Wykluczające słowa kluczowe w Google Ads – czym są i jak je wykorzystać?

Wykluczające słowa kluczowe w Google Ads – czym są i jak je wykorzystać?

Wykluczające słowa kluczowe
– czym są i jak je wykorzystać?

Tworząc reklamy w Google Ads, do kampanii w sieci wyszukiwania mamy możliwość dodania słów kluczowych, dzięki którym użytkownik może wyświetlić reklamę, a następnie, jeśli go zainteresuje, kliknąć w nią i dokonać określonej konwersji. Co ważne, frazy możemy nie tylko dodawać, ale również je wykluczać. Podczas tworzenia kampanii warto pamiętać o tzw. negatywnych słowach kluczowych, których zastosowanie posiada szereg zalet.

Czym są wykluczające słowa kluczowe?

Wykluczające słowa kluczowe to negatywne wyrazy czy też wyszukiwane hasła, które możemy ustawić, jeśli nie chcemy, by nasze reklamy wyświetlały się po wpisaniu przez użytkownika danej frazy. Co więcej, dzięki stosowaniu wykluczeń mamy większą szansę na dotarcie do osób, które faktycznie mogą być zainteresowane naszymi produktami bądź usługami oraz oszczędzamy budżet reklamowy, poprzez ograniczanie wyświetlania reklam na niepożądane hasła.

Rodzaje dopasowań wykluczających słów kluczowych

Przy dodawaniu wykluczających słów kluczowych możemy wybrać 3 dopasowania: ścisłe, do wyrażenia oraz przybliżone. Dopasowanie ścisłe sprawi, że reklama nie będzie wyświetlać się na dokładnie wykluczoną frazę. Dopasowanie do wyrażenia uniemożliwi wyświetlanie się reklamy na wpisane sformułowania wraz z wyrazami, które im towarzyszą. Natomiast dopasowanie przybliżone uniemożliwi wyświetlenie reklam, które będą zawierać wszystkie wykluczone słowa kluczowe oraz hasła, które są ich bliskimi synonimami.

Poniżej przykłady działania tych dopasowań dla przykładowych wyszukiwanych haseł w Google Ads:

Dopasowanie ścisłe [exact]

Wykluczające słowa kluczowe w dopasowaniu ścisłym sprawiają, że dana reklama nie wyświetli się tylko wtedy, gdy użytkownik wpisze dokładnie ten sam ciąg wyrazów w identycznej kolejności i bez innych dodatkowych słów. Tym samym reklama będzie się wyświetlać na słowa wykluczające w połączeniu z dodatkowymi słowami, jak wskazanie rozmiaru, marki, okazji itp.

– [czerwona sukienka]

Reklama wyświetli się na frazy:

  • czerwona sukieneczka
  • jasnoczerwona sukienka
  • zielona sukienka
  • tania czerwona sukienka
  • czerwona sukienka rozmiar M
  • czerwona sukienka na wesele

Reklama nie wyświetli się na frazę:

  • czerwona sukienka

Dopasowanie do wyrażenia „phrase”

Wykluczenia w dopasowaniu do wyrażenia „phrase” oznaczają, że reklama nie wyświetli się w przypadku zapytań zawierających dokładnie podane wyrażenie w tej samej kolejności. Jeśli wyszukiwane hasła będą zawierać dodatkowe słowa przed lub po wykluczonej frazie, reklama również się nie wyświetli – pod warunkiem, że zachowana jest oryginalna kolejność wykluczonej frazy.

– „czerwona sukienka”

Reklama wyświetli się na frazy:

  • sukienka czerwona
  • jasnoczerwona sukienka
  • czerwona sukieneczka

Reklama nie wyświetli się na frazy:

  • czerwona sukienka
  • tania czerwona sukienka
  • czerwona sukienka rozmiar M
  • czerwona sukienka na wesele

Dopasowanie przybliżone „broad”

Wykluczenia w dopasowaniu przybliżonym „broad” oznaczają, że reklama nie wyświetli się na żadne zapytania, które zawierają wykluczone słowo kluczowe w dowolnej formie. Obejmuje to różne kombinacje oraz kolejności wyrazów. Co ważne wyświetlenie reklamy może wystąpić, jeśli wyszukiwane hasło zawiera tylko niektóre z wykluczonych słów kluczowych.

– czerwona sukienka

Reklama wyświetli się na frazę:

  • zielona sukienka

Reklama nie wyświetli się na frazy:

  • czerwona sukienka
  • jasnoczerwona sukienka
  • czerwona sukieneczka
  • tania czerwona sukienka
  • czerwona sukienka rozmiar M
  • czerwona sukienka na wesele

Powyższe przykłady dopasowań pokazują, że reklamodawcy mają dużo możliwości w zakresie wykluczenia wyświetleń reklam i mogą wybrać odpowiednie z nich w zależności od preferencji.  Dodać frazy wykluczające można zarówno na poziomie grup reklam, jak i kampanii. Przygotowując negatywne słowa kluczowe na poziomie kampanii, mamy pewność, że żadna z włączonych reklam w kampanii nie wyświetli się na te zapytania, natomiast wykluczenia na poziomie grup reklam sprawiają, że możemy wybrać, które grupy reklam będą wyświetlać reklamy, a które nie będą miały takiej możliwości.

Gdzie wyklucza się słowa kluczowe?

W sekcji „Kampanie” po lewej stronie klikamy w zakładkę „Listy odbiorców, słowa kluczowe i treść”, a następnie pośrodku ekranu wybieramy zakładkę „Wykluczające słowa kluczowe w sieci wyszukiwania”. Będąc już we wskazanym miejscu, mamy możliwość wyboru, czy chcemy wykluczyć słowa na poziomie kampanii, grupy reklam czy też dodać je do listy wykluczających słów kluczowych. Po wybraniu preferowanej opcji wystarczy tylko uzupełnić słowa w konkretnym dopasowaniu, kliknąć „Zapisz” i od tej pory reklamy, w których zastosowano wykluczenia, nie będą się wyświetlać na wybrane frazy.

Wykluczające słowa kluczowe
Źródło: Panel Google Ads – Wykluczające słowa kluczowe

Przy wyborze fraz kluczowych, które chcemy wykluczyć, warto od początku przygotować sobie słowa negatywnie nacechowane oraz wulgaryzmy i wykluczać je w każdej nowo utworzonej kampanii. Przykładem negatywnie nacechowanych słów są: najgorszy, zły, nieprofesjonalny, niedziałający, głupi, niedobry, niewartościowy itp. Dzięki wyeliminowaniu tych ogólnych słów mamy pewność, że reklama nie pojawi się przy wyszukiwaniach w negatywnym kontekście.

Lista wykluczających słów kluczowych

System reklamowy Google Ads oferuje możliwość stworzenia list wykluczających fraz kluczowych, które można wykorzystywać w każdej kampanii. Dzięki zastosowaniu listy nie musimy dodawać każdej frazy pojedynczo. Każda z list ma limit 5 tysięcy wykluczających słów kluczowych, co pozwala na stworzenie naprawdę rozbudowanego spisu. Maksymalnie na koncie może być utworzonych 20 list. Podczas tworzenia nowej bądź edytowania już istniejącej kampanii, będziemy mogli skorzystać z wcześniej ustawionej listy, dzięki czemu zaoszczędzimy czas i nie będziemy musieli wykluczać słów od początku.

Listy wykluczających słów kluczowych
Źródło: Panel Google Ads – Wykluczające słowa kluczowe

Jak utworzyć listy wykluczających słów kluczowych w Google Ads?

W panelu klikamy „Narzędzia i ustawienia”, a następnie „Zasoby wspólne” i „Listy wykluczeń”, finalnie trafiając do zakładki „Listy wykluczających słów kluczowych”.

W tym miejscu, po kliknięciu, mamy możliwość dodania nowej listy lub edycji istniejących, zmiany nazewnictwa list i co najważniejsze dodania wybranych wykluczających słów kluczowych do konkretnej listy.

Po wpisaniu wszystkich fraz wykluczających klikamy „Zapisz” i gotowe! Teraz można korzystać i dodawać listę wykluczających słów kluczowych do kampanii.

Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Google Ads z DevaGroup

Kompleksowe prowadzenie kampanii

Dlaczego warto używać wykluczających słów kluczowych w kampaniach reklamowych Google Ads?

Wykluczające słowa kluczowe są kluczowym narzędziem służącym do optymalizacji kampanii Google Ads. Używając wykluczeń, możemy precyzyjnie kontrolować, na jakie zapytania nie będą wyświetlać się reklamy, co pozwala uniknąć niepotrzebnych kosztów związanych z wyświetlaniem się reklam na nietrafne zapytania w wyszukiwarce Google. W efekcie pozwala to nam zminimalizować kliknięcia od użytkowników, którzy nie są zainteresowani oferowanymi produktami lub usługami.

To z kolei przekłada się na poprawę jakości ruchu na stronie i zwiększenie współczynnika konwersji, ponieważ reklamy są wyświetlane tylko tym użytkownikom, którzy rzeczywiście mogą wykazywać zainteresowanie ofertą. Co więcej, wykluczające słowa kluczowe pomagają wyeliminować zapytania związane z konkurencją, które zwykle są mniej istotne. Wykluczenie fraz konkurencji może obniżyć koszty kampanii i zwiększyć jej efektywność.

Podsumowanie

Wykluczające słowa kluczowe w Google Ads pozwalają precyzyjnie zarządzać kampaniami i grupami reklam, eliminując niechciane wyświetlenia reklam na nietrafne wyszukiwane hasła. Pomagają uniknąć przepalenia budżetu, zwiększyć efektywność kampanii i poprawić jakość ruchu na stronie. Jak widać, dobrze przygotowane wykluczenia mogą przynieść wiele korzyści, dlatego warto o nie regularnie dbać na każdym etapie działań.

Tekst zaktualizowany, w pierwotnej wersji pojawił się na blogu w 2022 roku.

Aleksandra Kuszewska
SEM Specialist. Certyfikowana specjalistka Google Ads. W DevaGroup prowadzi kampanie w systemach Google Ads, Facebook Ads oraz Microsoft Ads. Prywatnie miłośniczka skandynawskich kryminałów oraz długich spacerów.

Krystian Kubrak
SEM Specialist. Certyfikowany Specjalista Google Ads i Google Analytics. Od zawsze związany z digital marketingiem. Zaczynał w obszarze marketing automation, teraz robi reklamy w internetach. Lista interesujących go zagadnień ciągle się poszerza (ostatnio o neuromarketing, psychologię w e-commerce i UX). Prywatnie miłośnik koktajli, na których prowadzi testy A/B i stale optymalizuje je pod kątem smaku.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (14 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry