SEMrush, zaraz obok Ahrefs czy Senuto jest to bez wątpienia jedna z najpopularniejszych platform wykorzystywanych przez wielu specjalistów w branży SEO, PPC, Social Media czy copywriterów. Analiza jaką możemy wykonać za jej pośrednictwem umożliwia dostęp do wielu przydatnych informacji zarówno o naszej stronie jak i stronach naszych konkurentów. Jakiś czas temu SEMrush zaczął promować nowe narzędzie do analizy konkurencji (i nie tylko) o nazwie Traffic Analytics, które dostarcza nam jeszcze więcej dodatkowych informacji na temat analizowanych serwisów internetowych. Należy jednak zaznaczyć, że jest to osobno płatny dodatek, a więc niezależnie od wybranego standardowego miesięcznego abonamentu, należy liczyć się z dodatkową opłatą w wysokości 200$.
Bez wątpienia jest do dosyć wysoka opłata biorąc pod uwagę fakt, że jest to „zaledwie” dodatek do i tak już rozbudowanego narzędzia. Wielu z nas na pewno będzie się tym samym zastanawiać co konkretnie otrzymujemy za tą kwotę oraz przede wszystkim czy informacje te są warte tak wysokiej ceny? W związku z tym przygotowaliśmy dla Was poniższy artykuł, w którym postaramy się przybliżyć najważniejsze funkcje narzędzia Traffic Analytics, pokazać czym różni się od Domain Analytics, jak wykorzystać je do analizy konkurencji, a przede wszystkim czy w ogóle warto się nim zainteresować.
Traffic Analytics vs Domain Analytics
W ramach standardowego abonamentu SEMrush jednym z wielu narzędzi, do którego mamy dostęp jest Domain Analytics. Choć wydawać by się mogło, że za jego pośrednictwem otrzymujemy dokładnie to samo co w Traffic Analytics, diametralną różnicą jest to, w jaki sposób każde z nich gromadzi poszczególne informacje.
Dane dostępne w Domain Analytics obliczane są na podstawie pozycji poszczególnych fraz kluczowych w wynikach wyszukiwania Google (organicznych i płatnych) oraz szacunkowego ruchu jaki powinny generować.
Traffic Analytics natomiast gromadzi informacje poprzez analizę strumienia kliknięć, tj. ścieżki „przeklików” użytkownika podczas przeglądania danej strony, na podstawie wszystkich źródeł ruchu dla danej domeny, a nie tylko z wyszukiwarki.
Warto zwrócić uwagę na wskaźnik Estimated accuracy, który informuje nas o dokładności wygenerowanego raportu. Wpływ na niego ma wielkość i popularność analizowanej witryny, która jest szacowana na podstawie wycinka danych nt. użytkowników, którzy odwiedzili dany serwis. Tym samym im większy rozmiar próbki danych, tym dokładniejsze wyniki uzyskamy.
Dokładne statystyki na temat poszczególnych źródeł ruchu dla analizowanej witryny znajdziemy nieco niżej lub w osobnej, dedykowanej zakładce Traffic Journey.
Sprawdź aktualne webinary od Semrush
Analiza konkurencji z Traffic Analytics – dlaczego warto
Wykorzystując Traffic Analytics jesteśmy w stanie dokładnie przeanalizować ruch generowany przez naszą stronę i zestawić go z wynikami dla naszej konkurencji. Jak już wspomnieliśmy, będą to dane pochodzące ze wszystkich źródeł ruchu, a więc zarówno z wyników wyszukiwania Google jak i z kampanii płatnych, wejść bezpośrednich, Social Media, a także referral. Narzędzie pozwala także na analizę konkurencji pod kątem kraju, w którym znajdują się użytkownicy odwiedzający poszczególne strony.
Traffic Analytics – co dokładnie oferuje?
Po aktywacji dodatku do narzędzia Traffic Analytics dostajemy wgląd do szeregu nowych raportów w ramach Marketing Insights, a mianowicie:
- Overview
- Audience Insights
- Traffic Journey
- Top Pages
- Geo Distribution
- Subdomains
- Bulk Analysis
Overview
Domyślnym, a zarazem głównym widokiem Traffic Analytics jest zakładka Overview, w ramach której znajdziemy ogólne podsumowanie zebranych informacji nt. analizowanych domen, z porównaniem do poprzedniego miesiąca pod kątem:
- liczby wizyt
- liczby unikalnych wizyt
- liczby odwiedzonych stron w ramach jednej wizyty
- średniego czasu spędzonego na stronie w ramach jednej wizyty
- współczynnika odrzuceń
W zakładce tej znajdziemy także wykres obrazujący przyrost ruchu w całości lub w przeciągu ostatnich 6/12 miesięcy, który łatwo przefiltrujemy za pomocą wspomnianych powyżej filtrów, a także w zależności od typu urządzenia. Za pomocą poniższego grafu z łatwością określimy sezonowość analizowanej witryny i wyłapiemy ewentualne spadki, którym warto dokładniej się przyjrzeć i zweryfikować ich przyczynę.
W zakładce Overview znajdziemy także szereg dodatkowych informacji na temat analizowanej domeny a mianowicie:
Procentowy rozkład ruchu PC vs mobile:
Listę subdomen, które pojawiają się w wynikach wyszukiwania Google oprócz głównej, analizowanej domeny (z podziałem na PC vs mobile):
Wykres prezentujący przyrost ruchu w czasie z podziałem na poszczególne źródła, np. Direct, Referral, Search, Social, Paid:
Informację odnośnie rozkładu ruchu wg krajów, z których pochodzą użytkownicy odwiedzający naszą witrynę:
Porównanie wyników z konkurencją
Dzięki Traffic Analytics z łatwością porównamy wyniki dla naszej witryny ze stronami konkurencji, gdzie jednocześnie porównamy wyniki dla 5 domen, tj. nasza + 4 konkurentów:
Podobnie jak w przypadku analizy własnej strony domeny, tutaj także dostajemy możliwość sprawdzenia ruchu na każdej z badanych stron pod kątem wizyt, średniego czasu odwiedzin, tudzież współczynnika odrzuceń (na przestrzeni 6, 12 miesięcy lub całego dostępnego okresu). W ten sposób szybko zestawimy wyniki nasze i konkurencji, a następnie sprawdzimy, która z nich generuje najwięcej ruchu.
Audience Insights
Przechodząc do zakładki Audience Insights otrzymujemy szereg informacji na temat odbiorców naszej strony internetowej, gdzie sprawdzimy źródła ruchu na naszej stronie pokrywające się z tymi u konkurencji. Zebrane dane można dodatkowo filtrować zmieniając zakres dat, lokalizację oraz typ urządzenia, z którego dany ruch pochodzi.
Najwięcej przydatnych informacji znajdziemy nieco niżej, gdzie została zebrana lista domen, za pomocą której sprawdzimy jakie konkretnie domeny generują ruch, zarówno u konkurencji jak i u nas.
Wykorzystując dostępne filtry możesz szybko porównać wyniki dla każdej domeny z osobna, a także sprawdzić z jakich domen konkurencja zbiera ruch, a my nie. W ten sposób szybko wyeksportujemy listę wartościowych stron internetowych, na których warto się pojawić i zaprezentować naszą ofertę, aby dotrzeć do nowych odbiorców. Bazując na powyższych danych dowiemy się:
- które domeny generują ruch zarówno na Twojej stronie jak i u konkurencji
- które domeny generują ruch tylko dla konkurencji
- jak odbiorcy Twojego potencjalnego partnera wpasowują w Twoją stronę
- ile osób odwiedza poszczególne witryny
- porównasz także wielkość oraz to jak pokrywają się ze sobą poszczególni konkurenci w branży pod względem ruchu
Powyższe dane pozwolą lepiej zrozumieć naszą grupę docelową, ich zainteresowania i zachowanie, poznamy nowych konkurentów, a także znajdziemy potencjalnych partnerów, do których warto odezwać się w celu nawiązania współpracy, np. w celu umieszczenia u nich artykułu content marketingowego lub baneru reklamowego.
Traffic Journey
Zakładka Traffic Journey daje nam ogólny pogląd na temat sposobu prowadzenia strategii marketingowej konkurencji, dzięki czemu z łatwością zidentyfikujemy, które źródło ruchu jest dla nich kluczowe, a które zostało zepchnięte na drugi tor. Otrzymujemy zatem wskazówkę, którędy powinniśmy być w stanie łatwiej dotrzeć do potencjalnego odbiorcy, a jednocześnie, które kanały będą wymagały od nas więcej nakładów pracy (i wydatków) z uwagi na mocną pozycję konkurencji.
Kolejną sekcją w tej zakładce jest Traffic Journey, gdzie sprawdzimy nie tylko skąd dana domena zbiera ruch, ale także gdzie udają się użytkownicy po jej opuszczeniu.
Pełną listę oraz szczegółowe informacje na temat domen „przychodzących” oraz „wychodzących” znajdziemy zaraz pod wykresem:
Dzięki powyższej tabeli otrzymujemy gotową listę stron, które są często odwiedzane przez naszych potencjalnych klientów. Jest to zatem świetna okazja na znalezienie nowych źródeł ruchu oraz linków zwrotnych dla naszego serwisu, a także wysegregowanie stron, na których warto byłoby uruchomić dodatkową kampanię reklamową, z uwagi na częste odwiedzanie ich przez naszą grupę targetową.
