Dane strukturalne w SEO

Marika Sobiecka
Marika Sobiecka
Archiwum 12.2021
 
Dane strukturalne w SEO

Dane strukturalne w SEO
Czym są i dlaczego warto je zaimplementować

Liczne aktualizacje algorytmów Google dają Ci w kość, a na dokładkę konkurencja stale pozyskuje nowych klientów dzięki nowemu wyglądowi wyników w wyszukiwarce? Zastanawiasz się co możesz zrobić w takiej sytuacji, by Twoja strona również stała się bardziej widoczna i  atrakcyjna dla użytkowników? A zadbałeś o wdrożenie schema dla swojej witryny? Jeśli nie wiesz czym są dane strukturalne, jak sprawdzić oraz czy Twoja strona w ogóle je posiada, to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie!

Czym są dane strukturalne?

Dane strukturalne, rich snippets czy po prostu schema, to znaczniki w kodzie, których zadaniem jest określenie rodzaju treści, znajdującej się na stronie. Dzięki temu roboty nie tylko odczytują zawartość tekstu, ale są w stanie go “skategoryzować”, a co za tym idzie wyświetlić w wynikach wyszukiwania w nieco odmienny sposób od reszty. Lepsze dopasowanie odpowiedzi na pytanie zadane przez użytkownika może stanowić zachętę do wejścia na stronę.

Istnieje pełen spis wszystkich dostępnych znaczników, które można wykorzystać w swojej witrynie. Daje to wiele możliwości interpretacji wyników wyszukiwania w zależności od typu oznaczenia, tematyki strony, a także oferty/produktów. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że nie każdy typ danych strukturalnych można wprowadzić na każdą stronę.

Dlaczego warto je wdrażać na stronę i jaki mają związek z SEO?

Znaczniki schema, jeśli zostaną prawidłowo wdrożone, znacznie wpływają na wygląd Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Wizualne wyróżnienie w postaci rozwijanej listy czy ocen wpisów może okazać się bardziej ciekawe dla użytkownika, przyciągnąć go na stronę i zachęcić do skorzystania z oferty. Odgrywają one jednak ważną rolę także w działaniach SEO. Poprzez prawidłowe oznaczenie strony roboty są w stanie ją skategoryzować, połączyć tematycznie z innymi frazami, a także wyróżnić ofertę, co realnie wpływa na wskaźnik CTR

Gdzie można znaleźć wytyczne dotyczące wprowadzania danych?

Jeśli nie masz doświadczenia w pracy z kodem HTML, a chcesz wprowadzić dane strukturalne dla swojej strony, to koniecznie skorzystaj z pomocy specjalistów. Pomogą Ci nie tylko w prawidłowej implementacji nowych znaczników na Twojej stronie, ale także doradzą dobór tych odpowiednich w zależności od typu danej strony. Pełną rozpiskę dostępnych danych można znaleźć na stronie https://schema.org/, gdzie znajduje się także dokumentacja dotycząca każdego typu schema oraz kod niezbędny do ich wdrożenia.

 

 

Google przygotowało również swoje wskazówki dotyczące tego, w jaki sposób należy wdrażać dane uporządkowane i z jakich formatów korzystać. Jest to niezwykle ważne jeśli chcesz, aby dane były wykrywane podczas testów. Korzystanie z nieobsługiwanej technologii, pomimo wdrożenia znaczników, nie przyniesie oczekiwanych efektów w postaci zmiany wyglądu wyników wyszukiwania czy lepszego dopasowania treści.

Pełne informacje o wdrażaniu danych strukturalnych od Google możesz znaleźć tutaj.

Jakie schema wdrożyć na swoją stronę?

W zależności od typu strony wprowadza się inne znaczniki schema. Najwięcej możliwości mają sklepy internetowe, gdzie przy pomocy danych strukturalnych mogą one dokładnie opisać kategorie oraz produkty. W tym przypadku mowa nie tylko o opisach, ale również o grafikach, ocenach użytkowników, cenie produktu i wielu innych cechach. Sprawdź, jakie dane możesz wprowadzić na swoją stronę!

Pełna lista danych strukturalnych:

 

Strona wizytówkowa bądź usługowa

Jesteś właścicielem niewielkiej strony, na której prezentujesz swoje usługi bądź posiadasz jedynie tak zwaną “wizytówkę internetową”? Na ten typ strony również wprowadza się dane strukturalne. Głównie są to dane nazywane Local Business, zawierające podstawowe informacje jak opis firmy, dane z wizytówki czy  adres e-mail. Ich celem jest przedstawienie użytkownikom lokalizacji firmy, co wpłynie również pozytywnie na wszelkie działania związane z pozycjonowaniem lokalnym. 

Jeśli strona jest na tyle rozbudowana, że posiada stronę z pytaniami i odpowiedziami, które mogą pomóc użytkownikom, warto także wprowadzić dane FAQ Page. Dzięki temu Google może wyświetlić listę już na etapie wyników wyszukiwania.

E-commerce

Najwięcej możliwości wprowadzenia danych strukturalnych mają sklepy internetowe. Ze względu na rozbudowaną strukturę strony ważne jest, by zadbać o uporządkowanie wszystkich znajdujących się tam informacji. Zacznijmy więc od początku.

Najważniejszym elementem danych strukturalnych w sklepach internetowych są dane Product. Jak sama nazwa mówi odpowiadają one za wszystko co związane z produktami – ich nazwa, opis, cena, ocena użytkowników, a nawet stan magazynowy. To, czy każdy z tych elementów zostanie wypełniony, zależy wyłącznie od właścicieli sklepów. 

Warto także pamiętać o Breadcrumb, czyli danych odpowiadających za nawigację na stronie. Wprowadzenie widocznego paska nawigacyjnego to nie tylko ułatwienie dla użytkownika, prezentujące stopień zagłębienia danej podstrony w strukturze serwisu. Jest to także informacja dla robotów Google, które dzięki breadcrumbs pokazują w wynikach wyszukiwania bardziej przyjazne adresy.

Blogi

Wszelkiego rodzaju blogi, portale tematyczne i inne strony zajmujące się publikacją artykułów również mogą posiadać dane strukturalne w kodzie. W ich przypadku najlepszym rozwiązaniem jest wprowadzenie schema Article, odpowiadającego za informacje o autorze, dacie dodania wpisu, jego tytule i krótkim opisie. 

Jak zweryfikować czy poprawnie wprowadzono dane na stronę

Jeśli udało Ci się wdrożyć dane strukturalne na swoją stronę, ale nie jesteś pewien, czy wszystko przebiegło zgodnie z planem, możesz skorzystać ze specjalnego narzędzia do weryfikacji. Test wyników z elementami rozszerzonymi jest zupełnie darmowy i daje możliwość sprawdzenia nie tylko adresu strony, ale i przygotowanego kodu html, który dopiero ma zostać wdrożony. 

Kiedy schema zostały wdrożone prawidłowo, test wykaże wszystkie rodzaje danych, jakie zostały znalezione:

 

 

Mogą pojawić się także ostrzeżenia – oznacza to, że schema zostały wykryte, jednak nie są w pełni prawidłowo wypełnione danymi. Zdarzają się takie przypadki, że mimo prawidłowej implementacji, test jedną z podanych wartości uważa za niezgodną z dopuszczalną. Nie należy się jednak tym za bardzo przejmować, jest to całkowicie normalne.

Prawidłowość wprowadzonych danych strukturalnych można również obserwować w Google Search Console. W zależności od typu strony i wprowadzonych znaczników schema, w kategorii “Ulepszenia” znajdują różne informacje o ich prawidłowości. Jeśli tylko wykryty zostanie błąd związany z zawartymi na stronie danymi, informacja na jego temat pojawi się właśnie w tym miejscu.

 

 

Narzędzie od Google pozwala na bieżąco monitorować stan strony, dzięki czemu można szybko reagować na ewentualne błędy w konfiguracji schema czy zawartych w nich danych. 

Jeśli więc nie jesteś pewny czy Twoja strona ma wdrożone dane strukturalne wykonaj test wyników z elementami rozszerzonymi. Gdy otrzymasz wynik negatywny warto pomyśleć o wdrożeniu choć części schema do swojej witryny, nie tylko ze względów SEO, ale również wielu korzyści wynikających z tego dla użytkowników. 

Marika Sobiecka
Były pracownik na stanowisku SEO Specialist. z zacięciem copywriterskim. W swojej codziennej pracy tworzy strategie content marketingowe dla dużych marek, jednocześnie szkoląc się z zakresu technicznego SEO. Dzieli się wiedzą poprzez występy między innymi na barcampie SEO Poland w Bydgoszczy czy podczas naszej serii webinarów "Pomówmy o marketingu". W swojej pracy uwielbia różnorodność - z każdą marką pracuje się zupełnie inaczej, mimo dążenia do osiągnięcia tych samych efektów. W życiu prywatnym ogromna fanka klasycznej motoryzacji oraz nieklasycznej (klubowej) muzyki ;) Można spotkać ją zarówno z grzechotką, jak i dobrą książką w ręce.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (7 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry