Z anchor textami mamy do czynienia w zasadzie za każdym razem, gdy korzystamy z internetu. Dla zwykłego użytkownika są one jednym z ważniejszych elementów nawigacji, które pomagają poruszać się po witrynach i sklepach. Z kolei dla specjalisty SEO anchor text to jedno z narzędzi służących do pozycjonowania w Google. W dzisiejszym tekście postaramy się przybliżyć kilka ciekawych faktów dotyczących tego, czym jest anchor, jakie są jego rodzaje i jak go wykorzystać w szeroko rozumianym marketingu internetowym.
Spis treści
Co to jest anchor text i jak wygląda w kodzie strony?
Czym jest anchor text? Jego istotę najłatwiej wytłumaczyć na prostym przykładzie. Weźmy następujące zdanie:
Jeżeli chcesz wypromować swoją witrynę w sieci, skorzystaj z pomocy najlepszej agencji SEO w Krakowie.
Oto jak będzie prezentować się w kodzie HTML (pomijamy ewentualną obecność tagów typu „rel”, „target”, itp.):
<strong>Jeżeli chcesz wypromować swoją witrynę w sieci, skorzystaj z pomocy <a href=”https://www.devagroup.pl/”>najlepszej agencji SEO w Krakowie</a>.</strong>
Nasz anchor jest zawarty w kodzie HTML strony pomiędzy znacznikami <a> oraz </a>. Tagi te oznaczają miejsce wstawienia odsyłacza hipertekstowego. W tym przypadku jest to link do strony głównej DevaGroup.
- href=”https://www.devagroup.pl/” – to adres strony, do której prowadzi odsyłacz.
- najlepszej agencji SEO w Krakowie – to anchor text, nazywany także kotwicą, treścią linka, zakotwiczeniem itp.
Łatwo zatem zauważyć, że anchor text jest po prostu nazwą odnośnika, która wyświetla się użytkownikowi na ekranie urządzenia. To zwykły tekst, który wyświetla się jako dany link i który po kliknięciu otworzy się w przeglądarce jako nowa strona. Jego rola nie ogranicza się wyłącznie do funkcji informacyjnej czy ułatwienia nawigacji. Ma też cechy, które wpływają na SEO, ponieważ można w nim umieścić frazę kluczową, na którą chcemy pozycjonować docelową stronę.
Rodzaje anchor tekstów
Rodzaje anchor textów dzielimy na takie, które zawierają frazę, i takie, które tej frazy nie zawierają. Niech interesującym nas słowem kluczowym będzie „audyt SEO”. Spójrzmy na konkretne przykłady.
Anchory z frazą
- Exact match – dopasowane, czyli zawierające frazę w identycznym kształcie jak ta, na którą pozycjonuje się dana podstrona: Audyt SEO to najlepszy sposób na analizę strony internetowej pod kątem jej widoczności w przeglądarce.
- Partial match – częściowo dopasowane, w których jeden z elementów frazy może być synonimem: Analiza strony pod kątem SEO jest fundamentalna dla wyboru odpowiedniej strategii pozycjonowania.
- Fraza long tail – jak sama nazwa wskazuje, anchorem jest fraza z długiego ogona: Audyt SEO sklepu internetowego pozwoli wskazać te miejsca w witrynie, które wymagają natychmiastowej optymalizacji.
Anchory zero match, czyli bez frazy
- Brand anchor – odnosi się bezpośrednio do naszej strony lub marki, nie zawiera słów kluczowych: DevaGroup zajmuje się szeroko rozumianym pozycjonowaniem.
- Generyczny anchor – często są to CTA, czyli zwroty nakierowujące użytkownika na działanie: Jeżeli chcesz poznać nasze referencje, kliknij tutaj!
- Nagi anchor – linki URL z samym adresem: Zajmujemy się również marketingiem w social mediach, o czym możesz przeczytać w tym miejscu: https://www.devagroup.pl/social-media.
Specyficznym typem anchorów są grafiki. Mogą to być miniaturki, ikony lub zdjęcia powiązane tematycznie z treścią, do której prowadzą. Tego rodzaju obrazki wzmacniają przekaz i mogą znacznie zwiększyć interakcję użytkowników. Dobrze zoptymalizowane obrazy, które mają odpowiednie atrybuty „alt”, czyli opisy alternatywne, mogą poprawić SEO strony, jednak przede wszystkim ich celem jest zwiększanie zaangażowania użytkowników. To pozytywnie wpływa na wskaźniki takie jak czas spędzony na stronie, a to z kolei może poprawić pozycję w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo, dzięki odpowiedniemu opisaniu alt tag, obrazy mogą pojawiać się w wynikach wyszukiwania grafik.
Anchor text a pozycjonowanie strony
Optymalizowanie anchor text to częsty zabieg w strategiach SEO. Nietrudno się domyślić, że bardzo ważną rolę odgrywają zarówno w skutecznym link buildingu, jak i w całej kampanii SEO. W linkowaniu wewnętrznym powinny ułatwiać klientom poruszanie się po Twojej stronie. Pomagają zarówno zwykłym użytkownikom, jak i robotom wyszukiwarki przechodzić do kolejnych stron www, które przyciągną ich uwagę.
