Internet to bezkresna przestrzeń wypełniona treściami, które nie są równie wartościowe. O ile w przypadku wybranych dziedzin takich jak sport, hobby czy rozrywka możemy ostatecznie przejść nad tym do porządku dziennego, tak w przypadku kategorii szczególnie wrażliwych jak zdrowie, prawo czy edukacja nie ulega wątpliwości, iż w interesie ogółu jest to, by premiowane były wiarygodne, bezpieczne i pewne treści. Stąd kategoria stron o wyjątkowym znaczeniu, określanych jako YMYL (Your Money or Your Life), w przypadku których szczególnie ważne jest stosowanie się do wytycznych E-E-A-T. Z artykułu dowiesz się więcej zarówno na temat YMYL, jak i E-E-A-T, a przede wszystkim – dlaczego te dwa skróty powinny iść ze sobą w parze.
Spis treści
Co to jest E-E-A-T?
E-E-A-T (niegdyś E-A-T) to zestaw kryteriów stosowanych przez Google do oceny jakości stron internetowych, szczególnie w kontekście wiarygodności treści. Kryteria te pomagają wyszukiwarce określić, czy strona dostarcza wartościowe treści i rzetelne informacje dla użytkowników.
E-E-A-T to akronim od słów:
- Experience,
- Expertise,
- Authoritativeness,
- Trustworthiness.
Experience (doświadczenie) oznacza praktyczną wiedzę w danym temacie, opartą na doświadczeniu autora. Zgodnie z kryteriami E-E-A-T Google ma premiować praktyczne treści, które odzwierciedlają autentyczne doświadczenia, czyli np. ciekawostki, przykłady, obliczenia, anegdoty, a nie jedynie ogólną wiedzę, którą można w kilka chwil znaleźć w sieci.
Expertise (eksperckość) dotyczy wysokiego poziomu specjalistycznej wiedzy autora, jego kwalifikacji i głębokiego zrozumienia danego tematu. Jest to szczególnie istotne w przypadku tematów sklasyfikowanych w kategorii „Twoje pieniądze czy Twoje życie” (YMYL), takich jak zdrowie, finanse czy porady prawne.
Authoritativeness (autorytatywność) oznacza, że strona www lub autor są postrzegani jako wiarygodne źródło informacji w danej dziedzinie. Autorytet w danej dziedzinie może być budowany poprzez linki zwrotne z wartościowych źródeł lub cenione publikacje danego autora (również w innych miejscach w sieci).
Trustworthiness (zaufanie) obejmuje wiarygodność i rzetelność treści. Wysokiej ocenie w tym zakresie mogą sprzyjać takie czynniki jak certyfikat SSL, biografia autora (możemy też przygotować podstrony dla autorów treści), dane kontaktowe czy zgodność podawanych informacji z faktami.
Dlaczego czynniki E-E-A-T są istotne w pozycjonowaniu w wyszukiwarkach?
W związku z masową publikacją tekstów niskiej jakości (tworzonych obecnie głównie przez narzędzia AI), wyszukiwarka Google chce w coraz większym stopniu premiować treści wartościowe, oparte na praktycznej wiedzy użytkowników. I choć o contencie wysokiej jakości mówi się od dawna w branży SEO, to wytyczne E-E-A-T stawiają poprzeczkę jeszcze wyżej, kładąc duży nacisk na zgodność treści z faktami, pogłębioną analizę i ekspercką pozycję autora.
Algorytm Google wykorzystuje zasady E-E-A-T do oceny ogólnej jakości stron internetowych, pomagając określić, która treść najprawdopodobniej spełni intencję wyszukiwania użytkownika. W przypadku treści o wysokim wskaźniku E-E-A-T jest bardziej prawdopodobne, że zostaną one uznane za wartościowe, a co za tym idzie – silniej premiowane w wynikach wyszukiwania. Choć wspomniane wyżej elementy nie stanowią bezpośredniego czynnika rankingowego, warto brać je pod uwagę realizując swoją strategię SEO. Optymalizacja pod kątem tych czynników może bowiem pomóc w dopasowaniu treści do tego, co Google uważa za wiarygodny, wysokiej jakości content, zwiększając szanse na wysokie pozycje w Google.
Co oznacza skrót YMYL?
YMYL to skrót od „Your Money or Your Life”. Jest to termin używany przez Google do kategoryzowania witryn, które mogą znacząco wpłynąć na dobrostan psychiczny, zdrowie fizyczne, stabilność finansową lub bezpieczeństwo danej osoby. Wspólnym mianownikiem tego typu stron czy treści jest to, że dezinformacja w tych obszarach grozi potencjalnym ryzykiem dla użytkownika. W związku z tym Google stosuje surowsze standardy jakości w odniesieniu do treści YMYL.
Przykłady tematów YMYL obejmują porady finansowe, informacje medyczne, wskazówki prawne oraz ważne decyzje życiowe, związane np. z edukacją czy mieszkalnictwem. Koncepcja ta została wprowadzona w wytycznych Google Search Quality Evaluator Guidelines, aby zapewnić, że wysokiej jakości, wiarygodne i, co bardzo ważne, bezpieczne treści będą traktowane priorytetowo w wynikach wyszukiwania.


Zadbaj o widoczność swojej strony
Skorzystaj z doświadczenia ekspertów
Jakie odniesienie do stron Your Money Your Life mają czynniki E-E-A-T?
Czynniki E-E-A-T odgrywają bardzo ważną rolę w kontekście standardów stron YMYL. Dbałość o jakość i niezawodność contentu może w bezpośredni sposób wpływać bowiem na dobre samopoczucie użytkowników. Jak wiemy, Google wymaga od witryn YMYL utrzymania najwyższych standardów ze względu na ich potencjalny wpływ na stabilność finansową, zdrowie i bezpieczeństwo. Dlatego też, tworząc treści na strony z kategorii YMYL, w sposób szczególny należy podążać za wskaźnikami E-E-A-T, aby dostarczać użytkownikom informacje oparte na doświadczeniu, wiedzy, autorytecie i wiarygodności.
Ostatecznie, związek między E-E-A-T a YMYL sprowadza się do odpowiedzialności twórców treści za dostarczanie rzetelnych informacji, które pozytywnie wpływają na życie użytkowników. Poniżej przeczytać można przykłady tego, jak tworzyć treści zgodne z E-E-A-T na strony YMYL.
E-E-A-T a strony medyczne
Strony medyczne to szczególna kategoria ze względu na poważne potencjalne konsekwencje dezinformacji w treściach związanych ze zdrowiem. Serwisy medyczne muszą tworzyć treści, które uwiarygadniają kwalifikacje autorów, prezentując ich doświadczenie zawodowe i dorobek zawodowy lub naukowy.
Na problem braku wiarygodnych źródeł informacji w dziedzinie psychiatrii zwracał uwagę m.in. Paweł Gontarek w swoim wystąpieniu na Festiwalu SEO. Zaznaczył, że sieć obfituje w artykuły dotyczące medycyny, a w szczególności psychiatrii dziecięcej, które niestety często są „puste” i nie przynoszą czytelnikowi wartości edukacyjnej. Większość z nich powtarza jedynie ogólnikowe informacje na temat depresji u dzieci. Więcej o wystąpieniu Pawła w naszej relacji z wydarzenia: Podsumowanie Festiwalu SEO 2023
Poniżej przykład artykułu blogowego na stronie YMYL (dotyczącej tematyki medycznej), który spełnia wytyczne E-E-A-T. Tekst jest wyczerpujący, autor treści to ekspert w dziedzinie okulistyki, tekst jest aktualny (2024) i poparty odniesieniami do badań naukowych i w bardzo niewielkim stopniu reklamowy.

Bardzo częstą praktyką w przypadku stron związanych ze zdrowiem jest też tworzenie treści przez zaznajomionych z tematem copywriteterów, a następnie ich korekta i uzupełnienie przez osoby specjalizujące się w danej dziedzinie zdrowia.
E-E-A-T a strony prawne
Trudno wyobrazić sobie sytuację, w której obywatele mają szeroki i niedrogi dostęp do prawników gotowych niemal od razu udzielić stosownych odpowiedzi na pytania. Doskonale wiemy, jak wiele osób szuka w sieci porad związanych z prawem. Publikowane w sieci prawne treści powinny być tworzony przez wykwalifikowanych profesjonalistów, którzy mogą dostarczyć dokładnych i istotnych informacji na temat złożonych kwestii prawnych. Dzięki temu użytkownicy otrzymują wiarygodne wskazówki, które następnie pomogą im podejmować właściwe decyzje.
Poniżej przykład artykułu blogowego w witrynie z kategorii YMYL (tematyka prawna) napisanego zgodnie z wytycznymi E-E-A-T. Tekst jest wyczerpujący, napisany przez prawnika z rozbudowaną biografią, aktualny (2024), odwołujący się do przepisów prawa i w bardzo niewielkim stopniu reklamowy.

E-E-A-T a witryny finansowe
Strony finansowe są zobowiązane do przestrzegania wysokich standardów E-E-A-T ze względu na wrażliwy charakter porad finansowych oraz ich potencjalny wpływ na stabilność ekonomiczną użytkowników. Przykłady treści na stronach typu YMYL, które mogą wprowadzać w błąd to np. błędne wyliczenia dotyczące kredytu hipotecznego czy rekomendacje dotyczące zakupu akcji spółek giełdowych, nie mające poparcia w realnych danych.
