Konsekwencją pandemii było rozpoczęcie procesu przeniesienia sprzedaży offline do online. Na jakim etapie tego procesu się znajdujemy? Czy szybująca w górę inflacja odbije się na handlu w sieci? W jaki sposób wpłynie na logistykę w e-commerce? Te i inne pytania postawili sobie autorzy kolejnego numeru E-commerce w praktyce. Sprawdźmy, do jakich doszli wniosków.
Zarządzanie w e-commerce
Tematem przewodnim drugiego numeru magazynu jest zarządzanie w sklepach internetowych. Jak słusznie zauważa Artur Zubrzycki, autor artykułu „Czy Twoje zapasy zarabiają na siebie? Poznaj OTIF, GMROII i inne wskaźniki, które pomogą podnieść jakość logistyki magazynowej w e-sklepie”, jakość logistyki w e-commerce ma diametralny wpływ na zadowolenie Klienta i w prosty sposób przekłada się na zysk firmy. Zubrzycki bez owijania w bawełnę dzieli się swoimi wskazówkami z czytelnikiem. Jego artykuł stanowi zaś nieskomplikowane zestawienie parametrów, które pozwolą nam sprawdzić, czy nasz magazyn działa sprawnie i wydajnie, czy jesteśmy w stanie w jeszcze bardziej optymalny sposób zarządzać naszymi produktami.
Sztuczna inteligencja w służbie personalizacji
Obojętnie nie da się przejść również obok artykułu Karoliny Obszyńskiej (Fast White Cat), która porusza temat wpływu sztucznej inteligencji na personalizację sklepu internetowego. Jak zaznacza, personalizacja daje klientowi poczucie oszczędności czasu. To prosta droga do jego satysfakcji i w efekcie lojalizacji. „Dziś handel elektroniczny jest już na tyle rozwinięty, że gdy mówimy o sztucznej inteligencji (AI), musimy mieć na uwadze coś więcej, niż stare dobre czatboty” – doskonale punktuje autorka. Jak wskazuje, obecnie systemy sztucznej inteligencji pozwalają na dedykowane modyfikacje interfejsów w e-commerce. W efekcie użytkownik widzi tylko ulubione filtry, miejsca na stronie, które interesują go najbardziej. Taka personalizacja jest efektywnie wykorzystywana przez dużych graczy rynkowych jak Asos, czy Amazon, a oparte na machine learning algorytmy rekomendują użytkownikom produkty, czy podpowiadają dodatki do ubrań, które mogą ich zainteresować. Oszczędność czasu po stronie użytkownika procentuje. Przykładowo dla Amazona przekłada się (jak prognozowano) nawet 35 proc. wzrost konwersji w e-sklepie.
Prosty sposób na szybkie i ciągłe dostawy
W wywiadzie z Jakubem Bartczakiem (Kubota S. A) padają pytania o najlepsze sposoby magazynowania produktów oraz metody zarządzania zapasami. Koordynator logistyki w Kubocie wymienia również i omawia pokrótce czynniki wpływające na ilość i wartość rezerw magazynowych. Poruszony zostaje również temat, który bardzo dzieli przedstawicieli e-commerce, a mianowicie zwroty. W odpowiedzi na pytanie o rozwiązania IT warte wykorzystania w procesie zarządzania magazynem i zwrotami padają konkretne nazwy narzędzi, jak platforma OMS Base Linker. Przykłady dobrych praktyk od przedstawiciela jednego z największych e-commerce’ów w Polsce z pewnością zainteresują zarówno marketerów, jak i właścicieli podobnych biznesów.
Czy warto promować całą ofertę sklepu?
Nie bylibyśmy sobą, gdybyśmy nie polecili również artykułu naszego CEO, Krzysztofa Marca. Możemy jednak zrobić to z sumieniem czystym, jak łza, ponieważ temat podjęty przez autora jest niebanalny i nieporuszany często tak w prasie branżowej, jak i na blogach, czy artykułach online. Krzysztof Marzec pochyla się nad pytaniem, czy warto promować poprzez działania w Google Ads i SEO całą ofertę e-sklepu, czy też lepiej skupić się na szczególnie drogim wyimku, z którym jesteśmy kojarzeni i dzięki któremu trafiają do nas Klienci. Artykuł znajdziecie w dodatku.
To oczywiście nie wszystkie warte uwagi artykuły zawarte w omawianym wydaniu magazynu – bardziej nasz subiektywny wybór tematów, które najmocniej nas zaciekawiły. W numerze znajdziemy również doskonałe treści omawiające wielomagazynowość, zarządzanie zakupami w e-sklepie, czy też zwroty w e-commerce. Gratka czeka również miłośników tematu filmów produktowych – na warsztat wziął go Igor Podgórski, autor podcastu „SUPER35” i brawurowo rozprawił się z wszystkimi ważkimi aspektami zagadnienia.
Z naszej strony mocno polecamy całą lekturę najnowszego wydania E-commerce w praktyce – jak zwykle redakcja utrzymuje mocny poziom merytoryczny i serwuje czytelnikom praktyczne rozwiązania dla właścicieli e-commerce.