Wszyscy specjaliści SEM w swojej codziennej pracy zajmują się doborem słów kluczowych. Wiedzą, że uruchomioną kampanię należy regularnie optymalizować, a jednym ze sprawdzanych punktów jest raport wyszukiwanych haseł. I tutaj zaczyna się cała historia.
Korzystamy z różnych typów dopasowania słów kluczowych po to, aby mieć większą kontrolę nad słowami kluczowymi, na które się pojawiamy. W kampanii na wyszukiwarkę warto sprawdzać, na jakie frazy wyświetliła się nasza reklama.
Raporty wyszukiwanych haseł wymagają bardzo dokłanej analizy. Dlaczego? Każdy z nas bardzo dobrze kojarzy dopisek w raporcie przy typie dopasowania: (zbliżona odmiana). Jest to czasem przydatne, kiedy mamy w kampanii słowa w liczbie pojedynczej, a ktoś wpisze w wyszukiwarkę frazę w liczbie mnogiej lub na odwrót. Zdarza się także, że użytkownicy robią literówki i, jeżeli mamy słowa kluczowe w dopasowaniu ścisłym, to bez funkcji zbliżonej odmiany nasza reklama się nie pojawi.
U nas w raportach zaobserwowaliśmy w dopasowaniu ścisłym bardziej odległe zbliżone odmiany, niż wskazywałaby na to prosta interpretacja definicji tego typu dopasowania. Napotkaliśmy różne skróty np. w słowie kluczowym jest umieszczona “Warszawa” to reklama pokazuje się na frazy z “Wwa”. Innym przykładem jest zamienne traktowanie słowa “artykuły” z “art”. Czasem może być to pomocne, ale w innych sytuacjach może spowodować niechciane kliknięcia i utrudnić optymalizację pod kątem fraz lepiej konwertujących.
W dalszej części wpisu prezentujemy najciekawsze naszym zdaniem przykłady tego, jak mogą zostać dopasowane słowa kluczowe przy zbliżonej odmianie. Są to przypadki z rzeczywistych kampanii i dotyczą fraz dopasowanych do słów kluczowych w dopasowaniu ścisłym.
Pierwszy przykład to wyświetlenie reklamy na hasło: “noclegownia Wrocław”, które zostało dopasowane do [noclegi Wrocław].
Kolejny przykład to wyszukiwane hasło, które pochodzi z dopasowania ścisłego i jest zbliżoną odmianą, a wygląda jakby pochodziło ze słów w dopasowaniu do wyrażenia. Mamy w grupie reklamowej poniższe słowa kluczowe:
A nasza reklama wyświetliła się dla poniższych słów kluczowych:
W kampanii w osobnej grupie reklam mamy dodane słowo kluczowe [szwajcarskie zegarki męskie]. Zdrowy rozsądek podpowiada, że to tutaj powinno trafić wyświetlenie na taką frazę w przypadku identycznej stawki CPC i tego samego tekstu reklamy.
Poniżej jeszcze kilka przypadków, które nie wymagają komentarza.
Czy to błąd? Nie, tak właśnie działa zbliżona odmiana. Kiedyś w ustawieniach kampanii można było wyłączyć korzystanie ze zbliżonych odmian, jednak obecnie nie znajdziemy takiej opcji.
Również dodawanie dodatkowych słów do słów kluczowych w dopasowaniu ścisłym przy zbliżonej odmianie mieści się w definicji tego dopasowania, cytując pomoc Google: “w przypadku reklam w dopasowaniu do wyrażenia system wyświetli reklamy na zestawienie słów, które może być dowolne, szersze i niekoniecznie powszechnie używane, natomiast w przypadku dopasowania ścisłego ta dowolność jest mniejsza – system wyświetli reklamę w przypadku często używanych, powszechnie stosowanych zestawów słów, które kontekstowo do siebie pasują”. Jedynym rozwiązaniem jest dodawanie wykluczeń słów kluczowych.
Takich przykładów, które przedstawiliśmy nie ma zbyt wiele w kampaniach, ale pokazują, że w trakcie codziennej optymalizacji słów kluczowych, warto analizować wyszukiwane hasła dla każdego typu dopasowania. Tylko systematyczna i dokładna praca nad słowami kluczowymi pozwoli wyłapać takie niuanse i zadbać o wysoki Wynik Jakości w przypadku obniżających go niepożądanych dopasowań.