Ecommerce Event 3.0 – relacja z wydarzenia

Ecommerce Event 3.0 – relacja z wydarzenia

Ecommerce Event 3.0
- relacja z wydarzenia

13 marca 2024 roku warszawskie Złote Tarasy stały się areną niezwykłego spotkania, które zgromadziło blisko 1200 entuzjastów e-commerce. Właściciele sklepów internetowych, aspirujący przedsiębiorcy, freelancerzy oraz eksperci branżowi – wszyscy oni zjednoczyli się, aby wymieniać doświadczenia, zdobywać wiedzę i nawiązywać cenne kontakty. Ecommerce Event okazał się nie tylko źródłem praktycznych wskazówek, ale także miejscem pełnym inspirujących rozmów i pozytywnej energii. Przygotowaliśmy dla Was relację z tego dnia. Znajdziecie tutaj kilka smaczków z wysłuchanych przez nas prezentacji. Zapraszamy do lektury!

 

ROAS to Mit 🧞, Skończmy opowiadać bajki i skupmy się na danych

Wysoki ROAS nie zawsze oznacza wysokie wyniki. Podczas prelekcji Mateusz Haber przybliżył między innymi zasadę dwóch worków:

  • Remarketing – wysokie ROASy,
  • Nowi użytkownicy – niższe ROASy.

Prelegent opowiedział również o trzech strategiach wzrostu:

  • Spowolnienie (gdy użytkowników remarketingowych jest więcej niż nowych),
  • Zdrowy wzrost (liczebność nowych użytkowników jest podobna do liczby użytkowników remarketingowych),
  • Przyspieszony wzrost (gdy nowych użytkowników jest więcej niż remarketingowych).

Wyższy ROAS to wolniejszy wzrost, ponieważ inwestujemy mniej w nowych użytkowników, a więcej w odbiorców remarketingowych. Dlatego warto skupiać się również na innych wskaźnikach, takich jak POAS (Profit on Ad Spent).

Źródło: materiały własne

AI – czy mnie widzisz, czy mnie słyszysz? UX i SEO w walce o widoczność

Drugą prezentację poprowadziły Aleksandra Gacek oraz Natalia Paciorek z zespołu X-KOM. Prelegentki zwracały uwagę na fakt, że AI już na dobre zagościło w Internecie, oraz że ruch z wyszukiwarek AI (np. z ChatGPT) będzie stanowił coraz większy udział w całościowym ruchu na stronie. W X-KOM zaobserwowano wzrost ruchu z AI o ponad 1500% w ciągu tylko pół roku. Aleksandra i Natalia podzieliły się kilkoma radami, dzięki którym można zwiększyć ruch z wyszukiwarek AI:

  • nieblokowanie robotów AI w robots.txt, ani żadną inną metodą – to kluczowe, ponieważ, jeśli roboty AI nie będą mogły dostać się do strony, nie będą jej podlinkowywać w swoich wynikach,
  • stosowanie się do dobrych praktyk SEO – tworzenie jakościowych treści, pozyskiwanie linków zwrotnych, zadbanie o czysty kod, szybkie ładowanie się strony i dobre wyniki CWV,
  • zwiększenie liczby wzmianek w Internecie o marce – im więcej się „mówi” o firmie, tym szybciej i lepiej roboty AI ją poznają,
  • zaprojektowanie dobrej karty produktu w przypadku e-commerce – warto zadbać o dodanie specyfikacji produktu w formie tabeli oraz o umieszczenie najważniejszych cech i korzyści w nagłówkach H2 i H3 w opisie produktu,
  • wykorzystywanie treści od klientów – zachęcenie klientów do wystawiania opinii i recenzji produktów zwiększa zaufanie do marki,
  • zadbanie o dobry UX.

Nie można również zapominać o stałym monitorowaniu ruchu z AI. W tym celu prelegentki rekomendowały stworzenie dodatkowego dashboardu, np. w Looker Studio.

Źródło: materiały własne

Content marketing w eCommerce – jak tworzyć treści, które realnie sprzedają?

Oscar Lipiński z marki Daag podzielił się swoimi spostrzeżeniami i radami, jakie treści tworzyć, aby wzbudzić większe zaangażowanie swojej grupy docelowej i dzięki temu więcej sprzedawać. Podzielił różne działania i typy treści względem etapów lejka sprzedażowego.

W działaniach na samej górze lejka Oscar rekomendował content w formie wideo (rolki na Instagramie, TikToki), współprace z influencerami oraz tzw. crossy z innymi markami. Współpraca z innymi firmami z tej samej lub podobnej branży pozwala na dotarcie do podobnej grupy odbiorców i poszerzenie znajomości marki.

Niżej w lejku znalazły się treści edukacyjne, posty będące inspiracją dla klientów lub content, dzięki któremu użytkownik lepiej pozna markę i jej wartości. W tym miejscu prelegent polecił stosowanie tzw. onboardingu na Instagramie. Polega to na przypięciu postów typu „O nas” lub postów z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania przez klientów na samej górze tablicy.

Schodząc niżej, w lejku znalazły się działania remarketingowe i retargetingowe. Natomiast na ostatnim jego etapie, już po zakupie produktu, znalazły się działania angażujące klientów w budowanie społeczności. Dobrym przykładem może być tworzenie konkursów, w których klienci wysyłają swoje stylizacje z zakupionym produktem.

Źródło: materiały własne

Czysta analityka. O biznesie i danych, które nie lubią śmieci

Piotr Werner z Orange w prelekcji „Czysta analityka. O biznesie i danych, które nie lubią śmieci” podzielił się historiami i przykładami, jak czasem trudne do wychwycenia błędy w analityce potrafią sprawić, że błędnie interpretujemy uzyskane dane.

Źródło: materiały własne

W długoletniej pracy analityka Piotr spotkał się z wieloma przypadkami nieoczywistych błędów w analityce, które mogą mieć znaczący wpływ na analizę danych niezbędnych do działania naszego biznesu. Wspomniał np. o wydarzeniu wysyłki formularza odpalanym na kliknięcie w przycisk “wyślij formularz”, czyli również wtedy, gdy wystąpił błąd wysyłki, lub retencji aplikacji na poziomie 90%, podczas gdy aplikacja odpalała się samoistnie w tle.

Jak więc możemy się zabezpieczać przed takimi sytuacjami? Przede wszystkim sprawdzajmy, z jaką precyzją GA4 mierzy nasze dane, porównując je z danymi z CRM. Ustalmy próg, powyżej którego należy zapalić żółte światło. Zawsze zaczynajmy analizę analityki od „co to znaczy?” w kontekście zbierania danych, na każdym poziomie ścieżki klienta. Wyłapujmy anomalie, takie jak w przykładzie Piotra – około 50% współczynnika braku jakiejkolwiek interakcji z banerem zgody po uruchomieniu strony – dzięki temu tropowi udało się wykryć i zwalczyć znaczny poziom aktywności botów na stronie Orange.

Nieidealny, ale Skuteczny eCommerce : Droga do Podwojenia Sprzedaży Online

Jako następna na scenie zagościła Kasia Zasiadły właścicielka marki modowej Ul&ka. Podzieliła się historią własnego sukcesu oraz elementami strategii marketingowej, które pomogły jej rozwinąć i pomnożyć sprzedaż w sklepie online.

Najważniejsze (i najskuteczniejsze) elementy działań, o jakich wspomniała prelegentka to:

  • świat marki oparty na budowaniu relacji z klientami. Tutaj pomocne okazały się social media, regularnie publikowany content w szczególności video, który aktualnie napędza ruch i zasięgi;
  • newsletter, z odpowiednio dobranym komunikatem do odbiorców na różnym etapie lejka. Wiadomości, które opowiadają historię, nie są tylko słupem ogłoszeniowym;
  • limitowanie kolekcji – tworzenie mniejszych kolekcji częściej niż 2 razy do roku;
  • spotkania live na Instagramie/Tik Toku celem lojalizowania klientów;
  • zamknięta grupa na Facebook’u gdzie klientki mogą wymieniać się inspiracjami na stylizacje, opiniami czy nawet odsprzedawać produkty(!);
  • zaopiekowanie się „porzuconymi koszykami” i kampanie dosprzedażowe (remarketing, email marketing);
  • obsługa klienta, do której kontakt jest łatwy i przystępny. Konsultanci, którzy faktycznie rozwiązują problemy klientów;
  • w samym sklepie internetowym kluczową rolę odegrały m.in. opcje płatności (w tym opcja płatności odroczonej) oraz możliwość zakupu bez logowania się (jako gość).

