanie użytkowników np. wakacjami nad morzem i wakacjami w górach (w ciągu ostatniego roku zdecydowanie większą popularność zyskały wakacje nad morzem).

google trends przyklad porownania

Do czego możemy wykorzystać Google Trends?

Wnioski wyciągnięte z analizy statystyk dostępnych w tym narzędziu można wykorzystać przy układaniu planu rozwoju swojej działalności. Informacje te okażą się przydatne na wielu płaszczyznach. Korzystają z nich zarówno osoby, które zajmują się strategią pozycjonowania serwisu internetowego w wyszukiwarkach (SEO), osoby odpowiedzialne za tworzenie planu publikacji na stronie internetowej, jak i specjaliści marketingu internetowego tworzący kampanie Google Ads. Sposobów na wykorzystanie Google Trends jest wiele – widać jak na dłoni, że możliwości zastosowania dostępnych danych są niezwykle szerokie.

Nie masz pomysłu na temat na kolejny artykuł blogowy? Google Trends dostarcza informacji na temat najnowszych zainteresowań użytkowników sieci – dzięki temu możemy szybko przygotować treści odpowiadające na ich potrzeby. Korzystając z tego narzędzia, możesz także rozbudować listę fraz kluczowych pod pozycjonowanie lub zaplanować rozbudowaną kampanię marketingową. Jeżeli nie czujesz się mocny w tych obszarach, zdaj się na pomoc specjalistów.

Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Twoja strona w topce wyników wyszukiwania

Podejmij współpracę z profesjonalną agencją

Analiza informacji z Google Trends – na co zwrócić uwagę?

Porównując dane udostępniane przez Google Keyword Planner oraz Trends Google można od razu zauważyć pewną różnicę. O ile informacje zawarte w Planerze to przybliżona liczba wyszukiwań, o tyle w tej drugiej usłudze znajdziemy jedynie trend. Pokazany jest zakres od 0 do 100, gdzie 100 odpowiada najwyżej liczbie wyszukiwań (im częściej w danym okresie była wyszukiwana interesująca nas fraza, tym wartość na nim, bardziej zbliży się do 100). Jeżeli wykres przedstawia wartość 0, może to oznaczać, że nie ma wystarczająco dużo danych odnośnie do wyszukiwań, jakie generowała konkretna fraza. Jak więc widzisz, Google Trends nie zastąpi narzędzi do precyzyjnej analizy słów kluczowych.

Dlaczego warto korzystać z narzędzia Google Trends?

Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że Google Trends to narzędzie dosyć niepozorne. Osoby, które nie wiedzą, jak z niego korzystać, mogą nawet pokusić się o stwierdzenie, iż jest ono mało przydatne. Jednak warto nieco bardziej pochylić się nad jego możliwościami, a szybko okaże się, że może bardzo skutecznie korzystać z Google Trends.

Dzięki Google Trends możesz prowadzić kampanię promocyjną zakrojoną na szerszą skalę. Prócz tego, że będziesz bazować na wymyślonych przez siebie słowach kluczowych czy na frazach pozyskanych z płatnych narzędzi do Keyword Research, to uzupełnisz listę wyrażeń także o te wskazane przez Google Trends. Pamiętaj, że niektóre frazy mogą z czasem zyskiwać na popularności.

Na skrupulatnej analizie danych z Google Trends skorzysta również content marketing na Twojej stronie internetowej. W jaki sposób? Trendy Google to prawdziwa studnia bez dna, jeżeli chodzi o pomysły na artykuły blogowe. Taki zabieg marketingowy możesz wykorzystać, gdy zabraknie Ci weny. Tworząc teksty na tematy zyskujące na popularności, sprawisz, że każdy internauta, który odwiedzi Twój serwis internetowy, będzie w pełni usatysfakcjonowany przeczytanymi treściami! Wykorzystaj sezonowość fraz, a Twoja witryna zyska na atrakcyjności.

Podsumowanie

Google Trends może być używane zarówno przez osoby prywatne, jak i te zajmujące się biznesem. To doskonałe narzędzie do analizy trendów i zrozumienia zachowań użytkowników. Jednak Google Trends to nie tylko narzędzie analityczne – dostarcza nam danych, ale też pokazuje trendy społeczno-kulturowe.

Trendy Google pomogą nam w rozwoju wielu obszarów biznesu, jednak aby z nich poprawnie korzystać, musimy też brać pod uwagę czynniki społeczne, polityczne czy kulturowe – nie każdy temat, który ma wiele wyników wyszukiwania w Google, będzie pomocny przy tworzeniu wpisów blogowych. Mimo wszystko zachęcamy, by przynajmniej przez jakiś czas skorzystać z Google Trends i przekonać się, jak może ułatwić nam pracę (a nawet życie).

Zespół Content Marketingu
Ten artykuł jest wynikiem prac naszego zespołu content marketingowego, może mieć wielu autorów i źródeł. Jeśli widzisz w nim błąd, napisz do nas, chętnie wyjaśnimy a faktyczne namierzone błędy merytoryczne doceniamy niespodzianką. Jesteśmy autorami sukcesów wielu blogów firmowych naszych Klientów. Wiemy jak pisać aby osiągać wysokie pozycje oraz czego szukają Twoi odbiorcy, aby zapewnić Ci ruch na stronie. Szukasz copywriterów dla swojej, nawet nietypowej, branży? Pomożemy!

Patrycja Kozioł
Marketing Specialist. Przeszła drogę od amatorskiego marketingu eventów do profesjonalnego prowadzenia social mediów. Jej czujne oko wyłapuje wszystkie błędy i niespójności w tekstach i na stronach internetowych. Wolny czas spędza na czytaniu kryminałów, poprawianiu przecinków i zgłębianiu kultur dalekowschodnich.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (5 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry