Możliwość kliknięcia w numer telefonu na stronie internetowej, czego efektem jest automatyczne połączenie to już standard. Wciąż jednak zdarza się, że właściciele stron zapominają o tym i jest to błąd. Wdrożenie klikalnego numeru w Twoim serwisie jest łatwiejsze, niż może Ci się wydawać, a co więcej, możesz również monitorować, ilu użytkowników korzysta z takiej opcji. Jak działa a href=”tel:”? Co musisz zrobić, żeby wprowadzić go na Twojej stronie?
Spis treści
A href tel – klikalny numer telefonu
Klikalny numer telefonu działa podobnie jak link na stronie internetowej. Dzięki temu, że w kod HTML wdrożony jest odpowiedni atrybut „a href”, daje to możliwość kliknięcia numeru telefonu i automatycznego połączenia się np. z właścicielem strony lub działem obsługi klienta. Jest to ułatwienie i udogodnienie dla użytkownika strony, ponieważ nie musi on dzięki temu przepisywać tego numeru. Co więcej, jest to szczególnie kluczowe dla użytkowników odwiedzających witrynę na urządzeniach mobilnych, bo ułatwia to wykonanie im konwersji – czyli szybkie skontaktowanie się.
Jak zrobić klikalny numer telefonu?
Aktywowanie tej opcji jest bardzo proste. Standardowy link na stronie www wygląda następująco:
<a href=”http://adresstrony.pl”>Twoja nazwa</a>
Jeśli chcesz, żeby klikalny był numer telefonu, to musisz użyć odpowiedniego tagu. Oto przykład kodu:
<a href=”tel:+481234567″>Zadzwoń tutaj</a>
lub
<a href=”tel:+481234567″>+48 123 45 67</a>
Następnie na swojej stronie musisz wkleić poprawny kod w odpowiednie miejsce, zastępując numer telefonu właściwym oraz ewentualnie zmieniając tekst linku. Następnie zapisz plik i sprawdź, czy uzyskałeś oczekiwany efekt.
Od teraz numer telefonu będzie klikalny – zarówno na smartfonach, jak i komputerach. W przypadku urządzeń desktopowych przeglądarka zapyta Cię, którą aplikację wolisz użyć do połączenia z numerem telefonu. Na urządzeniach mobilnych jest to jeszcze prostsze – połączenie zwykle nastąpi automatycznie, chyba że masz zainstalowanych kilka aplikacji do dzwonienia, wtedy wybierzesz tę, którą preferujesz.
Pamiętaj, że numer powinien się rozpoczynać od prefiksu danego kraju – w przypadku Polski jest to +48. Pomiędzy poszczególnymi cyframi tego numeru nie mogą się znajdować żadne spacje, myślniki czy nawiasy. Jak widzisz, wdrożenie tej funkcji trwa dosłownie chwilę, a jest to ułatwienie dla zainteresowanych kontaktem z Tobą.
Jak sprawdzić, ile osób kliknęło numer telefonu?
Skoro już zdecydowałeś się na zastosowanie klikalnego numeru telefonu na swojej stronie, to teraz warto byłoby sprawdzić, czy ktokolwiek korzysta z tej opcji. Jest to ważne z kilku powodów.
Numer telefonu można umieścić na stronie w różnych miejscach. Śledzenie kliknięć pozwala na obserwację, czy użytkownicy korzystają z dostępnych na stronie opcji kontaktu. Być może robią to rzadko, ponieważ numer nie jest odpowiednio widoczny i należy utworzyć wyróżniający się odnośnik lub nagłówek. Z drugiej strony, jeśli numer telefonu jest chętnie klikalny, to może warto zastanowić się nad dodatkowymi formami kontaktu bezpośredniego np. czat na stronie. To proste wdrożenie pozwala na pierwszą analizę funkcjonalności strony i umiejscowienia przycisków, co w przyszłości warto przeanalizować dokładniej za pomocą narzędzi do analizy jakościowej stron www.
Więc jak to zrobić? Aby to sprawdzić, skorzystamy z narzędzia analitycznego Google Analytics 4. Mierzyć kliknięcia w numer telefonu możemy, dodając specjalny kod śledzenia bezpośrednio do kodu strony lub za pomocą Google Tag Managera. Zakładamy jednak, że numer telefonu to jedna z kilku akcji, które będziesz ostatecznie mierzyć na swojej stronie (np. adres e-mail, lub wysyłka formularza), a w takich sytuacjach rekomendujemy stosowanie Google Tag Managera do zarządzania tagami.
Śledzenie kliknięć w Google Tag Manager
Otwórz Google Tag Managera i zaloguj się do narzędzia (jeśli jeszcze z niego nie korzystasz, to instrukcję założenia konta znajdziesz tutaj). A następnie przejdź do stworzenia reguły, która niezbędna jest do śledzenia połączeń telefonicznych. Wybierz sekcję „reguły”, a następnie opcję „nowe”:

Wybierz dla reguły nazwę na przykład „kliknięcie w numer telefonu” i kliknij w duże pole „skonfiguruj regułę”:

Z menu po prawej stronie wybierz typ reguły. Interesuje nas „tylko linki”, bo to właśnie kliknięcie w link będziemy mierzyć.

Ważne będą dla nas nie kliknięcia na całej stronie, tylko kliknięcia konkretne w numer telefonu. Zaznacz więc opcję „Niektóre kliknięcia linków”, których zmienna „click” URL zawiera „tel:”

Wprowadzone zmiany potwierdź, przyciskiem „Zapisz” w prawym górnym rogu.
W kolejnym kroku musisz dodać nowy tag – wydarzenie w GA4, który będzie wywoływać zdarzenie, gdy nastąpi kliknięcie numeru telefonu. Korzystając z menu po lewej stronie, wróć do sekcji „Tagi” i podobnie jak przy tworzeniu reguły stwórz nowy tag.
Dodaj nazwę tagu, wybierz jego rodzaj – w tym przypadku będzie to zdarzenie GA4. Sprawdź, czy numer ID Twojej usługi GA4 się zgadza i dodaj nazwę eventu, może to być kilk_tel (wskazówka: nazywając zdarzenia w GA4, nie zostawiaj między słowami spacji – zastąp ją podkreślnikiem). Następnie przypisz do niego stworzoną wcześniej regułę i zapisz tag.

Po wykonaniu tych czynności odczekaj do 48 h. Po tym czasie w Google Analytics powinno pojawiać się zdarzenie “klik_tel”, o ile oczywiście użytkownicy będą klikać numer telefonu. W przypadku braku jakiejkolwiek aktywności nie znajdziesz tam żadnych informacji.
Więcej na temat dodawania zdarzeń w GA4 możesz dowiedzieć się z naszego innego artykułu – Zdarzenia niestandardowe GA4 – czym są i jak je skonfigurować?.
Po co śledzić kliknięcia w numer telefonu?
Wdrażając to rozwiązanie, możesz się dowiedzieć m.in. tego, ile połączeń telefonicznych uzyskałeś ze swojej strony. Oczywiście nie będą to pełne dane, gdyż niektórzy użytkownicy zdecydują się wpisać numer bezpośrednio do telefonu. Niemniej bazując na naszym doświadczeniu, wprowadzenie tej opcji może wpłynąć na zwiększenie konwersji. Użytkownik smartfona połączy się z Tobą bez konieczności kopiowania czy zapamiętywania numeru telefonu.
Podsumowanie
Pozyskanie klienta może być wyzwaniem, dlatego jako właściciel firmy nie chcesz utrudniać procesu nawiązywania kontaktu z potencjalnymi klientami. Dodanie klikalnego numeru telefonu na stronie internetowej to prosty sposób na ułatwienie komunikacji, szczególnie dla użytkowników mobilnych. Dzięki tagowi „a href=”tel:”” użytkownicy mogą szybko połączyć się z Twoją firmą, a integracja z GA4 pozwala na śledzenie interakcji i zbieranie danych, które stanowią pierwszy krok do lepszej analizy efektywności strony.
Tekst zaktualizowany, w pierwotnej wersji ukazał się na blogu w 2020 roku.