Top Pages
W kolejnej zakładce, jaką jest Top Pages, znajdziemy listę kluczowych podstron (max 1000) dla danej domeny, które generują dla niej najwięcej ruchu.
Dzięki powyższej tabeli sprawdzimy przykładowo które kategorie lub produkty konkurencyjnych sklepów generują najwięcej ruchu, a tym samym prawdopodobnie najwięcej przychodów. Klikając na poszczególne wyniki w tabeli możemy dodatkowo sprawdzić źródła ruchu indywidualnie dla każdej podstrony, otrzymując szczegółowe informacje jaki procent ruchu pochodzi z wyników wyszukiwania, jaki z płatnych kampanii itd.
Na stronie dostępna jest także wyszukiwarka, za pomocą której w wygodny sposób łatwo przefiltrujemy otrzymane wyniki i wyszukamy konkretne podstrony w ramach domeny konkurencji związane z interesującą nas tematyką.
Warto zaznaczyć, że zebrane tutaj dane obejmują wyłącznie wyniki dla ruchu desktopowego. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że ruch mobilny stanowi coraz większy procent ogólnego ruchu w sieci, myślę, że w przyszłości możemy spodziewać się aktualizacji narzędzia właśnie o dane dla ruchu mobilnego.
Geo Distribution
Jak sama nazwa mówi w zakładce tej otrzymujemy zestawienie ruchu generowanego przez analizowaną domenę pod kątem krajów, w których znajdują się użytkownicy odwiedzający dany serwis.
Ciekawostką jest także możliwość sprawdzenia ruchu wg subkontynentów.
Szczegółowe danego na temat każdego regionu znajdziemy poniżej w formie standardowej tabeli:
Zebrane dane możemy analizować pod kątem rozkładu ruchu pomiędzy poszczególne kraje, z podziałem na PC vs mobile oraz ilości wizyt, czasu trwania odwiedzin i współczynnika odrzuceń. Niestety na obecną chwilę nie mamy możliwości porównania dokładnych wyników z konkurencją (każdą domenę musimy analizować z osobna), aczkolwiek poglądowe dane sprawdzimy w ramach zakładki Overview:
Subdomains
Raport Subdomains pozwala nam sprawdzić, które subdomeny (o ile takowe istnieją) generują najwięcej ruchu w porównaniu do domeny głównej.
Analiza znajdujących się tutaj adresów da nam pogląd na to, jak strony konkurentów są mniej więcej zbudowane, a także które strony (subdomeny) są dla nich najważniejsze i przyciągają najwięcej ruchu. Na subdomenach najczęściej umieszczane są blogi, dział aktualności tudzież sklepy.
Bulk Analysis
Ostatnią zakładką jaką otrzymujemy po wykupieniu dodatku Traffic Analytics jest Bulk Analysis, za pomocą której możemy przeanalizować za jednym razem źródła ruch nawet dla 200 domen.
Podobnie jak w pozostałych zakładkach zebrane dane możemy analizować pod kątem wizyt, unikalnych wizyt, odwiedzonych stron na wizytę, średniego czasu wizyty, a także współczynnika odrzuceń. Grupowa analiza okaże się wyjątkowo pomocna w szczególności jeśli przykładowo szukamy:
- miejscówek na publikacje content marketingowe, chcąc dotrzeć do większej liczby odbiorców
- wartościowych źródeł linków zwrotnych, na stronach generujących spory ruch
- potencjalnych partnerów do współpracy
Warto w tym miejscu zaznaczyć, że nie mając wykupionego dodatku Traffic Analytics jesteśmy ograniczeni do grupowej analizy zaledwie 5 domen dziennie, tym samym analizując swoją konkurencję będziemy zmuszeni podzielić prace na kilka etapów.
Szukasz profesjonalnej agencji SEO?
Podsumowanie – czy warto?
Widzimy zatem, że wykupując płatny dodatek Traffic Analytics dostajemy mnóstwo dodatkowych informacji niedostępnych w ramach standardowego abonamentu. Pytanie czy dane te są warte swojej ceny? Moim zdaniem tak. Jeśli szukasz zaawansowanego narzędzia do analizy konkurencji lub jesteś w trakcie szukania nowych miejscówek na mocne linki przychodzące do Twojej strony internetowej, w łatwy sposób wyłapiesz serwisy generujące sporą ilość ruchu.
Dane dostępne w poszczególnych zakładkach dostarczają nam także o wiele szerszy zarys pod kątem działań prowadzonych przez konkurencję oraz źródeł ruchu. Posiadając tego typu wgląd w działania konkurencji w sieci, możemy znacznie skuteczniej przygotować i zrealizować kampanię SEO dla naszego brandu, marki bądź firmy i dotrzeć do znacznie większej ilości potencjalnych klientów.