Optymalizacja każdej kampanii Google Ads powinna dążyć do tego, by w sposób możliwie najbardziej efektywny wykorzystywać zainwestowane w reklamę środki. Pomocnym w tej kwestii narzędziem może być planer skuteczności kampanii – Google udostępnia to narzędzie w naszych kontach Google Ads i warto czasem do niego zajrzeć.
Spis treści
Czym jest planer skuteczności kampanii?
W dużym skrócie, planer skuteczności kampanii Google Ads jest to właśnie narzędzie do planowania wydatków, które zamierzamy poświęcić na kampanię, w stosunku do prognozowanego poziomu sprzedaży. Przekładając na prostszy język – dzięki planerowi możemy dowiedzieć się, w jaki sposób podniesienie bądź obniżenie budżetu wpłynie na liczbę lub wartość konwersji, a tym samym inne istotne dla nas wskaźniki biznesowe. Planer symuluje aukcje reklam na podstawie danych z ostatnich 7-10 dni i uwzględnia zmienne takie jak sezonowość, aktywność konkurencji, czy strona docelowa.
Na co pozwala planer skuteczności kampanii?
Planer skuteczności kampanii pozwala nam na osiągnięcie przynajmniej kilku korzyści:
- ułatwia nam przewidywanie, jakie środki powinniśmy przeznaczać na kampanię, aby uzyskać optymalną liczbę i wartość konwersji;
- pozwala nam badać wpływ zmian w budżecie na ROAS;
- odkrywać możliwości naszych kampanii w różnych sezonach;
- umożliwia przeprowadzanie symulacji dotyczących zmian w budżecie reklamowym;
- podpowiada, jakie zmiany wprowadzić w kampaniach, by zwiększyć ich skuteczność bezkosztowo.
Planer skuteczności kampanii opiera się na czterech fundamentach – prognozowaniu (na bazie danych Google o wyszukiwaniu oraz danych historycznych naszego konta), symulacji (odpowiadających aukcji na bazie wcześniejszych prognoz), uczeniu maszynowym (dzięki czemu prognozy z czasem są coraz dokładniejsze) oraz walidacji (Google wykonuje pomiary, w celu badania czy wystawiane przez system rekomendacje są właściwe). Całość brzmi nieco skomplikowanie, dlatego zamiast skupiać się na teorii, dużo lepiej przejść do praktyki tworzenia tego typu prognoz i korzystania z planera skuteczności kampanii.
Jak korzystać z planera skuteczności Google?
Aby wykorzystać planer w celu przeprowadzenia prognozy, konieczne jest posiadanie odpowiednich kampanii. Jakie wymagania musi spełnić kampania, by można było wciągnąć ją w plan, zależy przede wszystkim od ich typu. Przykładowo, w standardowych kampaniach w sieci wyszukiwania, niezbędne jest między innymi uzyskanie minimum 3 konwersji w ciągu ostatnich 7 dni, posiadanie odpowiedniej strategii ustalania stawek, a także prowadzenie kampanii minimum 72 godziny. Dla kampanii w sieci reklamowej wymagane są: brak zmian strategii ustalania stawek w ciągu ostatnich 7 dni, uzyskanie co najmniej 5 konwersji i wygenerowanie kosztu na co najmniej 10 USD w ciągu ostatniego tygodnia. Kampanie produktowe z kolei, potrzebują minimum 100 wyświetleń w ciągu ostatniego tygodnia, a w ciągu ostatnich 10 dni musiały być aktywne każdego dnia (i wydawać minimum 10 USD/dzień) i uzyskać minimum 10 konwersji. Pełna lista wymagań dotyczących poszczególnych typów kampanii znajduje się tutaj.
Zakładając, że kampanie, które chcemy sprawdzić za pomocą planera skuteczności, spełniają wymagania Google, samo uruchomienie planu jest proste. Wystarczy wybrać na górze zakładkę narzędzia i ustawienia – po kliknięciu po lewej stronie menu, które nam się wyświetli, znajdziemy możliwość wyboru planera skuteczności.
Po kliknięciu przejdziemy do panelu, w którym będziemy mogli utworzyć plan lub wybrać istniejący. Chcąc utworzyć nowy plan, wystarczy kliknąć niebieski plus:
Teraz przechodzimy do wyboru kampanii, którą chcemy zaplanować na przyszłość. Jeśli kampania, którą chcemy wrzucić do planera nie jest dostępna, oznacza to, że nie spełniała ona wymagań.
