25-podstawowych narzędzi każdego SEMity i SEOwca

25-podstawowych narzędzi każdego SEMity i SEOwca

25 podstawowych narzędzi
każdego SEMity i SEOwca

Narzędzia dla specjalisty SEM

Specjalista Google Ads w pracy wykorzystuje różne narzędzia SEM, które ułatwiają codzienne zadania związane na przykład z tworzeniem i optymalizacją kampanii. Oczywiście dochodzą do tego również pomoce analityczne, dzięki którym poznajemy m.in. ruch użytkowników na stronie oraz ich zachowania. Podstawowe narzędzia do pracy dostarcza nam Google, są to m.in. Planer słów kluczowych, Google Ads Editor, Google Tag Manager czy Google Merchant Center. Jakie jeszcze narzędzia warto wykorzystywać, żeby ułatwić sobie pracę i tworzyć kampanię Google Ads? Poniżej znajdziecie listę tych najbardziej popularnych.

 

Czas na tworzenie kampanii 

Planer słów kluczowych – W planerze wybierzesz nowe słowa kluczowe, które najbardziej pasują do reklamowanych przez Ciebie usług/produktów. Dzięki narzędziu poznasz, jaka jest średnia liczba zapytań danego słowa w skali miesiąca, jak zmienia się zainteresowanie z czasem, a nawet sugerowane stawki dla danego słowa. Dzięki temu łatwiej oszacujesz budżety, które warto przeznaczyć na kampanię.

 

Screen z Planera Słów Kluczowych

 

Answer the Public – jeszcze więcej propozycji słów kluczowych do kampanii? Planer Googla to nie jedyne narzędzie do poszukiwania. Jedną z ciekawych alternatyw jest bezpłatne narzędzie Answer the Public. Wyszukując słowa kluczowe do swojej kampanii, powinieneś wybrać odpowiedni język oraz kraj, w którym będzie aktywna kampania. Propozycje słów kluczowych prezentowane są w formie grafów, które pokazują zbiór słów kluczowych, które wyszukują użytkownicy.


 

Keywords Toaster – potrzebujesz w szybki sposób zmienić dopasowania długiej listy słów kluczowych? Exact na broad, broad na exact? Nie trać czasu na ręczne poprawki. Wykorzystaj jedno z dostępnych narzędzi, które zrobi to za Ciebie w jednej chwili. Dodatkowe funkcje, które są dostępne to miksowanie ze sobą różnych słów kluczowych lub wyszukiwanie inspiracji słów kluczowych. Nie są tak rozbudowane jak wymienione wyżej narzędzia, ale jest to kolejny sposób na szukanie inspiracji. 

Planer zasięgu – Konfigurujesz kampanię na YouTubie? Koniecznie sprawdź narzędzie Google, które pomoże Ci prognozować skuteczność kampanii. Jakie dane musisz wprowadzić? Odbiorców, budżety oraz dodatkowe ustawienia, m.in.: lokalizację czy formaty reklam, jakie chcesz wykorzystać. Dane, które wygeneruje planer zasięgu to szacunkowe koszty reklam, które będą wyświetlane na YouTubie oraz witrynach partnerów. 

Zastanawiasz się nad kampanią TrueView Discovery, TrueView In-Stream, Bumperami? Dzięki planerowi sprawdzisz prognozy i będziesz mógł porównać najważniejsze metryki przed skonfigurowaniem nowych kampanii.


 

Google Ads Editor to bezpłatna aplikacja od Google do zarządzania kampaniami Ads. Zmiany można wprowadzać zbiorczo, co pomaga zaoszczędzić sporo czasu. Szczególnie przy rozbudowanych kampaniach z wieloma grupami reklam. Edytor jest aktualizowany na bieżąco, dodawane są do niego nowe funkcjonalności. Nie korzystasz jeszcze z edytora? Koniecznie go wypróbuj! Przekonaj się sam, jaka to oszczędność czasu i ułatwienie pracy. Od tego momentu nie będziesz już konfigurował w kampanii panelu 🙂 Importuj gotową strukturę kampanii, wykorzystuj funkcję znajdź i zamień, kopiuj kampanie/grupy reklam, wykluczaj aplikacje mobile. Odkryj więcej możliwości, które daje nam edytor i ułatw sobie codzienną pracę.

Sekcja tło

Sprawdź naszą ofertę Google Ads!

Google Merchant Center – niezbędne narzędzie do prowadzenia kampanii Google Ads dla e-commerce’ów. Panel, który łączy konto reklamowe z informacjami o specyfikacji produktów oraz sklepie lub marce. Znajdziemy w nim m.in. zakładkę diagnostyka. Pomaga ona w szybki sposób wyłapać błędy w naszym feedzie produktowym, nad którymi warto popracować, żeby ulepszyć jakość przesyłanych danych. Ważna funkcjonalność w GMC to możliwość stosowania reguł pliku produktowego. Dzięki nim możemy modyfikować wybrany przez nas atrybut – uwzględniając określone warunki, które będą decydować o wartości jaką chcemy mu przypisać.. 

Czas na analitykę!

Nie warto rozpoczynać działań reklamowych bez odpowiednio wdrożonej analityki na stronie. Dla wielu to oczywistość, dla niektórych w dalszym ciągu bagatelizowany temat. A to właśnie dzięki wartościowym danym możemy podejmować decyzje marketingowe, które pomogą danej firmie odnieść sukces! Drugi argument, który powinien przekonać część osób – jeśli jeszcze mają jakieś wątpliwości – to różnorodność narzędzi analitycznych. Dzięki nim możemy czarować i wyciągać ze strony różnorodne dane, które pozwolą nam lepiej zrozumieć zachowania użytkowników. 

Jakie narzędzia analityczne powinny znaleźć się w pracy SEMowca?


Google Analytics  – jedno z podstawowych narzędzi, z którego korzystamy każdego dnia. To właśnie tutaj znajdziesz najważniejsze informacje o naszej stronie i zachowaniu użytkowników. Możesz analizować dane o użytkownikach, którzy przychodzą na naszą stronę z różnych źródeł ruchu. Twórz cele, wyszukuj odbiorców, których wykorzystasz w kampaniach Google Ads. Prowadzisz działania dla sklepu online? Pamiętaj o wdrożeniu ustawień e-commerce, które pozwolą Ci analizować dane o zrealizowanych transakcjach w witrynie. 

*Rok 2020 to zmiany w Google Analytics – została nam zaprezentowana nowa odsłona – Google Analytics 4. Czas konfigurować nowa usługę i zacząć przygotowywać się do zmian, które przed nami.

Google Tag Manager  – narzędzie Google, które pozwala zapanować nad wdrożeniem Google Analytics i innych kodów analitycznych na stronie bez edycji kodu. W szybki sposób możesz wprowadzać zmiany bez pomocy działu IT – oszczędzając czas oczekiwania na wprowadzenie kodów. Wdrażaj tagi Google Ads, Google Analytics, Facebooka czy wdrożenia niestandardowe.Twórz sam tagi, reguły, analizuj Data Layer i sam wyciągaj potrzebne dla Ciebie dane.   

Google Tag Assistant  – darmowa wtyczka do przeglądarki Chrome dzięki której sprawdzisz poprawność zainstalowanych przez Ciebie tagów na stronie. Jeśli pojawią się jakieś błędy, asystent sygnalizuje, które z nich je generują. We wtyczce znajdziemy również informacje o sugerowanych ulepszeniach/poprawkach, które mogą być wymagane we wdrożeniu. Tag Assistant weryfikuje poprawność większosci tagów Google, m.in: Google Analytics, śledzenie konwersji Google Ads, Menedżer tagów Google.

Google Optimize – bezpłatne narzędzie do optymalizacji witryny, które pomoże stworzyć wersję strony tak, by móc przeprowadzić testy A/B sprawdzające, która wersja jest lepsza i bardziej czytelna dla użytkownika. Porzucone koszyki? Brak zapisów na newsletter? Niskie wskaźniki konwersji? Sprawdź czy nie jest to problem wewnątrz witryny. Znajdź rozwiązania, które będą bardziej przyjazne dla odwiedzających Twoją witrynę.

Hotjar – narzędzie, które możesz wykorzystywać do analizy ruchu w naszej witrynie. Jesteś ciekawy, które miejsca są najczęściej klikane przez użytkowników? Jakie strony przeglądają? Jak się zachowują na stronie – do którego miejsca ją scrollują? Jak poruszają kursorem? Odpowiedzi na te pytania uzyskasz wykorzystując jedno z dostępnych narzędzi do monitorowania ruchu na stronie. Odkryjesz dzięki niemu jak użytkownicy zachowują się na Twojej stronie bez wykorzystywania raportów liczbowych, a map ciepła, nagrań sesji, tuneli czy lejków zakupowych. To bardzo ciekawe narzędzie do przetestowania! Nie musisz mierzyć zachowań w całej witrynie, może masz jedną podstronę, która jest problematyczna i chcesz ją sprawdzić? Nic prostszego!

Jakie dodatkowe narzędzia jeszcze się przydadzą?

Pagespeed Insight – narzędzie, którego zadaniem jest mierzenie wydajności ładowania się stron internetowych. Przedstawia wyniki zarówno dla urządzeń mobilnych, jak i komputerów. Wygenerowany raport wskaże wiele błędów w działaniu witryny, które należy poprawić, jeśli chcemy by witryna szybciej się ładowała. W łatwy sposób możesz sprawdzić wydajność strony oraz sugestie poprawek, które warto wdrożyć, aby przyspieszyć jej wczytywanie. 

Google Trends – narzędzie, które pozwoli Ci odkryć jakich informacji/tematów wyszukują internauci. Dzięki Google Trends otrzymamy dane na temat trendów, które dominują w wyszukiwarce Google. Możesz również sprawdzić jak wygląda zainteresowanie słowami kluczowymi, które będziesz wykorzystywał w kampanii. Przygotowujesz kampanie sezonową? Sprawdź kiedy pojawiają się pierwsze zapytania użytkowników w tym temacie. Bądź przygotowany z działaniami reklamowymi w odpowiednim czasie. Bądź widoczny w sieci!  

Google Data Studio – narzędzie do raportowania, które umożliwia prezentowanie danych SEO/SEM w atrakcyjny wizualnie sposób. W naszej pracy przygotowujemy różne raporty – miesięczne, tygodniowe, dla klientów z różnych branż. Przejrzyste raporty pozwalają na szybką analizę danych, które często trudno zaprezentować w przystępny sposób. Z pomocą przychodzi nam darmowe narzędzie od Google. Wykorzystując raporty Data Studio możesz zaoszczędzić sporo czasu na raportowaniu danych. Możesz wykorzystać szablony raportów, które dostępne są w galerii lub tworzyć własne inspirując się gotowymi przykładami. Data Studio pozwala agregować dane z różnych systemów i ciągle się rozwija. Dane możemy zaciągać m.i z Google Analytics,Google Search Console, Google Adwords (Ads), bądź arkusze kalkulacyjne z Google Drive.

 

Narzędzia dla specjalisty SEO

W pracy specjalisty SEO koniecznością jest praca w oparciu o dużą liczbę narzędzi. Dokumenty Office są oczywiście niezastąpione, jednak pojawia się również wiele takich, z którymi „zwykły śmiertelnik” nie ma na co dzień do czynienia. Dziś skupimy się na omówieniu tych mniej oczywistych, zarówno płatnych jak i bezpłatnych. Narzędzia SEO wykorzystywane są do przygotowania takich dokumentów jak: audyt SEO czy analiza słów kluczowych, które tworzone są najczęściej na początku współpracy z agencją. Jednak narzędzia SEO wykorzystywane są również w późniejszych etapach procesu pozycjonowania. W naszym zestawieniu nie brakuje narzędzi analitycznych, narzędzi SEO do badania widoczności witryny, analizy konkurencji czy monitoringu słów kluczowych.

Narzędzia SEO używane do wykonania audytu i nie tylko

 Crawlery – narzędzia umożliwiające pełną analizę witryny. Są to programy, które w taki sam sposób, jak roboty indeksujące wyszukiwarek skanują stronę i poddają ją analizie.  Wśród najpopularniejszych cralwerów znajdują się: Screaming Frog, SiteBulb, Oncrawl, Ryte, DeepCrawl. Bez całościowego crawlu strony nie mamy możliwości wykonania szybkiego i dokładnego audytu strony. Dzięki tym narzędziom SEO możemy wykryć m.in. wszystkie duplikacje meta znaczników i nagłówków, nieodpowiednio dostosowanych pod SEO adresy URL, niewdrożone linki kanoniczne i hreflangi czy też niezoptymalizowane zdjęcia.

 

Screen z narzędzia Screaming Frog

 

Narzędzia SEO sprawdzające aspekty techniczne strony

Page Speed Insights oraz GTmetrix – narzędzia do oceniania szybkości ładowania się strony. Rozbudowany audyt SEO powinien zawierać wskazówki dotyczące możliwości poprawy prędkości ładowania. O Page Speed Insights  wspomniałyśmy już w przykładach narzędzi SEM. Narzędzie GTmetrix jest natomiast jego doskonałym uzupełnieniem. Oba narzędzia SEO są dostępne online i są niezbędne do przeanalizowania obecnej sytuacji na stronie w aspekcie prędkości ładowania, ale również wskazują wiele możliwości optymalizacji.

Mobile Friendly Test – kolejne narzędzie SEO od Google, które pozwala na sprawdzenie czy Twoja witryna jest dobrze przygotowana zarówno dla użytkowników jak również dla robotów Google. Wersje mobilne stron mają coraz większe znaczenie, a w przeciągu kolejnych lat tendencja będzie raczej wzrostowa niż malejąca. Warto zwrócić na ten aspekt szczególną uwagę.

 

Screen z narzędzia Mobile Friendly Test

 

SSL Server Test – narzędzie umożliwia przeprowadzenie dogłębnej analizy konfiguracji i sprawdzenie czy wdrożenie certyfikatu SSL zostało przeprowadzone w odpowiedni sposób. Bez poprawnie wdrożonego SSL ani rusz!

 

Screen z narzędzia SSL Server Test

 

Narzędzia SEO do analizy contentu na stronie

Siteliner – dowiesz się dzięki niemu, jaki procent treści na Twojej stronie jest zduplikowany wewnętrznie. Darmowe narzędzie SEO online wskazuje, na których podstronach w Twoim serwisie występuje duplikacja. W narzędziu widoczne są oznaczone kolorami treści, które zostały umieszczone również na innych podstronach w Twoim serwisie – a więc się duplikują. To niezwykle praktyczne i dokładne narzędzie SEO, które pozwala na wyeliminowanie nadmiernej duplikacji wewnętrznej.

 

Screen z narzędzia Siteliner

 

Copyscape to natomiast narzędzie SEO, które pozwala na wykrycie duplikacji zewnętrznej. Dzięki niemu możesz sprawdzić czy Twoje treści nie zostały skopiowane na inne strony. Duplikacja to jeden z błędów, który ma ogromne znaczenie na pozycjonowanie strony i należy dążyć do jej pełnej eliminacji – umieszczenie takich samych opisów produktów na stronie i platformach ogłoszeniowych typu Allegro to również duplikacja zewnętrzna.

Surfer SEO oraz CONTAI – narzędzia SEO do analizy i optymalizacji treści na stronie pod kątem słów kluczowych. Dzięki nim zaplanujesz strategię content marketingową i szybko przeanalizujesz strony konkurencji pod kątem umieszczonych treści. Aplikacje wskazują liczbę słów kluczowych, jakie warto uwzględnić w treści, ale które również mogą być źródłem nowych i ciekawych rozwiązań dla contentu. Bardzo przydatne narzędzia do pracy z copywriterami!

 

Screen z narzędzia Surfer

 

Narzędzia analityczne – do monitoringu ruchu, widoczności, linków przychodzących i pozycji

Google Search Console – uważam, że jest to narzędzie bez którego specjalista SEO nie może w pełni wydajnie pracować. Oczywiście w naszej pracy posługujemy się również narzędziem analitycznym Google Analytics jednak to w Search Console znajdują się dokładne informacje o słowach kluczowych, na które wyświetla się Twoja witryna w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, oraz dane dotyczące średnich pozycji. A to nie koniec, w Google Search Console mamy szereg istotnych komunikatów o indeksowaniu i pojawiających się błędach na stronie.

 


Screen z narzędzia GOOGLE SEARCH CONSOLE

 

Senuto – jest to płatne narzędzie SEO do analizy widoczności witryny w wynikach Google oraz analizy słów kluczowych. Dzięki szerokiej bazie słów kluczowych w aplikacji, specjalista SEO ma możliwość dopasowania słów, na które warto pozycjonować daną witrynę. Drugą ważną funkcjonalnością narzędzia jest monitoring  widoczności witryny – dzięki niemu poznajemy ilość słów w top3, top10 i top50 w Google. Podobną funkcjonalnością cechuje się również narzędzie SemStorm.

 

Screen z narzędzia SENUTO

 

Ahrefs – bardzo rozbudowane narzędzie do analizy linków przychodzących, ale również widoczności witryny i analizy słów kluczowych. W narzędziu mamy również możliwość wyszukiwania tematów na na bloga. Jest to narzędzie zagraniczne jednak bardzo dobrze radzi sobie również z polskimi frazami. Do analizy linków przychodzących rekomendujemy również narzędzie Majestic.

 

Screen z narzędzia AHREFS

 

SeoStation, ASPS, Webpozycja – na rynku dostępne jest masa narzędzi SEO, które pozwalają na monitoring pozycji fraz. I chociaż spora liczba agencji odchodzi już od modelu pozycjonowania jedynie kilku wybranych fraz, to wciąż warto mieć pod stałą obserwacją, te na których najbardziej nam zależy. Są to przydatne narzędzia zwłaszcza w aspekcie wyciągania wniosków po przeprowadzanych na stronie zmianach i testach. Listę rekomendowanych narzędzi do monitoringu pozycji słów kluczowych znajdziesz w naszym artykule: Narzędzi do monitorowania pozycji słów kluczowych

Sekcja tło

Interesuje Cię nasza oferta SEO?

 

Tekst aktualizowany 29.12.2020. Pierwotna wersja tekstu autorstwa Natalii Dworniak została opublikowana na blogu we wrześniu 2018 roku. 

Karolina Kawulka
SEM Expert. Certyfikowana Specjalistka Google Ads i Analytics. Uwielbia pracę z kampaniami głównie dla branży e-commerce. Chętnie wykorzystuje Google Tag Managera w codziennej pracy. Z zamiłowania podróżniczka.

Klaudia Hadała
Były pracownik na stanowisku SEO Specialist w agencji DevaGroup. Prowadzi kampanie SEO dla klientów z różnych branż. Interesuje się marketingiem internetowym i psychologią. W czasie wolnym uwielbia podróżować.

Natalia Dworniak
Były pracownik w ROI Ekspert na stanowisku SEM Specialist. Absolwentka Europeistyki Na Politechnice Gdańskiej i Romanistyki na Uniwersytecie Gdańskim. Pasjonatka social media. Swój wolny czas poświęca projektom DIY oraz kuchni wegańskiej.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (11 głosów, średnia: 4,82 / 5)
Loading...
Przewiń do góry