Jeśli prowadzisz biznes, w którym chcesz osiągać coraz lepsze wyniki, to jednym z Twoich kluczowych zadań jest stworzenie odpowiedniej strategii marketingowej. Na tej podstawie będziesz podejmować decyzje związane z działaniami, a także opracujesz plany krótko‑ i długookresowe. Czym właściwie jest marketing i jaką należy obrać strategię?
Strategia marketingowa – na czym to polega?
W biznesie żadne decyzje nie powinny być podejmowane przypadkiem – najlepiej, żeby opierały się na analizach wielu aspektów związanych z działalnością. Jeśli działania marketingowe są odpowiednio zaplanowane, a następnie plan ten jest skrupulatnie realizowany, to zdecydowanie zwiększa to szanse na osiągnięcie zamierzonych celów.
A jaka jest definicja marketingu? Być może kojarzy Ci się on przede wszystkim z reklamą i promocją. Trop jest właściwy, ale to nie wszystko. W praktyce w marketingu chodzi o takie zarządzanie relacjami z klientem, które przynosi zysk. Zatem musisz wytworzyć dla odbiorcy coś, co ma dla niego wartość, a on w zamian nie tylko Ci za to zapłaci, ale również przysłuży się do zdobycia przez Ciebie kolejnych klientów.
Odpowiednia strategia marketingowa zakładać powinna zaspokajanie potrzeb odbiorców, a wszelkie planowane działania muszą mieć uzasadnienie. Przede wszystkim powinieneś wiedzieć, kim są Twoi klienci, jakie są ich oczekiwania i co musisz zrobić, żeby wybrali Twój produkt czy usługę, a nie ofertę konkurencji. Mając te dane, możesz opracować plan zadań, ujmując w nim odpowiednie kampanie marketingowe, które pozwolą Ci zrealizować cele sprzedażowe i nie tylko takie. Żeby stworzyć skuteczną strategię marketingową, zwróć uwagę na:
- mocne i słabe strony marki, a także produktów lub usług,
- poznanie grupy docelowej,
- podział grupy docelowej na segmenty,
- tworzenie indywidualnej strategii dla poszczególnych segmentów.
Im bardziej szczegółowa będzie Twoja analiza, tym większe są szanse na osiągnięcie przez Twój biznes znakomitych wyników. Nieodpowiednio wybrane działania wiążą się z poniesieniem wysokich kosztów, a także z brakiem efektów. Dobry plan marketingowy zwiększa skuteczność prac i ma istotny wpływ na wyniki firmy.
Strategia marketingowa w Internecie
Wiesz już, co oznacza pojęcie marketingu i dlaczego tak ważne jest opracowanie strategii. Jak takie działania powinny przebiegać w Internecie? Jeśli cały proces ma przynieść oczekiwane wyniki, to najlepiej, żeby się składał z następujących etapów:
- Ustalenie KPI, czyli kluczowych wskaźników efektywności – określenie tego, jakie chcesz zrealizować cele danymi działaniami umożliwi kontrolowanie skuteczności podejmowanych wdrożeń. Przykładowym KPI może być np. zwiększenie w danym okresie sprzedaży o 20 proc.
- Określenie, kto należy do Twojej grupy docelowej – do kogo masz kierować działania marketingowe?
- Podzielenie grupy na segmenty – warto to zrobić, jeśli grupa jest zróżnicowana. W przypadku młodzieży cele biznesowe osiągniesz innymi działaniami niż kierując je do seniorów.
- Wybór działań marketingowych, które będziesz realizować.
- Przeprowadzenie kampanii.
- Opracowanie wyników działań i ponowne zdefiniowanie KPI.

Szukasz sprawdzonej Agencji Marketingu Internetowego?
Ogromnym plusem promocji w Internecie jest to, że możesz dosyć łatwo weryfikować, czy zrealizowałeś cele marketingowe. Najlepszym i najpopularniejszym narzędziem służącym do analizy wyników osiąganych w sieci jest Google Analytics, czyli rozwiązanie, z którego możesz korzystać za darmo. Pomoże Ci ono ustalić, czy realizacja strategii przynosi efekty. Za jego pomocą ocenisz dotychczasowe działania i, w razie potrzeby, zmienisz plan. To w Google Analytics sprawdzisz, czy zwiększył się ruch na stronie, a także uzyskasz wiele innych informacji związanych ze swoją działalnością, mianowicie zweryfikujesz skuteczność przekazów reklamowych, komunikatów w witrynie i nie tylko. Dzięki tej usłudze dowiesz się między innymi:
- Jak zmieniała się liczba użytkowników na stronie w czasie kampanii.
- Jak zmieniał się współczynnik odrzuceń – tzn. procent odbiorców, którzy zakończyli wizytę na stronie po zobaczeniu jednej podstrony. Jeśli wskaźnik ten jest wysoki, to oznacza, że landing page może wymagać dopracowania.
- Czy skuteczne są hasła reklamowe, a także różne CTA na stronie.
- Na ile efektywna jest konkretna kampania marketingowa, np. działania przeprowadzone w serwisach społecznościowych.
- Czego internauci szukają na Twojej stronie – czy masz poszukiwany przez nich content, produkty lub usługi?
- Jakie są zachowania internautów – na której podstronie najczęściej kończą oni przeglądanie strony, a na jakiej spędzają najwięcej czasu?
Dzięki temu narzędziu możesz łatwo analizować, które działania są najskuteczniejsze. Ewentualna modyfikacja strategii marketingowej może dotyczyć kanałów komunikacji z potencjalnym klientem i wysokości środków przeznaczonych na poszczególne kampanie. Możliwe, że w Twoim biznesie marketing w serwisach społecznościowych przynosi bardzo słabe efekty, a znakomicie sprawdza się Google Ads.
Najważniejsze elementy działań marketingowych w sieci
Są takie inicjatywy, na które powinna się zdecydować każda firma, a przynajmniej każda może je przetestować w swojej kampanii marketingowej. Mając już wyznaczone cele, pamiętaj o:
- Posiadaniu strony WWW – wprawdzie jest to już standard, ale w dalszym ciągu wiele firm nie ma witryny.
- Pozycjonowanie w Google – SEO charakteryzuje się jednym z najwyższych współczynników konwersji, jeśli chodzi o różne działania marketingowe w internecie. Dlaczego? Otóż dzięki temu docierasz do użytkowników wyszukiwarki Google, którzy szukają właśnie tego, co Ty oferujesz.
- Content marketing – polega na tworzeniu materiałów, które wzbudzą zainteresowanie Twojej grupy docelowej i jednocześnie ją zaktywizują. Content nie oznacza wyłącznie tekstu, ale również grafikę, video, audiobooki i nie tylko. To doskonały sposób na zwiększenie rozpoznawalności marki i zyskanie przewagi konkurencyjnej.
- Serwisy społecznościowe – niemal każda strategia marketingowa powinna obejmować działania w serwisach społecznościowych, choćby takie jak założenie fanpage’u na Facebooku.
- E-mail marketing – czyli m.in. newsletter i docieranie do internautów za pomocą poczty elektronicznej.
- Kampanie sponsorowane – chodzi m.in. o reklamę w ramach Google Ads czy Facebook Ads, ale nie tylko.
- Analityka – wspomniane już analizowanie efektów prowadzonych działań.
Przygotowanie strategii marketingowej to jedno, ale tak samo ważna jest umiejętność jej modyfikowania w taki sposób, żeby działania promocyjne i pozostałe wdrożenia przynosiły oczekiwane rezultaty. Dotarcie do potencjalnego klienta może wymagać przeróżnych inicjatyw, a Twoim zadaniem jest wybór takich, które będą najkorzystniejsze.