Pamiętajmy, że jeśli chcemy w planie uwzględnić więcej kampanii, to muszą one być tego samego typu. Ważne – w przypadku kampanii produktowych oraz Performance Max, będziemy musieli jeszcze wybrać konto Google Merchant Center. I podobnie jak w przypadku typów kampanii, możemy wziąć pod uwagę tylko jedno konto. Po wybraniu odpowiednich kampanii klikamy „Utwórz”.
Ostatnią kwestią jest wybór zakresu czasowego, interesujących nas danych oraz – opcjonalnie – celu. I jest to istotny wybór, ponieważ wpływa na to, jaki kształt będzie miała nasza prognoza wyników kampanii. Jeśli chodzi o zakres czasowy, możemy wybierać pomiędzy tygodniowym, miesięcznym oraz kwartalnym – oczywiście im krótsza prognoza, tym dokładniejsza będzie. Co zaś się tyczy danych, to wybierać możemy różne, w zależności od typu kampanii, w tym między innymi konwersje, wartości tych konwersji lub kliknięcia.
Sam kształt prognozy przypomina nieco wykres skuteczności kampanii. Dzięki niej możemy między innymi badać, jak zmieni się wartość konwersji (akurat taki cel wybraliśmy w naszym przypadku), przy zmieniającym się budżecie. Na poniższym wykresie, znaleźć możemy dwie kropki – szarą oraz niebieską. Ta pierwsza pokazuje nam, w jaki sposób kształtować się będą wskaźniki przy obecnych ustawieniach, niebieska z kolei, podpowiada nam, jak na te wskaźniki wpłyną zmiany w budżecie.
Niebieska linia z kolei określa, jaka jest krzywa wydatków w stosunku do wartości konwersji. I to jest tak naprawdę najciekawsza funkcja w planerze skuteczności kampanii – dzięki niej widzimy, do jakiego momentu zmiany w budżecie kampanii powodują naprawdę duży peak jeśli chodzi o sprzedaż. A to z kolei pozwala skalować nam każdą z kampanii. Ciekawe, że obok wartości konwersji możemy zobaczyć od razu, jaki mamy współczynnik wartości konwersji do wydatków (co po przemnożeniu przez 100% da nam ROAS). Warto manipulować niebieską kropką i modyfikować wartości poszczególnych zmiennych, aby sprawdzać, co jesteśmy w stanie uzyskać w danym koszcie.


Poznaj pełne możliwości Google Ads
Sprawdź, jak możemy Ci pomóc!
Co zrobić, żeby nie wydać, a zarobić?
Jeszcze jedną ciekawą funkcją planera skuteczności kampanii jest możliwość uzyskiwania wskazówek dotyczących optymalizacji. Załóżmy, że chcemy sprawdzić, jak zachowa się wartość konwersji w przypadku podniesieniu budżetu. Planer skuteczności kampanii służy nie tylko temu, aby podpowiedzieć nam, jakie możemy osiągnąć wyniki, ale też zasugeruje, jakie zmiany powinniśmy wprowadzić w kampaniach na poziomie ustawień.
W powyższym przykładzie widzimy, że zmiana w budżecie co prawda zwiększy nam wartość konwersji, natomiast sam współczynnik konwersji spadnie, podobnie jak ROAS. Jest to już dla nas informacją, że warto zastanowić się nad tym, czy spadek zwrotu z nakładów na reklamę nie jest zbyt wysoki i kampania w dalszym ciągu będzie się nam opłacała.
Planer skuteczności kampanii – podsumowanie
Korzystając z planera, należy pamiętać, że jeśli wrzucamy do planera kilka kampanii tego samego typu, to warto jest używać wyłącznie kampanii nastawionych na ten sam cel. Dzięki temu możemy wykorzystać planer do analizowania, jak przerzucanie budżetów pomiędzy kampaniami pomoże nam zwiększać opłacalność kampanii.
Warto korzystać z narzędzi, jakie daje nam Google, w optymalizacji i ulepszaniu swoich kampanii. Zarówno planer skuteczności jak i drugi dostępny planer, czyli planer słów kluczowych mają za zadanie pomóc nam w pracy nad swoimi kontami i usprawnić nasze działania.
Co ważne, aby planer skuteczności kampanii rzeczywiście “robił robotę” dobrze jest wykorzystywać go regularnie. Na przykład raz na miesiąc. Dzięki temu jesteśmy w stanie w każdym miesiącu optymalizować nasze wydatki reklamowe, a co za tym idzie zwiększać ogólny zwrot z inwestycji i sprawiać, że kampanie Google Ads będą coraz bardziej opłacalne.
Tekst zaktualizowany, w pierwotnej wersji pojawił się na blogu w kwietniu 2022 r.