Użytkownik może trafić na stronę internetową na kilka sposobów. Najwięcej wejść odnotowuje się z organicznych wyników wyszukiwania, płatnych kampanii CPC (np. Google Ads) czy z mediów społecznościowych. Niewielu internautów samodzielnie wpisuje adres witryny (wejścia direct). Reklamy w ramach płatnych kampanii Google Ads przybierają coraz atrakcyjniejszą formę i jest ich po prostu coraz więcej, przez co przysłaniają naturalne, bezpłatne wyniki organiczne. Jest jednak sposób, aby wyróżnić swoją witrynę na tle innych podstron, które będą wyświetlać się w odpowiedzi na konkretne słowo kluczowe. Używając odpowiednik znaczników, mamy szansę zmienić wygląd naszego wyniku. Dzięki czemu strona w organicznych wynikach wyszukiwania bardziej przykuwa uwagę internautów, wpływając pozytywnie na CTR.
Organiczny wynik wyszukiwania – co się na niego składa?
Omawiając rich snippets warto zacząć od samych podstaw, czyli od tego, z jakich elementów składają się bezpłatne (czyli organiczne) wyniki wyszukiwania. Użytkownik, który wpisze w pole wyszukiwania Google (search) konkretne hasło, uzyska w odpowiedzi szereg stron ułożonych w określony ranking. Wśród nich znajdą się zarówno płatne, jak i bezpłatne wyniki wyszukiwania. Reklamy zamieszczane w płatnej sieci wyszukiwania to osoby temat – na początek warto skupić się na prezentacji wyników organicznych.
To, co użytkownik może zobaczyć na kolejnych podstronach prezentujących wynik wyszukiwania jest generowane w sposób całkowicie automatyczny, przez algorytm Google. Wyszukiwarka będzie wyświetlać tylko to, co zostało wskazane w kodzie html strony w poszczególnych miejscach. Za to, jak prezentują się strony w rankingu bezpłatnych wyników wyszukiwania, odpowiadają meta dane. Wśród nich na szczególną uwagę zasługuje:
meta tytuł (title) – nie powinien przekraczać 60 znaków, ma być zwięzły i konkretny;
meta opis (description) – dobry meta opis powinien zmieścić się w 150 znakach, może zostać wzbogacony o call to action.
Każda strona, która chce się wyświetlać w wynikach wyszukiwania, musi posiadać te dwa wymienione wyżej elementy. Jeżeli jednak chcesz, aby wyszukiwarka Google wyróżniła Twoją stronę na tle innych, to zastosuj fragmenty rozszerzone.
Szukasz specjalistów od SEO?
Dlaczego warto wdrożyć rich snippets?
Dane strukturalne Google umożliwiają zrozumienie przez roboty układające ranking wyników wyszukiwania danych prezentowanych w ramach witryny. Jeżeli dane strukturalne zostaną prawidłowo wdrożone, to użytkownik będzie mógł otrzymać bardziej kompletne informacje na temat konkretnej witryny i to podane w wynikach wyszukiwania Google. Skorzysta na tym między innymi sklep internetowy – dodatkowy znacznik w ramach rich snippets pozwala za pomocą wyróżniającej się grafiki poinformować użytkownika o cenie produktu czy liczby opinii na jego temat, a to wszystko z poziomu organicznych wyników wyszukiwania.
Rozszerzone wyniki wyszukiwania – co to jest?
No dobrze, ale czym dokładnie są rich snippets? Jaka jest ich najprostsza definicja? W praktyce moglibyśmy powiedzieć, że to nic innego, jak dodatkowe elementy, które spotykamy w wynikach wyszukiwania Google. Są to bardziej szczegółowe informacje, dostępne dla użytkownika dzięki wdrożeniu w kodzie HTML danych strukturalnych.
Kilka przykładów zastosowania danych strukturalnych Google:
Google rich snippets – jak wykorzystać dane strukturalne?
Im więcej informacji dotyczących witryny czy produktu użytkownik otrzyma z poziomu wyników wyszukiwania, tym większa jest szansa, że postanowi zapoznać się z jej treścią. Rich snippets, czyli wyniki rozszerzone to możliwość, którą wyszukiwarka Google wprowadziła już dekadę temu.
Dzięki rozbudowanej strategii SEO można poprawić pozycję strony w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Wyniki rozszerzone nie mają bezpośredniego przełożenia na pozycjonowanie, jednak ich zastosowanie pozwala dowiedzieć się więcej, w efekcie możemy wyróżnić się na tle konkurencji, zyskać przewagę już na poziomie organicznych wyników wyszukiwania.
Skutecznie zwiększamy ruch organiczny!
Rodzaje rich snippets
Gwiazdka czyli rate
Rating stars to popularne gwiazdki, za pomocą których oceniamy interesujące nas przedmioty, usługi, czy lokacje. Aby jednak taka ocena była możliwa, należy najpierw dodać stosowny fragment kodu do witryny. Gwiazdki nie tylko pomagają użytkownikom szybko oceniać dane produkty, czy firmy w Internecie, ale też mają niebagatelny wpływ na CTR, wpływają na decyzje zakupowe innych użytkowników. Warto więc dbać o jak najwyższą ocenę, zwłaszcza w e-commerce.
Breadcrumbs – czyli okruszki
Rich snippet, jakim jest breadcrumbs, pozwala z łatwością odnaleźć się w sklepach e-commerce i zgrabnie po nich poruszać. Nie sposób wyobrazić sobie bez niego żadnego większego e-skepu. Nazwa breadcrumbs pochodzi od okruszków chleba, po których dobry „śledczy” jest w stanie dotrzeć do całego bochenka. Okruszki są niezwykle istotne z perspektywy działań SEO, ponieważ pozwalają robotom Google lepiej poznać i zrozumieć strukturę stron i hierarchię poszczególnych podstron.
Więcej o menu okruszkowym pisaliśmy m.in. tutaj .
Rich snippety a ads
- zdjęcia,
- ceny produktów (możemy wdrożyć je w sklepach internetowych),
- daty wydarzeń,
- informacje dotyczące przepisów.
Rich snippets – jakie przynoszą korzyści?
- wyróżnienie strony na tle innych witryn,
- możliwość konkurowania z płatnymi wynikami wyszukiwania,
- lepszą klikalność,
- mniejszy współczynnik odrzuceń,
- przyciągnięcie uwagi użytkownika przeglądającego wyniki wyszukiwania.
W jaki sposób można dodać do strony rich snippets?
Wszystko zależy od tego, czy Twoja strona internetowa jest oparta na systemie zarządzania treścią (np. WordPress, Joomla) czy też od A do Z została zakodowana przez programistę. W pierwszym przypadku dodanie rich snippets będzie znacznie prostsze. Aby rozszerzyć wynik wyszukiwania o dodatkowe informacje i móc wyświetlać użytkownikowi bardziej szczegółowy opis, wystarczy skorzystać z możliwości wtyczek.
Sprawa nieco bardziej komplikuje się w przypadku stron internetowych, które są pozbawione systemów zarządzania treścią. W takim przypadku niezbędna będzie pomoc programisty, który uzupełni kod strony o wymagane elementy. Może on w tym celu wykorzystać jeden z trzech dostępnych formatów:
- JSON-LD,
- RDFa,
- Mircrodara.
Nawet jeśli należy dodać znaczniki ręcznie, można posiłkować się narzędziami do ich generowania – np. https://technicalseo.com/tools/schema-markup-generator/.
Dane strukturalne przyczynią się do tego, że roboty wyszukiwarki Google lepiej zinterpretują zawartość strony. Możliwości dodania danych strukturalnych jest wiele. Istotne jest jednak to, aby sprawdzić, czy zostały dodane w sposób prawidłowy, tak by nie generować dodatkowych błędów, które mogłyby niekorzystnie przełożyć się na ranking strony w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.
Tekst zaktualizowany, pierwsza wersja tekstu pojawiła się na blogu 18 listopada 2020.