Warto także pamiętać, że różne rodzaje anchorów mają spore znaczenie podczas budowania rozpoznawalności strony. Dobrze użyte kotwice potrafią znacznie poprawić pozycję w wynikach wyszukiwania. Jeżeli anchor jest związany z pozycjonowaną frazą, to ważna informacja dla algorytmu Google, który będzie wiązał podlinkowaną stronę właśnie na słowa kluczowe znajdujące się w anchorze.
Kolejnym działaniem, które wpływa na SEO, jest odpowiednie umieszczanie linków w treściach na stronie. Najlepiej umieszczać konkretne kotwice na początku artykułów, ponieważ algorytmy wyszukiwarek analizują kod HTML strony od góry. To, gdzie link pojawia się na stronie internetowej, może mieć duże znaczenie, ponieważ te umiejscowione wyżej są szybciej widoczne dla botów indeksujących. Mimo to warto zadbać o naturalne rozmieszczenie, bo to zwiększa wartość zarówno dla użytkowników, jak i dla algorytmów.
Są to w gruncie rzeczy dość proste mechanizmy, niestety – bardzo często nadużywane, co ostatecznie wcale nie przynosi oczekiwanych rezultatów w postaci wysokich pozycji w SERP-ach. Jeżeli nie masz doświadczenia w pozycjonowaniu stron, radzimy uważać z używaniem anchorów zawierających frazy w linkach pozyskiwanych z linkowania zewnętrznego.
Szukasz doświadczonych specjalistów od SEO?
Działamy w branży od 2005 roku
Jak optymalizować anchory?
Aby zewnętrzne anchory można było uznać za zoptymalizowane, muszą one spełnić kilka warunków.
- Jeżeli tekst powstał w celach SEO (na przykład jest to artykuł sponsorowany, wywiad ze specjalistą, content w postaci artykułu na zewnętrznej witrynie itp.), wówczas powinien zawierać jeden, maksymalnie dwa wychodzące linki z kotwicami.
- Treści linków nie powinny być zbyt długie. Przyjmuje się, że 4-5 krótkich słów lub 60 znaków dla jednego anchor textu w zupełności wystarczy.
- Frazy powinny być możliwie zróżnicowane. W praktyce oznacza to, że dopasowane zakotwiczenia są równie ważne co te częściowo dopasowane oraz z długiego ogona. Im większa różnorodność, tym lepiej. Dotyczy to także kotwic w postaci czystych adresów URL, ponieważ roboty Google czytające kod HTML strony uważają je za naturalne. Dzieje się tak, ponieważ internauci często w taki właśnie sposób dzielą się ciekawymi treściami, na przykład w social mediach.
- Tekst zakotwiczenia powinien być związany z treścią linkowanej strony. Na przykład jeżeli pozycjonujemy stronę internetową na frazę „buty zimowe”, to link powinien prowadzić do strony związanej w jakikolwiek sposób z obuwiem na zimę. Jest to ważne zarówno z punktu widzenia algorytmów, jak i zwykłych użytkowników. Generalnie im zawartość strony jest bliższa znaczeniowo kotwicy, tym lepiej.
- Idealnie, gdy anchor jest naturalnie wpleciony w treść i nie zawiera żadnych błędów językowych. W praktyce oznacza to, że jeżeli zajdzie taka konieczność, należy go odmienić, a nie zostawiać w nieodmienionej formie tylko po to, żeby wyglądał jak fraza. Wyżej wspomniane „buty zimowe” mogą zatem przyjąć formę „butów zimowych”, „butami zimowymi” itp.
Tak naprawdę w optymalizowaniu anchorów należy podkreślić przede wszystkim to, żeby były różnorodne i tematycznie związane z treścią strony, do której prowadzi link. Warto jednak pamiętać, że nawet 100 doskonale zoptymalizowanych zakotwiczeń nie spełni swojej roli w sytuacji, gdy będą pochodzić z mało wiarygodnych, spamerskich domen. Jeden anchor, nawet niezbyt udany, ale znajdujący się na wartościowej, popularnej domenie, przyniesie w tym przypadku zdecydowanie więcej korzyści.
Podsumowanie
Anchor teksty są niezmiernie ważnym elementem każdej strategii SEO, bezpośrednio wpływającym na pozycjonowanie Twojej strony. Dzięki odpowiedniemu zoptymalizowaniu możliwe jest zarówno zwiększenie ruchu, jak i poprawa pozycji w SERP-ach. Ważne jest, aby stosować różnorodne typy anchorów dopasowane do kontekstu i treści strony, do której prowadzą. Należy unikać nadmiernego nasycania tekstu frazami kluczowymi, by nie zostać uznanym za spam przez algorytmy wyszukiwarek.
Optymalizacja anchorów to sztuka balansowania pomiędzy naturalnością a elementami strategii, które w dłuższej perspektywie mogą przynieść znaczne korzyści zarówno dla SEO, jak i dla doświadczeń użytkowników. Pamiętajmy, że jakość linków i ich źródła są równie ważne jak same anchor texty, dlatego warto inwestować w linkowanie z wartościowych, zaufanych stron.
Tekst zaktualizowany, pierwsza wersja ukazała się na naszym blogu w grudniu 2020.