Co to jest CTR? Jaki jest dobry CTR i jak go zwiększyć?

Co to jest CTR? Jaki jest dobry CTR i jak go zwiększyć?

Co to jest CTR? Jaki jest
dobry CTR i jak go zwiększyć?

CTR jest jednym z najważniejszych i najczęściej używanych wskaźników, który pomaga badać skuteczność danego narzędzia (może to być reklama Google Ads, reklama Facebook Ads, newsletter i wiele innych). Jeśli więc pracujesz w branży marketingu online, a jeszcze nie jesteś biegły w korzystaniu z tego parametru albo chcesz odświeżyć swoją wiedzę, to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie.

Co to jest wskaźnik CTR?

CTR to skrót oznaczający współczynnik klikalności. Według definicji określa on, jak często po wyświetleniu reklamy jest ona klikana przez użytkowników. Parametr ten jest wykorzystywany do określenia skuteczności reklamy i słów kluczowych, wpływa on także na Wynik Jakości. Aby monitorować, jaki CTR mają Twoje reklamy, przejdź na konto Ads i wybierz zakładkę Reklamy. Wysoki CTR wskazuje, że reklama jest często klikana przez użytkowników. CTR ma również wpływ na Wynik Jakości słowa kluczowego. Im wyższy CTR, tym tańsze będą Twoje reklamy.

Musisz wiedzieć, że wysokość CTR w przypadku płatnych reklam zależy także od rodzaju produktów, jakie reklamujesz, oraz od typu kampanii. Dla przykładu kampanie w sieci wyszukiwania będą miały stosunkowo wyższy parametr niż te kierowane na sieć reklamową. Z kolei produkty znanych marek e-commerce będą miały wyższy wskaźnik klikalności niż te, których Klienci nie znają. Dlatego w przypadku działań marketingowych zawsze warto jest podkreślać w reklamie markę produktu.

Wartości tego wskaźnika pokazują, jak trafne i przydatne są Twoje reklamy i frazy. Im lepiej podzielone będą frazy kluczowe i dopasowane do nich reklamy, tym wyższy będzie Click-Through Rate. Kontrolując CTR, możesz wyłączać reklamy nieskuteczne i na ich miejsce testować różne nowe, bardziej dopasowane do oczekiwań klientów, co pomoże wypracować reklamę przyciągającą uwagę.

Jak obliczyć współczynnik CTR?

Współczynnik CTR to stosunek liczby kliknięć w reklamę do liczby jej wyświetleń. Jest liczony w następujący sposób:

CTR= Kliknięcia / Wyświetlenia * 100%

Wyrażany jest w procentach, dlatego każdy wynik należy pomnożyć razy 100 procent, by otrzymać prawidłową wartość. Zatem jeśli reklama została wyświetlona 500 razy i uzyskała 10 kliknięć, CTR wyniesie 2%.

Jaki współczynnik kliknięć CTR jest dobry?

To podstawowe pytanie, jakie zadaje sobie każdy specjalista marketingu internetowego. W końcu ów parametr wpływa na współczynnik konwersji oraz ogólny wynik sprzedażowy Twojej firmy. Warto pamiętać, że wartość CTR jest względna i może się różnić w zależności od rodzaju działań marketingowych, jakie mierzymy. Dla niektórych kampanii CTR na poziomie 0,5% jest uznawany za wysoki, a dla innych będzie to wartość powyżej 10%. Poniżej przedstawiamy średnie wartości wskaźnika CTR z podziałem na poszczególne kanały:

  • kampania Google Ads: 0,2%-2%
  • newslettery: 2%-5,5%
  • social media: 0,3%-1,5%

Wyniki różnią się w zależności od branży, dlatego pamiętajmy, że to, że dana reklama sprawdza się u firmy X, nie oznacza, że uzyskać wysoki współczynnik kliknięć równiez u nas. Na to, ile razy reklama została wyświetlona, wpływa ogrom czynników, a to, co możesz zrobić, by je poprawić, opisaliśmy poniżej.

Jak zwiększyć CTR?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Jest kilka sposobów na podnoszenie współczynnika CTR – zasadność zastosowania każdego z nich będzie zależała od tego, w jakim kontekście chcesz podnieść parametr. Inaczej sprawa będzie wyglądać, gdy poprawy wymaga kampania reklamowa w sieci Google, a nieco inną technikę trzeba będzie zastosować, jeśli chcem,y żeby wzrosła liczba kliknięć w mailingu.

Click Through Rate a kampania reklamowa Google Ads

W przypadku kampanii linków sponsorowanych jednym ze sposobów na to, aby wskaźnik CTR był wyższy, jest poprawa reklam, tj. zastępowanie nieskutecznych nowymi, które mają szansę konwertować. Można również w bardziej precyzyjny sposób dobierać strony docelowe, na które użytkownik ma być przekierowany po kliknięciu reklamy.

Wśród sposobów na poprawę Click Through Rate bardzo często wymienia się także zwiększenie stawek reklamowych, jako że Google Ads to system aukcyjny. Najwyżej będzie się wyświetlała ta reklama, za którą ktoś jest w stanie zapłacić najwięcej. Minus takiego rozwiązania jest oczywisty – gdy tylko się na nie zdecdyujesz, szybko odczujesz, że Twoje kieszenie staną się lżejsze, gdyż kampania okaże się bardziej kosztowna niż dotychczas. Zastanawiasz się, jak możesz nieco obniżyć wydatki na reklamę? Popraw wynik jakości.

Kolejną możliwością poprawy CTR jest dodanie rozszerzeń reklamy, które optycznie ją zwiększą, przez co będzie większa szansa, że potencjalny klient, chcąc zdobyć więcej informacji o Twoich produktach i usługach, będzie nią zainteresowany. Liczba kliknięć w reklamę wzrośnie, co prawdopodobnie przełoży się na wyższą konwersję. Pamiętaj również o języku tekstu reklamowego. Dostosuj go do swojej grupy docelowej. Innym językiem posługują się ludzie młodzi, a innym osoby starsze – a przecież Twoi potencjalni Klienci to zazwyczaj osoby z różnego przedziału wiekowego. W inny sposób będziesz też kształtować przekaz reklamowy w odniesieniu do oferty sklepu internetowego z zabawkami dla dzieci, a inaczej, gdy oferujesz specjalistyczne kursy podnoszące kwalifikacje zawodowe. Każda branża ma swoją charakterystykę i odpowiednie dostosowanie treści reklamy ma tutaj kluczowe znaczenie.

Tworząc teksty reklamowe, nie zapomnij o tym, aby przykuć uwagę odbiorcy, zainteresować go swoją ofertą, a także skłonić go do określonego działania. W tym celu używaj CTA, czyli call to action – wezwania do wykonania konkretnej czynności. Na stałe włącz do swojego słowniczka reklamowego takie wyrażenia jak “kliknij”, “wejdź”, “zobacz’, “sprawdź”. W ten sposób masz większą szansę przekonać potencjalnego klienta do przejścia na Twoją stronę.

Należy analizować konkretne wyniki z call to action, by w pełni ocenić skuteczność działań. Dokładnie sprawdź również listę słów kluczowych, na które wyświetlają się Twoje reklamy. Skoncentruj się nie tylko na pożądanych frazach, lecz także na tych, które ze swojej kampanii powinieneś czym prędzej wykluczyć. Dzięki takim ulepszeniom jest duże prawdopodobieństwo tego, że współczynnik liczby kliknięć w stosunku do wyświetleń będzie znacznie wyższy niż do tej pory. Warto podkreślić, że wysoki wskaźnik CTR wpływa także w dużym stopniu na koszt reklam – warto więc zadbać o niego, bo przecież kampania generuje koszty.

Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Chcesz poprawić wyniki kampanii?

Skorzystaj z pomocy ekspertów

Współczynnik klikalności w e-mail marketingu

Jeżeli chcesz, aby kampanie mailingowe przynosiły znacznie lepszy efekt niż dotychczas, to pomyśl, co możesz zrobić, aby CTR zaczął kształtować się na nieco wyższym poziomie. Masz kilka możliwości działania. W pierwszej kolejności zastanów się nad tym, jak wygląda Twoja lista mailingowa i czy na pewno są na niej wyłącznie aktywne adresy.

Jeżeli w tej kwestii wszystko jest w porządku, to CTR możesz podnieść, stosując np. bardziej chwytliwe tytuły. Żeby odbiorca mógł się w ogóle zapoznać z treścią maila, a w konsekwencji by trafił na Twoją stronę internetową, to wpierw musi otworzyć wiadomość. Nic bardziej nie zniechęca do zajrzenia w odebraną wiadomość niż sztampowy i nudny tytuł, zwłaszcza w przypadku obecnej ilości maili, które dostajemy na nasze skrzynki. Zadbaj też o czytelność, przejrzystość układu, język korzyści.

Podobnie, jak w przypadku reklam w kampanii linków sponsorowanych, nie zapomnij w mailu umieścić call to action! Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat skutecznej strategii mailingowej, możesz sprawdzić nasze porady w tym wpisie.

CTR a naturalne wyniki wyszukiwania Google

Kampanie linków sponsorowanych i kampanie e-mail marketingu to nie jedyne obszary, w których warto zwracać uwagę na to, jak kształtuje się CTR. Jeżeli chcesz, by Click Through Rate był wyższy w przypadku bezpłatnych wyników wyszukiwania, to skoncentruj się na tym, aby zoptymalizować tytuł strony, meta description oraz zadbaj o dane strukturalne. Takie działania z obszaru SEO będzie miało również pozytywny wpływ na pozycjonowanie strony, więc będzie to obopólna korzyść, a szanse, że użytkownik wejdzie na stronę, będą jeszcze większe.

Click-Through Rate a natężenie ruchu

Cele kampanii mogą być różne. Może zależeć Ci np. na sprzedaży produktów, budowaniu świadomości lub przyciągnięciu użytkowników do Twojej witryny. Jeśli chcesz, żeby więcej odbiorców wchodziło na Twoją, zwróć szczególną uwagę na wysokość współczynnika CTR.

Aby współczynnik klikalności był wysoki, przygotowując kampanię, podziel słowa kluczowe w taki sposób, żeby odpowiadały sobie tematycznie. Następnie napisz do nich reklamy. Użytkownicy chętniej wejdą w te, które zawierają hasła wpisane przez nich w wyszukiwarkę. Możesz również wykonać testy A/B reklamy. CTR często zależy też (przynajmniej pośrednio) od rozszerzenia reklam, które dostarczają dodatkowych informacji o Twojej firmie użytkownikom. Sprawiają one także, że Twoja reklama jest większa, przez co są większe szanse, że internauta kliknie właśnie w nią, ponieważ często użytkownicy skupiają wzrok tylko na kawałku tego, co wyświetla się na ich ekranie.

Podsumowanie – co musisz wiedzieć o CTR

Współczynnik klikalności CTR jest niezwykle istotny. Należy on do głównych miar, jakie podlegają analizie przed optymalizacją kampanii. Trzeba dbać o to, żeby współczynnik ten był możliwie jak najwyższy. Oczywiście do wysokości CTR nie należy podchodzić bezkrytycznie – warto porównywać go ze współczynnikiem odrzuceń, ponieważ może się okazać, że mimo przyciągnięcia użytkowników do witryny nie znajdują oni na stronie tego, czego szukali. Kampania w tym wypadku będzie przynosiła straty, ponieważ ruch na stronie nie będzie wartościowy dla Twojego interesu. Dlatego zawsze, niezależnie od pojedynczych wskaźników, należy analizować ruch i najważniejsze dane strony w narzędziach takich jak Google Analytics i Google Search Console.

Artykuł zaktualizowany, poprzednia wersja ukazała się we wrześniu 2021 r.

Zespół Content Marketingu
Ten artykuł jest wynikiem prac naszego zespołu content marketingowego, może mieć wielu autorów i źródeł. Jeśli widzisz w nim błąd, napisz do nas, chętnie wyjaśnimy a faktyczne namierzone błędy merytoryczne doceniamy niespodzianką. Jesteśmy autorami sukcesów wielu blogów firmowych naszych Klientów. Wiemy jak pisać aby osiągać wysokie pozycje oraz czego szukają Twoi odbiorcy, aby zapewnić Ci ruch na stronie. Szukasz copywriterów dla swojej, nawet nietypowej, branży? Pomożemy!

Patrycja Kozioł
Marketing Specialist. Przeszła drogę od amatorskiego marketingu eventów do profesjonalnego prowadzenia social mediów. Jej czujne oko wyłapuje wszystkie błędy i niespójności w tekstach i na stronach internetowych. Wolny czas spędza na czytaniu kryminałów, poprawianiu przecinków i zgłębianiu kultur dalekowschodnich.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (26 głosów, średnia: 4,81 / 5)
Loading...
Przewiń do góry