Chciane i niechciane dopasowania słów kluczowych w zbliżonej odmianie

duzy szablon chciane i niechciane dopasowania slow kluczowych w zblizonej odmianie

Wszyscy specjaliści SEM w swojej codziennej pracy zajmują się doborem słów kluczowych. Wiedzą, że uruchomioną kampanię należy regularnie optymalizować, a jednym ze sprawdzanych punktów jest raport wyszukiwanych haseł. I tutaj zaczyna się cała historia.

Korzystamy z różnych typów dopasowania słów kluczowych po to, aby mieć większą kontrolę nad słowami kluczowymi, na które się pojawiamy. W kampanii na wyszukiwarkę warto sprawdzać, na jakie frazy wyświetliła się nasza reklama.

Raporty wyszukiwanych haseł wymagają bardzo dokłanej analizy. Dlaczego? Każdy z nas bardzo dobrze kojarzy dopisek w raporcie przy typie dopasowania: (zbliżona odmiana). Jest to czasem przydatne, kiedy mamy w kampanii słowa w liczbie pojedynczej, a ktoś wpisze w wyszukiwarkę frazę w liczbie mnogiej lub na odwrót. Zdarza się także, że użytkownicy robią literówki i, jeżeli mamy słowa kluczowe w dopasowaniu ścisłym, to bez funkcji zbliżonej odmiany nasza reklama się nie pojawi.

U nas w raportach zaobserwowaliśmy w dopasowaniu ścisłym bardziej odległe zbliżone odmiany, niż wskazywałaby na to prosta interpretacja definicji tego typu dopasowania. Napotkaliśmy różne skróty np. w słowie kluczowym jest umieszczona “Warszawa” to reklama pokazuje się na frazy z “Wwa”. Innym przykładem jest zamienne traktowanie słowa “artykuły” z “art”. Czasem może być to pomocne, ale w innych sytuacjach może spowodować niechciane kliknięcia i utrudnić optymalizację pod kątem fraz lepiej konwertujących.

W dalszej części wpisu prezentujemy najciekawsze naszym zdaniem przykłady tego, jak mogą zostać dopasowane słowa kluczowe przy zbliżonej odmianie. Są to przypadki z rzeczywistych kampanii i dotyczą fraz dopasowanych do słów kluczowych w dopasowaniu ścisłym.

Pierwszy przykład to wyświetlenie reklamy na hasło: “noclegownia Wrocław”, które zostało dopasowane do [noclegi Wrocław].

Raport wyszukiwane hasła - noclegi

Kolejny przykład to wyszukiwane hasło, które pochodzi z dopasowania ścisłego i jest zbliżoną odmianą, a wygląda jakby pochodziło ze słów w dopasowaniu do wyrażenia. Mamy w grupie reklamowej poniższe słowa kluczowe:

Słowa kluczowe - zegarki

A nasza reklama wyświetliła się dla poniższych słów kluczowych:

Raport wyszukiwanych haseł - zegarki

W kampanii w osobnej grupie reklam mamy dodane słowo kluczowe [szwajcarskie zegarki męskie]. Zdrowy rozsądek podpowiada, że to tutaj powinno trafić wyświetlenie na taką frazę w przypadku identycznej stawki CPC i tego samego tekstu reklamy.

Poniżej jeszcze kilka przypadków, które nie wymagają komentarza.

Prezent dla dziecka

Prezent dla noworodka

Zegarek na rękę drewniany

Fartuch biały

Pufy dla dzieci

Welony

Czy to błąd? Nie, tak właśnie działa zbliżona odmiana. Kiedyś w ustawieniach kampanii można było wyłączyć korzystanie ze zbliżonych odmian, jednak obecnie nie znajdziemy takiej opcji.

Również dodawanie dodatkowych słów do słów kluczowych w dopasowaniu ścisłym przy zbliżonej odmianie mieści się w definicji tego dopasowania, cytując pomoc Google:  “w przypadku reklam w dopasowaniu do wyrażenia system wyświetli reklamy na zestawienie słów, które może być dowolne, szersze i niekoniecznie powszechnie używane, natomiast w przypadku dopasowania ścisłego ta dowolność jest mniejsza – system wyświetli reklamę w przypadku często używanych, powszechnie stosowanych zestawów słów, które kontekstowo do siebie pasują”. Jedynym rozwiązaniem jest dodawanie wykluczeń słów kluczowych.

Takich przykładów, które przedstawiliśmy nie ma zbyt wiele w kampaniach, ale pokazują, że w trakcie codziennej optymalizacji słów kluczowych, warto analizować wyszukiwane hasła dla każdego typu dopasowania. Tylko systematyczna i dokładna praca nad słowami kluczowymi pozwoli wyłapać takie niuanse i zadbać o wysoki Wynik Jakości w przypadku obniżających go niepożądanych dopasowań.

Marta Koziarz (Pilacińska)
Head of SEM. Zajmuje się zarządzaniem działem SEM. Postara się odpowiedzieć na każde pytanie z dziedziny marketingu. Analityka to jej pasja. Google Ads, Analytics i Tag Manager nie mają przed nią tajemnic.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (6 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry