CMS (Content Management Systems)

« Back to Glossary Index

CMS (ang. Content Management Systems) oznacza dosłownie System Zarządzania Treścią. To oprogramowanie wyposażone w intuicyjny w obsłudze panel administracyjny, pozwalające na łatwe tworzenie oraz aktualizowanie strony internetowej za pomocą istniejących szablonów. Narzędzie umożliwia zarządzanie witryną bez znajomości języka HTML. Użytkownik jest w stanie samodzielnie modyfikować wszystkie treści, w tym m.in. edytować, usuwać lub dodawać teksty i elementy graficzne, zmieniać układ serwisu czy obsługiwać sklep internetowy. System CMS może być wykorzystywany do tworzenia stron firmowych, blogów lub e-sklepów. Oprogramowanie jest powszechnie wykorzystywane zarówno przez laików, jak i profesjonalnych programistów oraz webmasterów.

Rodzaje CMS

Systemy zarządzania treścią można podzielić na 2 podstawowe rodzaje:

– CMS typu open source – proste w obsłudze oprogramowanie oferowane bezpłatnie użytkownikom, umożliwiające instalowanie darmowych wtyczek i aktualizacji zwiększających funkcjonalność witryny;

– autorski system CMS – tworzone przez specjalistów jako niepowtarzalne, indywidualne narzędzie dla konkretnego klienta. Wyróżnia się zazwyczaj łatwą obsługą oraz dopasowaniem funkcjonalności do konkretnych wymogów użytkownika.

Zalety systemu CMS

Specjalistyczny system zarządzania treścią umożliwia sprawne administrowanie witryną nawet osobom bez żadnego doświadczenia i wiedzy w zakresie obsługi stron www. Oprogramowanie daje możliwość wprowadzania niezbędnych zmian skutkujących m.in. poprawą komfortu użytkowania czy zwiększeniem popularności serwisu. Do innych zalet CMS należą:

  • brak kosztów – duża część oprogramowania CMS jest dostępna jako open source, czyli bezpłatnie, podobnie jak wiele aktualizacji, wtyczki i dodatki. Należy jednak mieć na uwadze, że otwarty kod źródłowy w systemach open source jest udostępniany publicznie, może więc stać się celem ataków hakerów;
  • łatwa dostępność – profesjonalne systemy CMS są ogólnodostępne w internecie;
  • brak konieczności posiadania specjalistycznej wiedzy technicznej i z zakresu programowania – panele administracyjne w popularnych systemach są bardzo intuicyjne, co pozwala z nich wygodnie korzystać nawet użytkownikom bez konkretnych umiejętności ani doświadczenia.

Istnieją ponadto tzw. CMS-y hostowane, które charakteryzują się koniecznością opłaty za hosting oraz brakiem dostępu do kodu źródłowego. Nie można w nich wgrywać własnych dodatków i modyfikować ich poza przewidzianym zakresem. Ponadto na stronach postawionych na systemie CMS o zamkniętym kodzie często wyświetlają się reklamy usługodawcy.

Sekcja tło

Podejmij współpracę z profesjonalną agencją

Najpopularniejsze systemy zarządzania treścią

Właściciele stron internetowych mają do wyboru wiele narzędzi do administrowania treścią. Do najpopularniejszych systemów CMS należą:

  • WordPress – dobry CMS typu open source wyróżniający się łatwą instalacją, bardzo prostym w obsłudze panelem, swobodą użytkowania, a także rozbudowaną bazą darmowych i płatnych szablonów oraz pluginów. Oprogramowanie nie wymaga znajomości żadnego z języków programowania, dzięki czemu sprawdza się znakomicie jako narzędzie dla osób początkujących. Jest polecane w szczególności dla osób prowadzących nieskomplikowane strony i blogi. Wtyczka WooCommerce pozwala na uruchomienie sklepu internetowego na platformie WordPress. Oprogramowanie daje także możliwość osiągania dobrych wyników SEO;
  • Drupal – system open source, który sprawdza się doskonale w przypadku zaawansowanych serwisów. Pierwotnie został zaprojektowany jako platforma do tworzenia sieci społecznościowych, ale dzięki integracji frameworku Symfony szybko zyskał uznanie jako rozwiązanie o dużych możliwościach personalizacji. Obsługa oprogramowania wymaga jednak pewnej wiedzy technicznej, najlepiej przynajmniej podstawowej znajomości języka HTML, CSS lub PHP. Rozbudowany panel pozwala na liczne modyfikacje strony oraz sprawne administrowanie zawartością witryny – nie tylko tekstem, ale też grafiką, filmami video, statystykami albo blogiem. System jest wyposażony w wiele funkcji niedostępnych w podstawowych wersjach innych CMS-ów;
  • Joomla – darmowy CMS jest łatwy w instalacji i konfiguracji, nie wymaga też wysokich kompetencji technicznych. Oferuje ciekawe rozwiązania dotyczące m.in. obsługi bardziej rozbudowanych platform z intranetem i extranetem. Wiele motywów i wtyczek do systemu jest dostępnych bezpłatnie. Joomla udostępnia ponadto użytkownikom bogatą bazę samouczków i materiałów edukacyjnych;
  • Typo3 – bezpłatny system zarządzania treścią. Zawiera dość zaawansowany panel, co sprawia, że sprawdzi się szczególnie dla osób posiadających już pewne doświadczenie oraz umiejętności programistyczne. CMS nadaje się świetnie do administrowania dużymi portalami informacyjnymi, ale może być także wykorzystywany do tworzenia prostszych stron. Duża baza dodatków i wtyczek sprzyja rozbudowywaniu serwisów.

Poza klasycznymi CMS-ami służącymi do stawiania blogów i stron firmowych, wyróżnia się także profesjonalne systemy umożliwiające tworzenie sklepów online z katalogami produktów i modułami płatności. Do najpopularniejszych silników CMS sklepów internetowych należą:

  • Prestashop – wyróżnia się nieskomplikowaną instalacją, konfiguracją oraz bogatym wyborem wtyczek i modułów. Darmowy Prestashop umożliwia szybkie stworzenie rozbudowanego e-sklepu z wieloma produktami. To dobry wybór dla właścicieli sklepów nieposiadających doświadczenia w administrowaniu systemami zarządzania treścią;
  • Magento – bardzo rozbudowane narzędzie służące do realizacji złożonych projektów. Wyróżnia się zaawansowanymi możliwościami konfiguracji i personalizacji. Obsługa Magento wymaga odpowiedniego poziomu wiedzy technicznej;
  • Shoper – CMS dostępny na licencji samodzielnej lub w wersji premium, bogaty w liczne funkcje. Oprogramowanie pozwala kompleksowo obsługiwać procesy zakupowe. Shoper pozwala również na integrację z serwisami Facebook i Allegro, a także firmami kurierskimi i systemami płatności. Wyróżnia się prostym panelem administracyjnym. Nie wymaga szczególnej wiedzy technicznej.
« Wróć do słownika pojęć SEO/SEM/e-marketing
Przewiń do góry