Prelekcja Kasi była bardzo merytoryczna, a zarazem inspirująca. Jej doświadczenia mogą posłużyć za wytyczne dla wielu sklepów online.

Retail ‘25 – Witamy w nowej rzeczywistości!

Prelekcja Kuby Machety skupiała się na zmianach zachodzących w e-commerce, szczególnie z perspektywy docelowego klienta.

Źródło: materiały własne

Badania pokazują, że aż 62% europejskich konsumentów czuje się przytłoczona podczas dokonywania wyborów zakupowych oraz deklaruje, że zakupy wymagają większego wysiłku niż kiedyś. Aby zmniejszyć kompleksowość podczas podejmowania decyzji, korzystają z pomocy AI. Aż 55% konsumentów twierdzi, że nie mogą sobie pozwolić na złe decyzje zakupowe, dlatego wracają do marek, które się sprawdziły. Jednak 77% uznałoby za pomocne, gdyby AI skróciło ich zakupowy research, co mogłoby ich skłonić do zmiany dotychczasowych sklepów. Dlatego inwestowanie w rozwój AI staje się dla e-commerce nie tylko innowacją, ale już koniecznością.

Kuba nawiązał również do konieczności budowania marki oraz wykorzystywania emocji w strategii marketingowej. Każdy 1% inwestycji w budowanie marki przekłada się na wzrost krótko- i długoterminowej sprzedaży, a skupianie się jedynie na krótkoterminowym ROI prowadzi do zignorowania znacznej części zysków z mediów.

Aż 28% długoterminowego wzrostu marki wynika z pozytywnych emocji, które utrzymują się po obejrzeniu reklamy. Kuba podkreślił jednak rolę „podróży emocjonalnej” i wykorzystania tzw. emocji pomostowych:

Źródło: materiały własne

Sukces w e-commerce to nie przypadek – o strategii, która faktycznie działa

Tę prelekcję wygłosił Michał Pietrzak. Podczas wystąpienia pokazał case study współpracy z jedną z Klientek i wdrożonych zmianach, które sprawiły, że efektywność działań się zwiększyła. Na podstawie case study prelegent opowiedział o elementach strategii, które mogą przyczynić się do sukcesu naszego sklepu.

Na początku powinniśmy zadać sobie pytanie, czy prowadzenie naszego sklepu ma sens. Jeżeli marża jest poniżej 30%, a koszyki użytkowników zazwyczaj są poniżej 150 zł, to szanse na zysk mogą być nikłe.

Dodatkowo ważnym elementem strategii jest audyt, sprawdzenie, kim jest Twój Klient oraz czym się kieruje w wyborze produktów.

Nie możemy zapomnieć również o analizie naszej konkurencji.

Bardzo istotnym czynnikiem jest również strategia komunikacji. Warto tworzyć unikalne przekazy, aby zaintrygować odbiorcę, dzięki czemu dłużej zapamięta Twoją markę.

Źródło: materiały własne

Reimagining engagement with Microsoft Advertising

Daniel Trost wygłosił tę prezentację w języku angielskim. W jej trakcie opowiedział o statystykach dotyczących użytkowników wyszukiwarki Bing oraz zachęcił do korzystania z systemu Microsoft Ads.

Źródło: materiały własne

Dodatkowo dowiedzieliśmy się o nowościach w tym systemie reklamowym, m.in.:

  • Reklamy AI (showroom ads),
  • Reklamy na LinkedInie – w ramach Microsoft Ads będzie można wyświetlać reklamy na tej platformie,
  • Wideo – system sam stworzy wideo na podstawie zdjęcia,
  • Wyszukiwanie obrazów w wyszukiwarce Bing.

Jak stworzyć społeczność 180 000 fanów, którzy kupią od Ciebie… nawet kiszonki

Jako kolejny na scenie zagościł Bartosz Jurga z prezentacją dotyczącą budowania społeczności wokół marki i jej wpływu na przychody w sklepie internetowym. Podzielił się wskazówkami, które wypracował na własnym przykładzie działań dla marki Kiszone Specjały. Trzy filary, o których wspomniał prelegent w kontekście budowania społeczności to: bądź tam, gdzie są Twoi klienci, daj im wartość, wzbudź emocje.

W działaniach niezwykle istotny jest etap planowania – to nie tylko analiza klientów, ich zainteresowań i zachowań, ale też rozplanowanie treści, stworzenie harmonogramu publikacji i analiza wyników, jakie generują.

Wyzwaniem w działaniach może być praca koncepcyjna i wymyślanie pomysłów na treści, te oczywiście najlepiej brać z głowy. Jednak jeśli to niemożliwe, warto również sprawdzić, co zadziałało u konkurencji i się zainspirować, zapytać o radę AI czy czerpać od odbiorców m.in. odpowiadając na ich pytania czy komentarze.

Przepisem na udane działania na TikToku czy Instagramie, które generują sprzedaż, będzie tworzenie wideo contentu. Tu warto zwrócić uwagę na:

  • chwytliwy hook, w pierwszych 3 sekundach filmu,
  • budowanie napięcia,
  • lukę informacyjną,
  • dobrą jakość nagrania (światło, dźwięk),
  • niespodziewane wstawki,
  • napisy,
  • ciekawy content,
  • zapętlenie i korzystanie z trendujących dźwięków.
Źródło: materiały własne

Panel dyskusyjny: Wyzwania oraz strategie w skalowaniu biznesów

Podczas panelu dyskusyjnego odpowiedzi na pytania prowadzącego (w tej roli Michał Garczyński, Get Noticed Agency) udzielili Basia Garczyńska (Cortland), Adrian Tubacki (Cosmo Group), Oliwia Simińska (Auroria), dzieląc się swoimi doświadczeniami z rozwijania sprzedaży online. Uczestnicy podzielili się sprawdzonymi praktykami, podkreślając znaczenie budowania Brand Heroes w strategii marketingowej, dzielenia się wiedzą jako element przyciągania i lojalizowania klientów oraz treści wideo, które przyciągają odbiorców. Uczestnicy panelu kładli nacisk nie tylko na pozyskanie klientów, ale przede wszystkim ich lojalizacje oraz poprawę ich doświadczenia zakupowego, zarówno poprzez dostosowanie sklepów online (optymalizacja UX, analiza map ciepła), jak i doświadczenie offline, czyli kontakt z konsultantami i zaangażowaną obsługę klienta.

Źródło: materiały własne

Obsługa klienta – złoty klucz do rozwoju ecommerce

O korzyściach płynących z inwestycji w obsługę klienta, mówił Radosław Gołębski z marki Savicki. Jedną z najważniejszych tez postawionych przez prelegenta było, że zamiast na obsługę (która może kojarzyć się z poprawnym korzystaniem z urządzeń), powinno stawiać się na opiekę nad klientem. Trzy kluczowe cechy dobrego customer care to:

  • Dostępność i responsywność, bo nie ma nic gorszego niż wieczne czekanie na słuchawce na połączenie z konsultantem. Dostępność pozwala na redukcję eskalacji niezadowolenia klientów i wpływa na pozytywny odbiór marki.
  • Empatia i komunikacja – czyli zrozumienie potrzeb i oczekiwań, zachowanie spokoju w trudnych sytuacjach. Zaopiekowanie się klientem daje mu poczucie bezpieczeństwa. To buduje lojalność i reputację marki.
  • Profesjonalizm i doradztwo, czyli nacisk na ekspertyzę w kontekście sprzedawanych produktów to podstawa. To wpływa na pozytywne doświadczenia klientów, co wyróżnia markę na tle konkurencji.
Źródło: materiały własne

Skuteczne strategie AI SEO dla Ecommerce

Maciej Chmurkowski z Senuto oraz Robert Niechciał z SensAI w prosty sposób wytłumaczyli, jak działają modele językowe oraz zachęcili do wykorzystania AI do tworzenia opisów kategorii, opisów produktów oraz treści poradnikowych i blogowych. Podkreślili jednak, że do zbudowania pomocnych i przykuwających uwagę treści trzeba zebrać szereg danych.

W przypadku opisów kategorii i produktów proponowali stworzenie bazy wszystkich produktów i ich cech kluczowych, przeanalizowanie konkurencji w SERP i wykorzystanie różnych parametrów sklepu. Podsumowanie takich danych i swoich analiz warto dodać do prompta, chcąc wygenerować treści. Natomiast do stworzenia tekstów poradnikowych warto wykorzystywać tzw. encje (klastry tematyczne), aby zagospodarować w tekście wszystkie aspekty omawianego tematu.

Każdy taki tekst warto dodatkowo “zhumanizować”, żeby brzmiał bardziej naturalnie i sprawiał wrażenie napisanego przez człowieka. W tym celu należy usunąć z tekstu zbędne wyrażenia i powtórzenia i stosować synonimy. W prompcie warto umieścić również informację o mieszaniu długości zdań i akapitów. Dodatkowo można dodać do promptu próbkę tekstu napisanego samodzielnie dla przykładu, w jakim stylu AI powinno pisać dany tekst.

Źródło: materiały własne

Przepis na dane z GA4, którym możesz zaufać

W kolejnym wystąpieniu Adrian Andrzejczyk podkreślił znaczenie uporządkowanych danych analitycznych dla prowadzenia biznesu e-commerce. Czy wiemy, w jakim stopniu możemy zaufać swoim danym z GA4? Na szczęście istnieje kilka sposobów na uzyskanie lepszej jakości danych analitycznych, którymi podzielił się Adrian:

Przepis 1:

Wdrożenie analityki “server_side” z wykorzystaniem Cloudflare – takie podejście przynosi kilka wymiernych korzyści:

  • przyspieszenie strony,
  • poprawa jej bezpieczeństwa dzięki ograniczeniu możliwości działania botów oraz ukryciu technologii data layer oraz możliwość wdrożenia Facebook API, który generuje więcej danych niż wdrożenie przez GTM.

Najważniejszą zaletą będzie jednak posprzątanie GA4, dzięki rozbudowanym (w porównaniu do standardowych, e-commercowych SaaS) możliwościom konfiguracji gtagu. Adrian przytoczył case study, w którym po wdrożeniu tagów przez Cloludflare udział ruchu “not set” spadł z 50 do 5%, a liczba zdarzeń zwiększyła się dwukrotnie.

Przepis 2:

Posiadanie własnej “hurtowni danych” w BigQuery, które umożliwia m.in. zasilanie raportów w Looker Studio danymi BigQuery zamiast GA4, co pozwala na większą kontrolę nad danymi i daje lepsze możliwości ich porządkowania.

Źródło: materiały własne

Przepis 3:

Parametr User_ID – Adrian wspominał przypadki, w których GA4 mimo deklaracji, zmienia ID sesji oraz użytkownika w trakcie trwania sesji, co skutkuje np. wysokim udziałem porzuconych koszyków. Zdefiniowanie jak najwcześniej parametru user_id na podstawie danych dostarczonych przez użytkownika, pozwoli nam zabezpieczyć się przed takimi sytuacjami i uzyskać lepszej jakości dane.

Znaczenie marki w strategii sprzedaży omnichannel

Prelegentka z marki Kubota omawiała, jak ważna jest marka i związane z nią doświadczenia w sprzedaży wielokanałowej. Podkreślała, że marka stoi na podium, zaraz za ceną i jakością w rankingu czynników zakupowych, na przykładzie branży fashion.

Do fundamentów siły marki zaliczyła:

  • tożsamość wizualną zarówno w kampaniach online, jak i offline,
  • autentyczność i konsekwencję działań,
  • działania na rzecz zrównoważonego rozwoju i zachowanie transparentności,
  • spójność doświadczeń,
  • adaptację do zmian kulturowych.

Podczas prezentacji przedstawiła drogę marki Kubota do stania się drugą w Polsce marką (zaraz po Adidas) kojarzoną bezpośrednio z klapkami. Podkreślała, że dzięki wszystkim wymienionym powyżej fundamentom Kubota mogła przejść drogę od firmy kojarzonej głównie z sentymentu do lat 90-tych do nowoczesnej marki odpowiadającej potrzebom młodego pokolenia.

Źródło: materiały własne

Jak wykorzystać wideo do skutecznej promocji sklepu

Marcin Majzner – twórca marki CupSell podzielił się z nami wiedzą, jak wykorzystać TikToka i wideo marketing do zwiększenia sprzedaży.

88% obecnie konsumowanych w Internecie treści ma formę wideo. Inwestycja w wideo marketing jest w obecnych czasach niezbędna dla wyprzedzenia konkurencji oraz budowania świadomości marki. Wideo pełni nie tylko funkcje promocyjne, ale pozwala markom zostawić po sobie trwały ślad w Internecie – idealnie sprawdzają się wideo w formie poradnikowej, szczególnie będące odpowiedzią na ponadczasowe problemy. Obecnie YouTube stanowi drugą największą wyszukiwarkę świata – warto wykorzystać ten trend, np. sprawdzając, jakie pytania zadają klienci i nagrywając na nie odpowiedzi w formie wideo.

Źródło: materiały własne

Prezentacja Marcina skupiała się również na marketingu wideo prowadzonym na TikToku. Wspomniał o czasie życia filmu TikTokowego – maksymalnie 48 godzin, dlatego konieczne jest tworzenie ogromnych ilości treści. Pomocne mogą się w tym okazać narzędzia AI – Hailuo AI oraz HeyGen. Marcin podzielił się praktycznymi wskazówkami zarówno na temat tworzenia reklam na TikToku, jak i działania organicznych algorytmów tej platformy. Dla wielu firm marketing na TikToku to szansa na dynamiczny rozwój na platformie, której liczba użytkowników zwiększa się z każdym dniem, a wielu konkurentów jeszcze nie rozpoczęło tam swojej przygody.

Podsumowanie

Ecommerce Event 2024 w Warszawie był niezwykle wartościowym wydarzeniem, pełnym inspirujących prezentacji i praktycznych wskazówek. Mieliśmy okazję poznać najnowsze trendy w e-commerce, a także dowiedzieć się, jak skutecznie wykorzystać AI, analitykę czy content marketing w marketingu e-commerce. Konferencja obfitowała w praktyczną wiedzę, która pomoże nam jeszcze skuteczniej wspierać rozwój sklepów internetowych.

Aleksandra Połetek-Pszonak
New Business Expert. Magister marketingu, w Devagroup zajmuje się sprzedażą i kontaktem z klientami. W pracy ceni sobie jasną komunikację, zadowolenie klienta i możliwość udziału w ciekawych projektach oraz picie dużej ilości kawy bez wyrzutów sumienia. Miłośniczka dobrych reklam, podróży i kultury latynoamerykańskiej.

Aleksandra Podżorska
SEO Specialist. W DevaGroup odpowiada za prowadzenie kampanii SEO, przeprowadzanie audytów i optymalizację stron internetowych klientów. Szczególnym zainteresowaniem darzy strategie SXO i rozwój AI w branży SEO. Prywatnie miłośniczka podróży małych i dużych, kultury i języka włoskiego oraz aktywnego stylu życia.

Aleksandra Kuszewska
SEM Specialist. Certyfikowana specjalistka Google Ads. W DevaGroup prowadzi kampanie w systemach Google Ads, Facebook Ads oraz Microsoft Ads. Prywatnie miłośniczka skandynawskich kryminałów oraz długich spacerów.

Aleksandra Nowak
Junior SEM Associate. Przygodę z marketingiem rozpoczęła niedawno. Jest absolwentką programu Umiejętności Jutra, a z wykształcenia... fizykiem medycznym. W DevaGroup zajmuje się kampaniami Google Ads. Prywatnie podróżniczka, autostopowiczka, pasjonatka gier (z prądem i bez), wspinaczki i górskich wędrówek.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (2 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry