AMP – accelerated mobile pages
AMP jest skrótem od „accelerated mobile pages”, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza przyspieszone strony mobilne. Jest to standard kodowania, którego celem jest poprawa działania stron internetowych na urządzeniach mobilnych.
AMP – nowy standard tworzenia stron mobilnych
W dużym uproszczeniu AMP polega na optymalizacji kodu strony internetowej w taki sposób, aby wyświetlała się ona w mobilnej przeglądarce możliwie szybko i bezawaryjnie. AMP opiera się na trzech filarach:
- optymalizacji kodu HTML pod urządzenia mobilne;
- optymalizacji elementów typu javascript w taki sposób, aby było ich jak najmniej i nie prowadziły do żadnych awarii dotyczących wyświetlania strony;
- funkcjonalności AMP Cache, czyli pamięci podręcznej, która znajduje się na zewnętrznych serwerach (Google, Bing itp.). W tej pamięci zapisywane są strony, które roboty danej wyszukiwarki zweryfikują jako AMP.
AMP jest standardem typu open source. Żeby go wdrożyć, konieczne jest jedynie posiadanie wiedzy z zakresu web developingu. Nie trzeba kupować żadnej licencji czy dodatkowego oprogramowania.
Twoja strona działa wolno? Znajdziemy przyczynę:
Accelerated mobile pages – praktyczne korzyści
Łatwo się zatem domyślić, że kodowanie w standardzie AMP niesie za sobą ciekawe korzyści.
- Przede wszystkim stworzone w ten sposób witryny bardzo szybko się ładują. Jeżeli tylko powstały one w oparciu o wytyczne dotyczące AMP, wyszukiwarka przekieruje użytkownika urządzenia mobilnego na wersję AMP danej witryny, a ta zostanie natychmiast załadowana z pamięci cache wyszukiwarki.
- Szybkość ładowania jest również związana z tym, jak strona AMP prezentuje się na ekranie telefonu. To w zasadzie sama treść bez zbędnych grafik, skryptów, pop-upów, reklam, ramek czy jakichkolwiek innych elementów, których obecność może obciążyć procesor lub pamięć RAM urządzenia. Rzecz jasna im mniej takich elementów na stronie, tym mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia błędów.
- Poza tym jeżeli nasza strona mobilna nie będzie działać tak, jak powinna, w Google Search Console przeczytamy na ten temat stosowny komunikat. Jest to kolejna zaleta wdrożenia funkcjonalności AMP.
Nie należy też zapominać o innych korzyściach płynących z implementacji technologii AMP, związanych chociażby z SEO.
Strona AMP, czyli korzyści dla pozycjonowania
Chociaż przyjmuje się, że wdrożenie funkcjonalności AMP nie przekłada się bezpośrednio na wysokie wyniki wyszukiwania, Google nie jest obojętny na to rozwiązanie. Dzieje się tak między innymi ze względu na bezawaryjność oraz szybkość ładowania strony, które są kluczowe w kontekście zadowolenia użytkownika. Jeżeli dodatkowo wyświetlanie strony nie sprawia żadnych problemów na telefonie, wówczas współczynnik odrzuceń znacznie spada. Poza tym strony z funkcjonalnością AMP regularnie trafiają do Google News.
« Wróć do słownika pojęć SEO/SEM/e-marketing