Demonstrując autorytet i wiarygodność, strony finansowe mogą zwiększyć swoją reputację oraz przyciągnąć lojalną publiczność poszukującą rzetelnych porad finansowych. Przestrzeganie zasad E-E-A-T pozwala tym stronom poprawić swoje pozycje w wyszukiwarkach, zapewniając jednocześnie użytkownikom dostęp do solidnych informacji finansowych.
E-E-A-T a strony edukacyjne
Edukacja to kolejna „newralgiczna” dziedzina pod kątem wiarygodności i jakości treści, gdyż mogą one mieć wpływ na wyniki nauczania. Rodzice dzieci w wieku szkolnym doskonale wiedzą, jak ważną rolę pełni Internet w kontekście poszukiwania wiedzy podczas odrabiania prac domowych czy nauki do egzaminów. Dlatego też szczególnie ważne jest to, aby uczniowie nie przyswajali wiedzy z niewiarygodnych źródeł, informacji niesprawdzonych, danych wprowadzających w błąd czy tzw. fake newsów.
Edukacyjny content powinien być tworzony przez kompetentnych edukatorów lub ekspertów w danej dziedzinie, bądź przez sprawnych copywritetów lub pasjonatów danej tematyki, którzy wiedzą, jak powoływać się na dostępne w sieci badania naukowe i wiarygodne źródła informacji. Dzięki temu strona stanowić będzie zaufane źródło informacji dla uczniów poszukujących wysokiej jakości treści edukacyjnych.
E-E-A-T a witryny związane z bezpieczeństwem
Strony związane z bezpieczeństwem powinny przestrzegać zasad E-E-A-T ze względu na krytyczne znaczenie informacji, które dostarczają w zakresie ochrony osobistej i danych. Content powinien być tworzony przez profesjonalistów z rozległą wiedzą w dziedzinie cyberbezpieczeństwa lub pokrewnych obszarach, aby zapewnić użytkownikom wiarygodne wskazówki dotyczące bezpieczeństwa w sieci.
Jakich treści unikać na stronach YMYL?
Kiedy mowa o tworzeniu contentu na strony YMYL, należy unikać pewnych rodzajów treści, aby zachować wiarygodność i przestrzegać wytycznych Google. Są to:
- „płytkie” treści niskiej jakości, które nie dostarczają kompleksowych i wnikliwych informacji,
- wszelkie wprowadzające w błąd lub nieścisłe informacje mogące prowadzić do szkodliwych konsekwencji dla użytkowników,
- treści, które powstały przy udziale autorów bez odpowiednich kwalifikacji,
- artykuły oparte na opiniach nie mających poparcia w faktach, źródłach, ekspertyzach,
- treści nadmiernie promocyjne/reklamowe,
- content zaprojektowany wyłącznie w celu uzyskania wysokich pozycji w wyszukiwarkach, a nie dostarczania wartości dodatniej użytkownikom,
- przestarzałe informacje mogące wprowadzać użytkowników w błąd (powinny być regularnie aktualizowane wraz z datą ostatniej aktualizacji).
Pozycjonowanie stron YMYL a E-E-A-T – podsumowanie
YMYL odnosi się do stron internetowych, które zawierają treści mogące znacząco wpłynąć na zdrowie, finanse lub ogólne samopoczucie użytkownika. W przypadku tego typu stron szczególnie ważne jest to, aby informacje na nich zawarte były wiarygodne, bezpieczne, poparte faktami i pisane przez osoby będące specjalistami w swoich dziedzinach. Zgodnie z wymogami E-E-A-T, wyszukiwarka Google powinna premiować tego typu treści, wyświetlając je wyżej w wynikach wyszukiwania. Z drugiej strony, portale dotyczące wrażliwej tematyki, nie wykazujące silnego E-E-A-T, mogą być klasyfikowane jako niskiej jakości i ryzykować obniżeniem w rankingu wyników wyszukiwania Google.
Co możemy z tego wyciągnąć dla siebie, optymalizując pod kątem SEO stronę internetową z „wrażliwej” branży? Z pewnością warto zwrócić uwagę na aktualność danych, ich poparcie w źródłach wiedzy naukowej, informacje o autorze lub autorach podkreślające ich wiedzę oraz wyczerpujące, dogłębne podejście do danego zagadnienia. Warto pamiętać również o danych strukturalnych (schema) oraz formach urozmaicenia treści – spisie treści, wypunktowaniach, tabelach czy grafikach. Z pewnością nie zaszkodzi również kilka linków zewnętrznych pochodzących ze sprawdzonych, uznanych w branży źródeł.