Google rich snippets – czym są rozszerzone wyniki wyszukiwania?

Google rich snippets – czym są rozszerzone wyniki wyszukiwania?

Google rich snippets
rozszerzone wyniki wyszukiwania

Użytkownik może trafić na stronę internetową na kilka sposobów. Najwięcej wejść odnotowuje się z organicznych wyników wyszukiwania, płatnych kampanii CPC (np. Google Ads) czy z mediów społecznościowych. Niewielu internautów samodzielnie wpisuje adres witryny (wejścia direct). Reklamy w ramach płatnych kampanii Google Ads przybierają coraz atrakcyjniejszą formę i jest ich po prostu coraz więcej, przez co przysłaniają naturalne, bezpłatne wyniki organiczne. Jest jednak sposób, aby wyróżnić swoją witrynę na tle innych podstron, które będą wyświetlać się w odpowiedzi na konkretne słowo kluczowe. Używając odpowiednik znaczników, mamy szansę zmienić wygląd naszego wyniku. Dzięki czemu strona w organicznych wynikach wyszukiwania bardziej przykuwa uwagę internautów, wpływając pozytywnie na CTR.

 

Organiczny wynik wyszukiwania – co się na niego składa?

Omawiając rich snippets warto zacząć od samych podstaw, czyli od tego, z jakich elementów składają się bezpłatne (czyli organiczne) wyniki wyszukiwania. Użytkownik, który wpisze w pole wyszukiwania Google (search) konkretne hasło, uzyska w odpowiedzi szereg stron ułożonych w określony ranking. Wśród nich znajdą się zarówno płatne, jak i bezpłatne wyniki wyszukiwania. Reklamy zamieszczane w płatnej sieci wyszukiwania to osoby temat – na początek warto skupić się na prezentacji wyników organicznych.

Przykładowe wyniki wyszukiwania
Przykładowe wyniki wyszukiwania

 

To, co użytkownik może zobaczyć na kolejnych podstronach prezentujących wynik wyszukiwania jest generowane w sposób całkowicie automatyczny, przez algorytm Google. Wyszukiwarka będzie wyświetlać tylko to, co zostało wskazane w kodzie html strony w poszczególnych miejscach. Za to, jak prezentują się strony w rankingu bezpłatnych wyników wyszukiwania, odpowiadają meta dane. Wśród nich na szczególną uwagę zasługuje:

meta tytuł (title) – nie powinien przekraczać 60 znaków, ma być zwięzły i konkretny;
meta opis (description) – dobry meta opis powinien zmieścić się w 150 znakach, może zostać wzbogacony o call to action.

Każda strona, która chce się wyświetlać w wynikach wyszukiwania, musi posiadać te dwa wymienione wyżej elementy. Jeżeli jednak chcesz, aby wyszukiwarka Google wyróżniła Twoją stronę na tle innych, to zastosuj fragmenty rozszerzone.

Standardowy wynik wyszukiwania Google
Standardowy wynik wyszukiwania Google
Sekcja tło

Szukasz specjalistów od SEO?

 

Dlaczego warto wdrożyć rich snippets?

Dane strukturalne Google umożliwiają zrozumienie przez roboty układające ranking wyników wyszukiwania danych prezentowanych w ramach witryny. Jeżeli dane strukturalne zostaną prawidłowo wdrożone, to użytkownik będzie mógł otrzymać bardziej kompletne informacje na temat konkretnej witryny i to podane w wynikach wyszukiwania Google. Skorzysta na tym między innymi sklep internetowy – dodatkowy znacznik w ramach rich snippets pozwala za pomocą wyróżniającej się grafiki poinformować użytkownika o cenie produktu czy liczby opinii na jego temat, a to wszystko z poziomu organicznych wyników wyszukiwania.

 

Rozszerzone wyniki wyszukiwania – co to jest?

No dobrze, ale czym dokładnie są rich snippets? Jaka jest ich najprostsza definicja? W praktyce moglibyśmy powiedzieć, że to nic innego, jak dodatkowe elementy, które spotykamy w wynikach wyszukiwania Google. Są to bardziej szczegółowe informacje, dostępne dla użytkownika dzięki wdrożeniu w kodzie HTML danych strukturalnych.

Kilka przykładów zastosowania danych strukturalnych Google:

Rozszerzone wyniki wyszukiwania Google
Rozszerzone wyniki wyszukiwania dla sklepu internetowego – oceny, cena oraz stan magazynowy

Rozszerzone wyniki wyszukiwania - eventy
Rozszerzone wyniki wyszukiwania – dotyczące wydarzeń

Rozszerzone wyniki wyszukiwania - przepis
Rozszerzone wyniki wyszukiwania dla przepisu – zdjęcie, ilość kalorii oraz czas potrzebny na przygotowanie

 

Google rich snippets – jak wykorzystać dane strukturalne?

Im więcej informacji dotyczących witryny czy produktu użytkownik otrzyma z poziomu wyników wyszukiwania, tym większa jest szansa, że postanowi zapoznać się z jej treścią. Rich snippets, czyli wyniki rozszerzone to możliwość, którą wyszukiwarka Google wprowadziła już dekadę temu.

Dzięki rozbudowanej strategii SEO można poprawić pozycję strony w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Wyniki rozszerzone nie mają bezpośredniego przełożenia na pozycjonowanie, jednak ich zastosowanie pozwala dowiedzieć się więcej, w efekcie możemy wyróżnić się na tle konkurencji, zyskać przewagę już na poziomie organicznych wyników wyszukiwania.

Sekcja tło

Skutecznie zwiększamy ruch organiczny!

 

Rodzaje rich snippets

Skoro już wiemy, czym są rich snippety, pora odpowiedzieć na pytanie, jakie rodzaje wyróżniamy dla naszych rozszerzeń. Wielu z Was pewnie spotkało się już z nimi nie raz, zupełnie nie zdając sobie sprawy, czym są i w jaki sposób wpływają na pozycjonowanie. Omówmy więc pokrótce najciekawsze z nich.

Gwiazdka czyli rate

Rating stars to popularne gwiazdki, za pomocą których oceniamy interesujące nas przedmioty, usługi, czy lokacje. Aby jednak taka ocena była możliwa, należy najpierw dodać stosowny fragment kodu do witryny. Gwiazdki nie tylko pomagają użytkownikom szybko oceniać dane produkty, czy firmy w Internecie, ale też mają niebagatelny wpływ na CTR, wpływają na decyzje zakupowe innych użytkowników. Warto więc dbać o jak najwyższą ocenę, zwłaszcza w e-commerce.

Breadcrumbs – czyli okruszki

Rich snippet, jakim jest breadcrumbs, pozwala z łatwością odnaleźć się w sklepach e-commerce i zgrabnie po nich poruszać. Nie sposób wyobrazić sobie bez niego żadnego większego e-skepu. Nazwa breadcrumbs pochodzi od okruszków chleba, po których dobry „śledczy” jest w stanie dotrzeć do całego bochenka. Okruszki są niezwykle istotne z perspektywy działań SEO, ponieważ pozwalają robotom Google lepiej poznać i zrozumieć strukturę stron i hierarchię poszczególnych podstron.

Więcej o menu okruszkowym pisaliśmy m.in. tutaj .

Rich snippety a ads

Do stron warto również dodać inne rozszerzenia np:
  • zdjęcia,
  • ceny produktów (możemy wdrożyć je w sklepach internetowych),
  • daty wydarzeń,
  • informacje dotyczące przepisów.
Dzięki rich snippets Google widzi więcej, a co za tym idzie więcej informacji otrzymuje osoba szukająca danego zapytania. Wdrażając rich snippets i dane strukturalne, zyskujemy więc uwagę odbiorcy, pomagamy potencjalnemu klientowi w dotarciu do naszej usługi, czy produktu, zyskujemy jego atencję, co jest niebagatelne dla naszego e-commerce. Witryny operujące rich snippets są zwyczajnie atrakcyjniejsze dla użytkowników od tych, które oferują tradycyjne wyniki wyszukiwania. Dzięki temu śmiało mogą konkurować z reklamami Google Ads.

Rich snippets – jakie przynoszą korzyści?

Jeżeli realizujesz kompleksową strategię SEO dla swojej strony, zoptymalizowałeś ją pod kątem wymagań robotów wyszukiwarki i dokładasz starań, aby zdobywane linki z wartościowych serwisów przekuwały się na sukces w pozycjonowaniu, to prawdopodobnie zależy Ci na tym, aby strona znalazła się na jak najwyższych pozycjach w rankingu organicznych wyników wyszukiwania. Czy to jest jednak cel sam w sobie? A może raczej chodzi o zwiększenie ruchu na stronie, a wysokie pozycje są tylko środkiem do celu? Wszystkie podejmowane działania z obszaru SEO mają doprowadzić zapewne do większej widoczności strony w sieci, co z kolei przekuje się na to, że witryna będzie chętniej odwiedzana przez użytkowników.
Warto wykorzystać wszystkie dostępne możliwości, aby przyciągnąć uwagę internautów z tego powodu też warto jest wdrożyć rich snippets. Już od ponad dekady istnieje sposób na to, aby rozszerzyć wynik wyszukiwania, dzięki czemu wyszukiwarka będzie wyświetlać obszerniejsze informacje na temat zawartości strony (m.in uśrednioną ocenę produktu czy jego cenę).
Do korzyści wynikających z wykorzystania rich snippets zaliczyć można np:
  • wyróżnienie strony na tle innych witryn,
  • możliwość konkurowania z płatnymi wynikami wyszukiwania,
  • lepszą klikalność,
  • mniejszy współczynnik odrzuceń,
  • przyciągnięcie uwagi użytkownika przeglądającego wyniki wyszukiwania.
Dzięki rich snippets możesz zwiększyć poziom zaufania do strony oraz w łatwy sposób wykreować jej profesjonalny wizerunek – wszystko dzięki temu, że udostępniasz większą liczbę informacji robotom Google niż konkurencja już na poziomie wyszukiwarki!

W jaki sposób można dodać do strony rich snippets?

Wszystko zależy od tego, czy Twoja strona internetowa jest oparta na systemie zarządzania treścią (np. WordPress, Joomla) czy też od A do Z została zakodowana przez programistę. W pierwszym przypadku dodanie rich snippets będzie znacznie prostsze. Aby rozszerzyć wynik wyszukiwania o dodatkowe informacje i móc wyświetlać użytkownikowi bardziej szczegółowy opis, wystarczy skorzystać z możliwości wtyczek.

Sprawa nieco bardziej komplikuje się w przypadku stron internetowych, które są pozbawione systemów zarządzania treścią. W takim przypadku niezbędna będzie pomoc programisty, który uzupełni kod strony o wymagane elementy. Może on w tym celu wykorzystać jeden z trzech dostępnych formatów:

  • JSON-LD,
  • RDFa,
  • Mircrodara.

Nawet jeśli należy dodać znaczniki ręcznie, można posiłkować się narzędziami do ich generowania – np. https://technicalseo.com/tools/schema-markup-generator/.

schema markup generator
Narzędzie do generowania znaczników – https://technicalseo.com/tools/schema-markup-generator/

Dane strukturalne przyczynią się do tego, że roboty wyszukiwarki Google lepiej zinterpretują zawartość strony. Możliwości dodania danych strukturalnych jest wiele. Istotne jest jednak to, aby sprawdzić, czy zostały dodane w sposób prawidłowy, tak by nie generować dodatkowych błędów, które mogłyby niekorzystnie przełożyć się na ranking strony w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

 

Tekst zaktualizowany, pierwsza wersja tekstu pojawiła się na blogu 18 listopada 2020.  

Zespół Content Marketingu
Ten artykuł jest wynikiem prac naszego zespołu content marketingowego, może mieć wielu autorów i źródeł. Jeśli widzisz w nim błąd, napisz do nas, chętnie wyjaśnimy a faktyczne namierzone błędy merytoryczne doceniamy niespodzianką. Jesteśmy autorami sukcesów wielu blogów firmowych naszych Klientów. Wiemy jak pisać aby osiągać wysokie pozycje oraz czego szukają Twoi odbiorcy, aby zapewnić Ci ruch na stronie. Szukasz copywriterów dla swojej, nawet nietypowej, branży? Pomożemy!

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (7 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry